Hobbyurmakerier

Nydelig!
Bilder er tingen. Ta masse. Tenk deg hvordan det var før digitale kameraer kom....

lykke til!

:cool:
 
Hva renseveske tenker du på @acnorway?

Jeg bruker ultralydmaskin og en rensevæske som er kjøpt hos Jansson og Langerud i Oslo. Det er en rensevæske som er ment å bruke i ultralydmaskiner. Men jeg har også renset med blåsprit og tannbørste. Det tar bare litt lengre tid også er det litt vanskeligere.

Til balansen har jeg brukt en annen rensevæske fra Bergeon som heter One Dip. Kan skrive litt mer utdypende når jeg kommer hjem :)
 
Redigert av en moderator:
@acnorway flott, jeg kjøpte meg ultralyd maskin på teknikkmagasinet.
Så tenkte jeg skulle prøve den:)

IMAG0845_1_zps855a869e.jpg
 
Redigert av en moderator:
@Armbåndsur88

Det er samme maskina som jeg bruker. Den funker fint :)

Dersom du drar innom Janson og Langerud i Oslo og spør etter rensevæske så vet de hva du skal ha. Jeg bruker å kjøre en runde med rensevæske og deretter en runde med en slags "skyllevæske" eller hva jeg skal kalle det. De står pakket bort på et lager akkurat nå så jeg husker ikke nøyaktig navn.

Når det gjelder balansen så bruker jeg som sagt ikke å ta den i ultralydmaskinen. Den bare dypper jeg i "one dip" og rengjør manuelt. Gå over hele klokken med rodico for å ta siste rest.

Når du setter sammen klokken igjen må du legge ny olje. Husk å ikke bruk for mye. Greit å investere i kursene til Timezone watch school dersom du ikke allerede har gjort det :)
 
Redigert av en moderator:
@acnorway

Ja, den ser brukenes ut den.
Jeg skal absolutt sjekke ut de kursene :)
Har vel egentlig bare hoppet ut i det.

Jeg bor i Haugesund, kan evt ringe Janson og Langerud å høre med de...
Kan det være Leirvik ur har det?


Eneste jeg må gjøre nå er å få ut den knekte skruen ;)
 
Redigert av en moderator:
@acnorway

Ja, den ser brukenes ut den.
Jeg skal absolutt sjekke ut de kursene :)
Har vel egentlig bare hoppet ut i det.

Jeg bor i Haugesund, kan evt ringe Janson og Langerud å høre med de...
Kan det være Leirvik ur har det?


Eneste jeg må gjøre nå er å få ut den knekte skruen ;)

Å hoppe ut i det er rett måte å starte på spør du meg. Gjorde det samme selv :) Har gått på en del smeller, spesielt i starten, og ikke alle prosjektene har vært like vellykket, men det er jo slik man lærer!

Det skader jo ikke å høre med Lervik. Har funnet ut at det er vanskelig å bestille rensevæske på nett da det er brannfarlig og vanskelig å få sendt i posten :(

Ny skrue bør du kunne finne på nett. Dersom du vet hvilket urverk det er snakk om så finner du sikkert noen som selger deler til det. Eller så kan du bare kjøpe en eske med diverse skruer. Du finner garantert noe som passer.

Å få ut skruen er nok et prosjekt i seg selv. Har ikke gjort det selv, men Greg har jo forklart hvordan det kan gjøres i den tråden jeg linket til tidligere. Mulig en urmaker kan hjelpe deg med det.
 
Redigert av en moderator:
De gangene jeg har knekt halsen på en skrue har jeg klart å skru skruen videre ut til baksiden med en litt tykk synål. Som jeg skrev tidligere her så får du en ny kronhjulskrue hos Janson og Langerud.
 
Hei.

Jeg vet ikke om du har sett på eta sine sider - der vil du finne tekniske dokument på de verk de lager.

Her vil du finne nummer på samtlige deler, en grei oversikt når du skal bestille. Da kan du enten bruke J og L som jeg og mange andre bruker - de sender raskt så du vil ha delen i posten i løpet av kort tid. Skal du handle på bukta så må du uansett ha riktig nummer på delen.

Lykke til.

Edit - ser at linken jeg oppgir ikke leder deg dit du skal.

Logg inn på eta.ch - velg engelsk (hvis du ikke foretrekker tysk :) ). Velg support øverst på siden.
Velg technical dokuments. Produkt range: Mecaline. Da får du opp ditt verk når du deretter søker på caliber i kolonne til høyre. Klikk på den og voila!

Atter en gang masse lykke til.
 
Redigert:
@Greg jeg sjekket opp eta.ch må si jeg er takknemlig over infoen og hjelpen jeg får her på forumet :)
Det jeg fant er jo all info om akkurat det urverket jeg har, til og med monterings anvisning ;)

Takk for utfyllende svar :)
 
Redigert av en moderator:
Det som skjer med eta i disse dager er spennende - grusomt spennende. Foreløpig ligger tekniske dokumenter på alle ETA verk som benyttes i dag tilgjengelige på sidene. I tillegg finner man grundige monterings - og smøringsanvisninger på fire verk. To mekaniske og to Quartz. De mekaniske er forøvrig 7750 og 2892.

Leste i siste Watchtime at eta har fått "lov" til å trappe ned leveranser til produsenter utenfor Swatchgruppen årlig frem til 2020. Da er det slutt. Dette er en lenge pågående sak, da mange merker som kjent ikke produserer verkene selv. Nedtrappingsraten er bestemt av myndigheter som har med antimonopolisering å gjøre (er det et ord :confused:). Swatchgruppen, som eier ETA har lenge ønsket å kutte leveransene helt. Da blir det spennende om sider som denne vil bestå på sikt.

Når det kommer til f.eks Rolex, er det tilnærmet håpløst å få tak i servicemanualer av dette slaget. Det finnes gamle oversikter til salgs på ebay - men det er få selgere, og manualene er av helt annen kvalitet enn ETA sine. Har sett en nyere manual som kan minne om ETA oppsettet, men da bare på et dameverk. Det finnes selvfølgelig. Historien skal ha det til at Rolex gikk over til databaserte manualer i 2006 eller 2009 (med en aldri så liten klype salt :) ) og at AD da måtte sende inn sine papirversjoner for å få tilgang til de som ligger på data. Hva som skjer med deletilgang for de frie urmakere blir utrolig spennende, og diskusjonen om den frie urmakers rett til å overleve vil nok blusse kraftig(ere) opp.

Som en person som skrur mye, og med et sterkt ønske om å ta fagbrev, opptar dette meg temmelig mye.

Vil det være like stas å kjøpe en mekanisk klokke som ALLTID må inn til AD, uansett alder eller stand - samt utsalgspris (f.eks, er det like stas å kjøpe en mekanisk Certina til 4000 når servicekostnadene noen år etter glatt kan overgå innkjøpspris?). Dette har jeg ikke svaret på, men du verden så koselig det er med "urmakern på hjørnet".

At f.eks Swatchgroup skal ta seg (gjerne klekkelig) betalt for å kurse de urmakere som vil sertifiseres på deres verk, kan jeg støtte, mot deretter å få tilgang til servicedeler ect. En fullstendig utestengning derimot...

Dagens synsing dette.
 
Vil bare takke for svært nytting info :)

Beskrivelsen man finner i ETA Swissl@b er jo så grundig at jeg tror jeg må prøve meg på noen av 2892A2 urverkene jeg har liggende.
Hvis det går bra får jeg se på mine 7750 :D

Dette er løse urverk jeg har kjøpt rimelig på ebay.
Fungere, men trenger rensing og smøring
 
Jeg trenger et 2892 til mitt neste klokkeprosjekt, si ifra når du har et ferdig renset så kjøper jeg :)
 
Redigert av en moderator:
Og mer spennende blir det å se konsekvensen av brannen i forniklingsanlegget til ETA, om det fører til leveringsproblemer. Regner med at ETA tar seg friheten til å regulere dette etter eget forgodtfinnende.
 
Denne setningen har jeg lest tidligere, uten å forstå den. Hvorfor ønsker en produsent å selge mindre av sine produkter?

Swatchgroup vil heller bruke kapasiteten til å produsere verk til sine egne merker fremfor å "sponse" andre..
 
Swatchgroup vil heller bruke kapasiteten til å produsere verk til sine egne merker fremfor å "sponse" andre..
«Sponse»? De tjener vel penger på verkene de selger utenfor Swatch også? Hvorfor kan de ikke fortsette å gjøre begge deler? Når de slutter å selge til andre må da det bety at de produserer mindre, og det er det da ingen fabrikker som ønsker?

Ikke vanskelig å forstå at myndighetene ønsker det, men at Swatch ønsker det er ubegripelig for meg. Alle ønsker vekst, og dette er tilsynelatende det motsatte.
 
Jeg tviler på at ETA driver Blå-kors.... Så snille er de nok ikke....
Om de justerer prisen litt, det kan de nok gjøre. Derimot er det handelsmessige regler om slikt også.
Det er snakk om en vesentlig del av et urverk. Så finnes det alternativer... Mange faktorer..

Det som ville være spennende er om flere begynner med inhouse, mer eller mindre... Jo, det vil nok koste litt det også, men et overpriset ETA mot et inhouse... Det valget er enkelt!

:cool: