Rolex har produsert kronografer i mange år; først enkle entrykker-varianter, senere med to trykkere og fra 40-tallet kronografer i oyster-kasse. Mange av modellene virker å ha vært med nærmest kun for å komplettere kolleksjonen. De var ikke særlig populære i forhold til Rolex` øvrige ur og ble produsert i relativt små antall. I sedvanlig snegletempo ble også kronografen utviklet, og fra sekstitallet ble de omdøpt til Cosmograph, senere Cosmograph Daytona etter det kjente billøpet, og fikk etterhvert vanntette trykkere m.v. Samtlige tidligere Rolex-kronografer var utstyrt med forskjellige Valjoux hånopptrekksverk.
Utover åttitallet begynte imidlertid etterspørselen etter Daytona å øke sterkt. Samtidig var det tydelig for Rolex at det var på tide å oppgradere til en automatisk verk. Istedet for å utvikle sitt eget, valgte fabrikken å bruke det berømte El Primero-verket fra Zenith. Dette hadde pga kvartsrevolusjonen på syttitallet ikke vært i produksjon på flere år. Rolex valgte å nedjustere svingetallet på verket fra 36 000 til 28 800, angivelig for å øke driftssikkerheten og serviceintervallene. I tillegg ble det gjort endringer på balansen, fjæren, reguleringen m.v, og verket ble døpt 4030. Den nye Daytonaen ble lansert i 1988 og fikk modellnummer 16520.
16520 oppnådde nærmest umiddelbart ikonisk status. Rolex klarte - eller valgte - aldri å produsere mange nok klokker til å dekke etterspørselen. Siden fortjenesten på modellene med edle metaller er høyere enn på stålur, ble de førstnevnte prioritert. Resultatet var at stålmodellene av Daytona ble ekstremt ettertraktet. Kunder sto på venteliste i årevis for å få kjøpe, og den som var heldig nok til å få tak i et nytt eksemplar kunne selge det på privatmarkedet med god fortjeneste samme dag.
I år 2000 ble 16520 avløst av 116520, med Rolex` første egne kronografverk. Klokken har få kosmetiske endringer fra den forrige. (Anders har skrevet litt om forskjellen i denne tråden:
http://www.tidssonen.no/showthread.php?1100-Rolex-Daytona-Zenith-Rolex&highlight=daytona (EDIT Nov 12: Etter omleggingen er linkene borte, og den informative tråden til Anders klarer jeg ikke finne igjen. Hjelp mottas med takk.) Det er fremdeles en populær modell, men den er mer tilgjengelig og bruktprisene har sunket til et mer fornuftig nivå.
Mitt eksemplar er fra 1998, opprinnelig solgt hos Askeland i Stavanger. Uret var tidligere eid av JoLu, hvis nydelige bilder bidro sterkt til at jeg fikk øynene opp for denne modellen. Daytona er en av de mest gjenkjennelige og populære Rolexene, men nok også en av de mest mislikte. Mange synes de er både overprisede og pyntet på grensen til det vulgære. Jeg var heller ingen stor fan av uret tidligere, men det vokste kraftig på meg etter hvert. Da JoLu la ut sin for salg i høst kjøpte jeg den, og ble øyeblikkelig forelsket da den dukket opp. Det er jeg fremdeles.
Bezelen og lenkens midtledd er polert, noe som passer klokken utmerket og gir det typiske sportsurtutseendet et pyntet preg. Den sorte tricompax skiven med de champagnefarvede tellerne er penere enn noen andre av mine klokker. Klokken er 40mm som de fleste andre sportsur fra Rolex, men oppleves noe mindre og lavere. Den sitter bedre på mine tynne håndledd enn for eksempel Submarineren. Enkelte mener Daytonaens polerte flater er svært ripeutsatt, noe jeg ikke synes er et problem. Det eneste jeg har å utsette på klokken er at den i dårlig lys kan være litt vanskelig å lese – viserne forsvinner litt. Har man dårlig syn er det derfor kanskje bedre å kjøpe utgaven med hvit skive.
Her med kronograftrykkerne skrudd ut for tidtaking: