Hva er DEN feteste quartzklokken?

Johnsigans

Støttemedlem
Medlem
17. juni 2019
Sted
Stabekk
Lurer på om det er dennehttps://dennisonwatch.com/products/...nkuPi_bOEBQF6_OGEpNuB9kPx-OseB9YbgKdzcfZ9UZUZ

Natural Malachite Stone In Steel - Green
Natural Malachite Stone In Steel - Green

Litt uenig. Rolex er rå/fete/kule på mange område. Men akkurat når vi snakker om den feteste quartz klokken får de ikke min stemme.
Er nok innerst inne enig med deg.

Av «rene» quartzklokker, som kun har hatt quartz som idé, syns jeg nevne Citizen er helt rå.

Har hatt denne et par ganger, veldig flott, men tilsvarende OQ, er best som mekanisk:
IMG_4795.jpeg
IMG_4794.jpeg
IMG_4796.jpeg

Citizen har også fått sin norske tribute, Radium K85:
IMG_4797.jpeg

Syntes denne er en fin kandidat.
SBGX341 er en klokke jeg snuser på, da den er litt annerledes. DNs overskrift er litt misledende, da den "bare" er innenfor 10 sekunder og ikke 1 sekund per annum, men dette er jo kun av teoretisk interesse. Klokka er flott. Anbefaler å se Lex S. sin artikkel og video:

SBGX341 er en klokke jeg snuser på, da den er litt annerledes. DNs overskrift er litt misledende, da den "bare" er innenfor 10 sekunder og ikke 1 sekund per annum, men dette er jo kun av teoretisk interesse. Klokka er flott. Anbefaler å se Lex S. sin artikkel og video:

Veldig interessant. Synes også denne er spennende.

Har tillatt meg å lime inn fra DN-artikkelen - er jo litt «quartz-reklame» dette her:

Da Martin Eia-Revheim (48) besøkte Oslo som barn, stoppet han alltid opp utenfor urmaker Bjerke på Karl Johans gate. Med nesen opp mot vinduet drømte han om en Rolex. Det var den gang – nå har han solgt Bjerke-drømmen til fordel for en fremoverlent japaner.

– Det er et merke folk enten vil låne og prøve, problematisere eller disse. Jeg har mistet interessen for ting som gjør seg selv så eksklusive for at noen få skal føle seg utvalgt. Å stå i kø i mange år for å få kjøpe en klokke, det blir tullete, sier Eia-Revheim.

I stedet ble det en DHL-pakke på døren en eller gang i fjor, og nedi havet av isoporbiter lå en Grand Seiko, tørt titulert med modellnavnet SBGX 341. Inni klokken sitter et av de ypperste kvartsurverkene som er å oppdrive.

– Denne klokken går ett sekund feil i året, og har serviceintervall på 50 år. Grand Seiko har lange tradisjoner for å gjøre alt for hånd, og her har de lagt ned mye arbeid i noe mange ser ned på. Kvarts er dårlig, sies det, men her har de hatt ambisjoner om å lage et evighetsurverk, sier Eia-Revheim.

Til forskjell fra mange klokkeinteresserte, opererer han ikke med en lang smørbrødliste av kriterier som må innfris før et innkjøp. Som med «alle dumme felt totalt dominert av menn», sier han, er det sterke meninger involvert.

– Det finnes en ekstrem fetisjering av fortiden – musikere som spiller på instrumenter fra 1960-tallet som holder på å falle fra hverandre, stereoanlegg fra 1970-tallet som går opp i limingen. Det er lite interesse for det som står for noe nytt. Det er grunnen til at mange går rundt med en Seamaster som går fem minutter feil i døgnet. Ja, jeg har min morfars gamle Omega, den er koselig å ha, men jeg bruker den ikke særlig ofte, sier han.

Mest av alt setter han pris på anvendeligheten.

– Å sykle rundt i byen i en 24-girs offroadsykkel eller ha en svær dykkerklokke man ikke bruker når man bader, synes jeg blir litt dumt. Denne går til absolutt alt, om det er dress eller shorts.

• Liker
Reaksjoner: holmby