Hva bestemmer hvilken reim som passer klokken?

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
578
Hei,

Beklager om dette har vært oppe til debatt før, gi meg da gjerne linken:eek:

Som noen av dere allerede har fått med seg er jeg ny i denne "klokkeverden" og har nettopp bestilt meg en Certina
DS Action Gent Diver:
C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-

Nå lurer jeg allerede på om jeg skulle kjøpt meg en annen reim for litt avveksling. Har fått linken til siden der det blir lagt ut bilder av reimer og litt info rundt det. Og det var steike mange kule reimer, som sikkert også kunne kledd min "billige" klokke.
Da dukker det opp noen spørsmål. Om jeg kjøper en reim, feks i skinn, av god kvalitet og som koster litt, hadde det vært fint om den kunne passe på flere klokker(om jeg kjøper det etterhvert:p) Ser at det står oppgitt feks at reimen er 24mm, og antar at dette har kun å si for reimen. Men er alle klokker like ved innfestningen, slik at jeg egentlig kan bestille hvilken som helst reim, eller er det noe jeg bør passe på?
 
Skaff deg et reimverktøy, feks her i webshopen, ta av reima og mål bredden mellom lugsa(de som holder reima). Alle skinn, gummi etc reimer med den bredden in mot klokken passer på klokken din. Vanlig er 18,20,21,22,24mm. Tipper denne er 20 eller 22mm.. Du kan også Google lugsize og navnet på klokka så dukker det nok opp:) velkommen og lykke til. Det blir nok ikke siste klokka!!
 
Certinaen du har bestilt er 21mm mellom lugs. En skinn (Nato) på 22mm vil passe, da skinn kan strekkes litt. Ikke kjøp nylon (Nato) på 22mm. Det blir ikke pent. 20mm blir for lite og blir stygt pga. avstanden man får / slark.

Det er ikke mange andre reimer (2-komponent) som er i 21mm, men de finnes hvis du søker blant vanlige populære reimshops på nettet.

Husk også at reimene finnes i ulike lengder. Finn en som passer dine håndledd. Det finnes ofte en guide på sidene som selger reimer. Følg dem. Det blir ikke pent hvis reimspenna blir stående ut på siden... ;)
 
Certinaen du har bestilt er 21mm mellom lugs. En skinn (Nato) på 22mm vil passe, da skinn kan strekkes litt. Ikke kjøp nylon (Nato) på 22mm. Det blir ikke pent. 20mm blir for lite og blir stygt pga. avstanden man får / slark.

Her er jeg litt uenig, en myk 22mm er null problem med 21mm mellom lugs. 20mm vil som Loevhagen skriver, ikke bli fint.
 
Hei igjen,

Og takk for flotte svar:eek: Ting begynner å synke inn:eek:

Forstår jeg rett at jeg kan kjøpe de fleste skinnreimer i 22mm, uten at dette blir stygt? Feks herifra HODINKEE - Shop Luxury Timepiece Accessories - Hand-Made Italian Straps

Også er det litt "uenighet" om 22mm nylonreimer?

Med tanke på gjennbruk om jeg kjøper meg en litt dyrere reim , hva slags mm er den vanligste?
hva passer på feks en Submariner?:rolleyes:

22mm bør gå veldig fint. Mulig du må skvise litt for å få det på plass, men det går seg raskt til.

20mm er det mest vanlige på "vanlige" klokker. Submariner har blandt annet 20mm.
 
oK, det var jo litt dumt med tanke på str....Men et sted må en begynne:eek:

Ville det vært lurt om jeg iallefall skal kjøpe en dyrere reim, å kjøpe denne i 21mm slik,at den passer fint på min certina nå. Da vil kanskje en 21 mm skinnreim passe fint på en annen klokke med 20mm, feks submariner?
Blir reimene håndlagd kan jeg kanskje selv bestemme bredden på den?

Noen spesifikk reimverktøy her på weben som anbefales?
 
Uenig er du ikke. Forutsetningen om "myk" har vi begge tatt. ;)

Har prøvd 22mm nylon Nato på Exploreren (216570 med 21mm lugs bredde) og det ser helt dustete ut. Nylonreima "tyter" ut. Med 22mm skinn, så blir det helt fint på samme klokka. :)

Her er jeg litt uenig, en myk 22mm er null problem med 21mm mellom lugs. 20mm vil som Loevhagen skriver, ikke bli fint.
 
Redigert:
Jeg kan lage en custom reim til deg i 21mm. Som smaler ned til 20 eller 18mm ved spennen. Hvis du har instagram kan du sjekke #strapsbyruus.
 
Har forsøkt med flere 20mm nylon nato på min 19mm Grand Seiko. Det fungerer ikke.

18mm ser heller ikke helt topp ut, men mye bedre enn 20mm.
 
oK, det var jo litt dumt med tanke på str....Men et sted må en begynne:eek:

Ville det vært lurt om jeg iallefall skal kjøpe en dyrere reim, å kjøpe denne i 21mm slik,at den passer fint på min certina nå. Da vil kanskje en 21 mm skinnreim passe fint på en annen klokke med 20mm, feks submariner?
Blir reimene håndlagd kan jeg kanskje selv bestemme bredden på den?

Noen spesifikk reimverktøy her på weben som anbefales?

Dette verktøyet er king kong Bergeon 6767-F - Tidssonen Webshop :)
 
Jeg kan lage en custom reim til deg i 21mm. Som smaler ned til 20 eller 18mm ved spennen. Hvis du har instagram kan du sjekke #strapsbyruus.

Hei,

Og takk for gode tips alle mann! Det hørtes spennende ut at du lager reimer selv. Har dessverre ikke instagram så jeg får sett, men har sett en del andre bilder her inne som du har lagd:eek:

Dette at de skal smale ned til 20-18 etc mot spennen, er det bare smak og behag hvor stor spenne en ønsker?

Du har sikkert fått med deg at det er denne klokka jeg har:
C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-

Siden jeg ikke har greie på dette, er jeg takknemling for innspill til hva slags reim/farge dere tror hadde kledd denne klokka. Likte veldig godt den reima(de første bildene i denne linken, fra Hodinkee), hadde noe slikt blitt kult?

Hvor mye tar du ca for ei reim?
 
Redigert:
Hei,

Og takk for gode tips alle mann! Det hørtes spennende ut at du lager reimer selv. Har dessverre ikke instagram så jeg får sett, men har sett en del andre bilder her inne som du har lagd:eek:

Dette at de skal smale ned til 20-18 etc mot spennen, er det bare smak og behag hvor stor spenne en ønsker?

Du har sikkert fått med deg at det er denne klokka jeg har:
C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-

Siden jeg ikke har greie på dette, er jeg takknemling for innspill til hva slags reim/farge dere tror hadde kledd denne klokka. Likte veldig godt den reima(de første bildene i denne linken, fra Hodinkee), hadde noe slikt blitt kult?

Hvor mye tar du ca for ei reim?

Kan jo nevne at jeg tidligere har hatt suksess med følgende taktikk:
"Hei Olando!

Kan du lage en rem som passer til denne klokken: (insert klokkenavn eller bilde)?
Du får frie tøyler ;) "
 
Remmer og stil.

Hei allak, synes du har valgt et godt utgangspunkt, et ur som ' tåler ' mange forkjellige remmer, både hva gjelder materiale og farger. Husk også at valg av rem er også basert på bruksområde, sinnstemning, hvilke klær du har tenkt å ha på deg i anledningen, belte, sko osv. Du vil oppdage nye og spennende sider og uttrykk fra ditt ur ved rembytte, se litt igjennom Panerai tråden så skjønner du hva jeg mener. ( Det er ikke uvanlig at Paneristi 'er, dvs Panerai eiere har et stort utvalg av remmer. )Selv har jeg remmer i alle prisklasser, det er er ikke de dyreste som er favorittene. Sjekk også postene om remmer og du får også tips om vedlikehold og behandling som gjør at du vil beholde remmene i mange år. Kjøp deg et godt verktøy ( gjennom TS shopen f.eks) og noen ekstra baretter så blir du en racer på å bytte rem i en fei etter som anledningen byr seg og vips så får du 'en ny klokke '. (Og en ny hobby) Og vi gleder vi oss til bilder !
 
Nok en gang, takk for flotte svar, lærerikt dette:eek:

Ja det er nok fint å ha forskjellige reimer som en kan bytte på med, som du sier får klokka et helt annet uttrykk!
Litt dumt med den klokka jeg valgte at den faller midt mellom i str på reim(20-22mm), med tanke på at de skal passe på eventuelt senere klokker, og eventuelt at jeg går glipp av Nato i nylon.

Men Nato i nylon i str 20mm burde vel gå, selv om det ikke er helt optimalt? Også kan jeg eventuelt kjøpe skinn i str 21mm, noe som går greit på en 20mm klokke, eller er heller ikke dette "optimalt"?
Finnes det en "grov tommelfingerregel" for når en bruker gummireim/nato/skinn og lenke?
 
Redigert:
Det går an å få tak i 21mm nato hos f.eks. strapcode.com, og sikkert mange fler steder. Jeg ville kanskje ikke tillegge det alt for stor vekt, at reimen må passe til fremtidige klokker også. Jeg tror, du vil få lyst til å gå på jakt etter ny reim, hver gang du får ny klokke. Eller du finner ut, at reimen som allerede sitter på den nye klokken, er perfekt som den er. Det siste kunne jeg forestille meg ville være tilfellet med den Certina’en du har valgt. Jeg har en DS Podium (quartz), som har vært et langt positivt bekjentskap (nå som reserve/beater), også for lenkens del. Jeg kan ikke tro annet, enn at du blir meget fornøyd med din Certina.