Hobbyurmakerier

Medlem
27. des. 2013
Innlegg
111
Sted
Haugesund
Aftens :)

Kjøpte et ETA/UNITAS 6498 urverk av @time.
Jeg vil bli litt bedre kjent med det mekaniske i urverk og urverk generelt., tenkte denne var grei å prøve seg på ;)

Jeg har kjøpt et verktøysett og satt i gang, tok bilder underveis så jeg husker hvor alt skal sitte.

Før demontering
IMAG0766_zps62f87892.jpg

IMAG0778_zps21c51388.jpg


IMAG0780_zps6c91a4ed.jpg

IMAG0782_zps9a82754f.jpg


Den lille fjæren spratt selvfølgelig vegg imellom, men fant den igjen til slutt!
IMAG0785_zps584d759f.jpg


Har demontert disse tannhjulene og men tok ikke bilde.
IMAG0805_BURST002_zps8c994675.jpg



IMAG0767_zps574efabd.jpg

IMAG0772_zps4f82d530.jpg


Så kom det selvfølgelig problemer! jeg klarte å rive av hodet på denne skruen...
Noen som har tips hvordan jeg kan få ut det som står igjen?
Evt hvor jeg kan få tak ny skrue?

IMAG0773_zps0f202aab.jpg

IMAG0775_zpsa170e518.jpg

IMAG0776_zpsc22444d4.jpg


IMAG0806_zps4835b181.jpg


Så da er det bare å holde tungen rett i munnen å fortsette!
Litt usikker på hvordan jeg skal få av gir tannhjulene, men får se nærmere på det ikveld :)


Tips og triks blir mottak med STOR takk :)
 
Redigert av en moderator:
Å knekke den skruen der er nok en av de mest vanlige nybegynnerfeilene som finnes. Det var også min første bommert. Den skal nemlig skrus motsatt vei av de andre skruene. Det vil si at du strammer den når du skrur mot venstre. Det finnes en tråd her inne om en annen som gjorde akkurat dette og da kom @Greg på banen med tips om hvordan man skulle få ut den delen av skruen som nå sitter fast. Dersom du leter litt her i urmaker-forumet finner du nok tråden :)

Morsomt å se at flere prøver seg. Det er veldig morsomt når man har montert ferdig urverket og det starter å tikke :) Lykke til!
 
Redigert av en moderator:
Et annet godt tips er å være tålmodig når du setter urverket sammen igjen. Ikke bruk makt. Alle tannhjulene, ankeret og balansen har noen veldig små tapper i enden av akslingen som er veldig lett å knekke dersom man bruker litt for mye makt. Sørg for at alt er skikkelig på plass før du strammer noen skruer :)
 
Takk for gode tips, når du sier det så husker jeg den tråden...
Dumt jeg ikke kom på det igår :p

Tror jeg var litt mer forsiktig på hånden etter at den skruen røyk, typisk :)
 
Aftens :)

Kjøpte et ETA/UNITAS 6498 urverk av @time.
Jeg vil bli litt bedre kjent med det mekaniske i urverk og urverk generelt., tenkte denne var grei å prøve seg på ;)

Jeg har kjøpt et verktøysett og satt i gang, tok bilder underveis så jeg husker hvor alt skal sitte.

Respect!
 
Redigert av en moderator:
Morsomt å utfordre seg selv litt! Må vel kjøpe et startkit med verktøy og et enkelt verk snart selv:)
 
Veldig artig å se. Lykke til med montering. Jeg har ødelagt en del aksler, men håper å bli flinkere. Bridgene skal falle sammen uten makt, men det er ikke så lett like vel. Derimot er det fryktelig gøy når det tikker og går etterpå!!!

Lykke til!
Del mer av historien også!
:cool:
 
Minuttrøret (som er den saken i midten på nederste bile) er festet til akslingen på senterhjulet (miderste tannhjul på øverste bildet) med friksjon. Minuttrøret må tas av før du kan få av senterhjulet og resten av tannhjulene på det øverste bildet.

Minuttrøret bruker jeg å ta av med å bruke en pinsett i sporet på halsen på minuttrøret og dra det rett opp. Det er viktig at du drar det rett opp slik at du ikke bøyer akslingen på senterhjulet :)

Illustrasjonsbilde:
IMG_1458.jpg


Det finnes også et verktøy for å ta av minuttrøret, men jeg har aldri brukt det.
 
Redigert:
På det siste bilde har du ikke fjernet minuttrøret. Den må dras av før sentrumshjulet på baksiden løsner.
 
Aftens :)

Da har jeg mekka litt :)

IMAG0822_zpsd14e501a.jpg


IMAG0824_zps9f0e8b7a.jpg


IMAG0826_zpsea0eaa57.jpg


IMAG0827_zps9e62bc7f.jpg


IMAG0829_zpsad8f1c5e.jpg


IMAG0831_zps497ba9fa.jpg


IMAG0832_zps4f428f3d.jpg


IMAG0833_zpscd045ac3.jpg


IMAG0834_zpsdddd5eea.jpg


Kjenner det bobler i meg når jeg nå har demontert :)
Dette er gøy og veldig lærerikt, bare glad jeg har tatt bilder til monteringen ;)

Jeg er litt usikker på neste steg nå, delene bør hvertfall vaskes, Tips?
Så var det den skruen jeg knakk tidligere, må prøve å få ut det som står igjen og få kjøpt meg ny skrue!


Har liggende 2 kasser jeg tenkte å sette uret i etterpå, den ene er stål og uten noe skrift/ fabrikat.
Den andre er fra Marina og er i Titan...

IMAG0838_zpsc1f0bea8.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Først og fremst: Ikke bruk vann! Da ruster det.

Dersom du ikke har ultralydmaskin og renseveske er vel blåsprit og tannbørste nødløsningen :)