(Hobby)Urmaker nær Asker/Oslo søkes :-)

Fint man kan hjelpe til å diskutere temaet og ikke henge seg opp i
formuleringer osv. Dere forstår alle hva dilemmaet er.
Ser poenget ditt @hman, jeg bare stusset på formuleringen din (...vært skikkelig vanskelig som andre er her inne), som jeg ikke kjente igjen; jeg kan ikke huske å sett vanskelige innlegg. Daglige snodigheter; javisst, men ikke vanskeligheter.

Men for å svare på dilemmaet ditt (i stedet for å henge meg opp i detaljer...). Først: Jeg opplever dette som kinkig. Hva som er riktig å gjøre her avhenger etter min oppfatning av en rekke faktorer, som mange er ukjente for oss du vil skal mene noe. Noen av oss (ikke nødvendigvis jeg...) spør seg for eksempel sikkert om følgende:

  1. kjente han til problemet med den støyende rotoren, men unnlot å formidle det til kjøper?
  2. solgte han klokken videre så fort fordi han ville bli kvitt problemet fort?
  3. reflekterte prisen kjøper betalte den manglende service-historikken (og den manglende servicen)?
Hvis 3. så er jo kanskje 1. og 2. litt lettere å svelge.

Hvis jeg var i din situasjon tror jeg jeg ville tilbudt ikke å delbetale servicekostnad, men å omgjøre handelen. Det er vel et lovfestet prinsipp innen varehandelen at man innen en viss tid har rett til å omgjøre en handel hvis man av en eller annen grunn ikke er fornøyd. Så ville jeg ha utført den servicen og eventuelt solgt den videre - for noen tusen mer siden den da ville være nyservet - i trygg forvissing om at klokken var i topp stand. Og da vil du ha snudd et problembarn til en førsteklasses og attraktiv klokke. «Ukjent servicehistorikk» spiller liten rolle hvis man kan si «Nettopp tilbake fra service». Da har man kjøpt seg peace-of-mind uten at det har kostet noe.

Jeg har ikke fått med meg hvor lenge de som eide klokken før deg hadde den, og vet ikke om prisen har forandret seg i løpet av alle disse videresalgene, men jeg synes uansett det er søkt å gjøre disse ansvarlig nå, selv om de kanskje kan ha opptrådt litt uærlig; det toget har gått i mine øyne.

Jeg kjøpte en dyr klokke i vinter hvor selger var helt åpen på at klokken hadde behov for service, og det var reflektert i prisen, slik at jeg følte at jeg gjorde et godt kjøp selv om jeg kjøpte en klokke som ikke virket helt som den skulle. Full åpenhet kommer man lengst med.
 
Redigert av en moderator:
Foreslår at trådstarter sender klokken til f.eks Lervik, får en vurdering av de og tar det derfra. Er ikke sikker den har et behov for full service. Det sagt, så er det nok ikke en dum ide få den servet. Da har du en så og si ny Yachtmaster og skulle du selge den brått kan det nok gjenspeile seg litt i salgsprisen. Jeg hadde ihvertfall betalt litt ekstra for en eventuell ny servet en. :)
 
Vanskelig situasjon!

Mine tanker:

Personlig, når jeg kjøper et ur med "ukjent servicehistorikk" kalkulerer jeg inn servicekostnaden i totalkostnaden.
Det er vanvittig uflaks at slikt inntreffer etter så kort tid, men før eller siden vil ny eier måtte koste på uret 5-10' i servicekostnader.

Hvis selger spleiser på servicen, si den koster *EKSEMPELVIS* 5' og uret 50' (der 54' er markedspris for ferdig servet ur) vil selger sitte igjen med 47,5' noe som er under markedspris, og kjøper har også fått halv pris på sin service.

Service er desverre en kostbar, men en veldig nødvendig del av eierskapet når det kommer til highend ur. Urene våre er delikate små maskiner som bør tas vare på. Å gamble på servicekostnader ved kjøp av ur er skummelt.

Min mening er at selger kommer veldig dårlig ut av det ved å spleise på servicen. Hadde partene hevet kjøpet ville selger kunne serve uret selv for egen lommebok og solgt et ferdigservet ur for 54'. Da hadde han hatt 49' i netto istedet for 47,5' hvis han spleiser på servicen...

men at selger kan spytte inn noen kroner ville i mitt hode vært en fin gest og et bidrag til holde TS så trivelig som mulig. men halve servicekostnaden synes jeg blir en litt for fin deal til kjøperen.

Men det er nå min umiddelbare mening. Jeg har ikke akkurat opsjon på å ha rett. langt ifra:cool:

Jeg håper dere finner ut av det!
 
Ved salg av brukte ur er det ganske vanlig å ha en returfrist, akkurat fordi ting kan skje i overleveringsfasen. Det er f.eks. ikke uvanlig med vintage klokker og transport. De jeg handler med på eBay og lignende praktiserer vanligvis 3 dagers returrett. Hvis nevnte feil var tilstede ved overleveringstidspunktet synes jeg kjøper må få kunne heve kjøpet.
 
Hei denne tråden kan godt gå videre, men da uten hman og ChristianE. Vi har fått belyst temaet og satser på å løse dette til beste for begge parter i en god tone på PM.

Det er viktig å påpeke at det ikke er snakk om en feil, men sannsynlig behov for service som krystalliserer seg i en ulyd. Det er ingen ting som er skjedd nylig. Har kun hatt uret en uke.

Blir litt stol leken dette da for å se hvem som sitter igjen med svarteper og må ta service. De fleste kjøper og selger i god tro. Service og risiko er desverre noe man må regne med på disse urene vi er så glad i.
 
Redigert: