Hva er den "riktige" Panerai?

Panerai i bruktmarketedet er ikke like hot som Rolex. Heldigvis.

372 som ligger på Finn har safirglass. Meget pen, men jeg er i markedet etter en med plexiglass. Kanskje teit men det føles riktigere. o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Panerai i bruktmarketedet er ikke like hot som Rolex. Heldigvis.

372 som ligger på Finn har safirglass. Meget pen, men jeg er i markedet etter en med plexiglass. Kanskje teit men det føles riktigere. o_O
Det er riktigere;) Tror det er kurant å få tak i løs plexi, da alle ble levert med to. Så sant bezel og kasse er likt da, selvsagt.
 
Det er visst ikke mulig å bytte til plexiglass, i følge AD. Mulig festemekanisme er ulik...?
Da må du bare vente da.. Min er dessverre ikke til salgs, men de dukker jo opp i tide og utide. Kan være greit å sjekke med f.eks jomashop eller lignende - de har jo plutselig en overligger.
 
For meg som uvitende fjols er "riktig" Panerai en med sandwich dial, sekundviser, innsyn til urverk, manuelt urverk (antakeligvis inhouse), power reserve og buet glass. Jeg må ikke ha plexi, jeg må ikke ha større en 44 mm og dermed ble jeg slått i bakken av hvor perfekt PAM233 er for meg. Det er rett og slett den perfekte PAM for meg ...
 
I fare for å fremstå som "smakspoliti", så fremmer jeg med dette mine egne HØYST SUBJEKTIVE meninger om hva en Panerai være:

- Panerai sitt horologiske lysglimt i historien, var i perioden mellom 1940-1968.
Det var i denne perioden hvor de leverte sine spesialiserte dykkerur til den Italienske, Tyske og Egyptiske marine.
- Basert på ovenstående tese, så MÅ derav en interessant Panerai for meg, inneha et design som har en klar referanse til de ur som ble produsert i denne perioden, enten for kunder eller som prototyper.
Dette betyr at det er de følgende kasse design som er de "riktige":
  1. Radiomir - 47mm
  2. Radiomir "1940" - 47mm
  3. Luminor "1950" - 47mm/60mm
  4. Mare Nostrum - 52mm
  5. Selvfølgelig alle utført i stål.
- Skive og visere må ha følgende layout og design på skive/visere for å være "riktige".
  1. "Sandwich" eller tilsvarende skive (utfreste spor fylt opp med lume er innafor) .
  2. 3-6-9-12 indeksering, alternativt "California dial".
  3. Eventuelle subdails må plasseres på innsiden av timemarkørene som da IKKE kan tas bort.
  4. Visere MÅ enten være "gull" eller "blånede".
- "Riktige" urverk:
  1. MÅ være manuelle
  2. Bør være inhouse eller være levert av Rolex eller Angelus.
Etter nå å ha eid noen Paneraier, så har jeg endt opp med at dette er mine kriterier, men det betyr ikke at jeg ikke synes at andre Panerai er fine, men at jeg nok aldri selv vil kjøpe en Panerai som er utenfor de oppgitte kriterier.

Jeg er klar for hugg;)

Vis vedlegg 81778

Har lyst å legge til et visst krav til vanntetthet i din liste!
Også funker 8-dagersverket fra JLC i PAM190 som manuelt ikke-inhouse utmerket:)
47 mm et tipp topp gift utseendet, men som en liten pingle er jeg selv glad for 45mm alternativer.

Mine favoritter fra Panerai som både treffer og bommer på dine kriterier og bommer og treffer på mine håndledd:
PAM 127, 372, 087, 190 og 390. :D
 
Har lyst å legge til et visst krav til vanntetthet i din liste!
Også funker 8-dagersverket fra JLC i PAM190 som manuelt ikke-inhouse utmerket:)
47 mm et tipp topp gift utseendet, men som en liten pingle er jeg selv glad for 45mm alternativer.

Mine favoritter fra Panerai som både treffer og bommer på dine kriterier og bommer og treffer på mine håndledd:
PAM 127, 372, 087, 190 og 390. :D
Ja - enig i at Panerai må være "dykkbare", så WR på minst 100m må føyes til listen.
 
D914FEA1-B2A8-4CE8-81FC-7359578CF3C2.jpeg
Veldig riktig @Preacher