(Hobby)Urmaker nær Asker/Oslo søkes :-)

Medlem
15. des. 2011
Innlegg
146
Sted
Asker
Hei,

har akkurat kjøpt en Rolex YM 16622 av et forummedlem, og det ble vel mer eller mindre konkludert i en annen tråd her at den trenger en sjekk:

http://www.tidssonen.no/forum/rolex...B-er-rotor-som-h%F8res-kjennes-normalt-24892/


Har vært i kontakt med selger, som frekventerer forumet her mye, og han anbefaler å søke etter en urmaker her inne for å få hjelp til å undersøke og evt. fikse dette.

Har sjekket med både urmaker Heier og Jacobsen, og begge har laaang behandlingstid :(



Om det er noen her som føler de kan bidra, hadde jeg satt umåtelig stor pris på en PM :)




Mvh
Christian
 
@ChristianE - den jeg vet som er på forumet og driver egen butikk er @Arcticboy på Bjølsen - urmaker E. Sutterud.
@Clockomania K1 har også vist seg å være en habil klokkeskruer samt de to-tre som driver på egen hånd og som da heller får gi seg til kjenne hvis de trenger mer jobb. They know who they are :cool:
 
Redigert av en moderator:
Sjekk med Urmaker Thomas Gulbrandsen hos Protid Christensen på Storosenteret.
 
Hei,

har akkurat kjøpt en Rolex YM 16622 av et forummedlem, og det ble vel mer eller mindre konkludert i en annen tråd her at den trenger en sjekk:

http://www.tidssonen.no/forum/rolex...B-er-rotor-som-h%F8res-kjennes-normalt-24892/


Har vært i kontakt med selger, som frekventerer forumet her mye, og han anbefaler å søke etter en urmaker her inne for å få hjelp til å undersøke og evt. fikse dette.

Har sjekket med både urmaker Heier og Jacobsen, og begge har laaang behandlingstid :(



Om det er noen her som føler de kan bidra, hadde jeg satt umåtelig stor pris på en PM :)




Mvh
Christian
Det er nevnt en del personer allerede, men siden trådtitteltekst inneholdt «Asker/Oslo» er det vel naturlig å ta med @Greg på lista også. Han er lokalisert i de trakter og har tross alt «Will repair Rolex for food » i signaturen sin...
 
Redigert av en moderator:
Tror nok uret ditt trenger enn fulll service. Jeg ville valgt en Roleks autorisert urmaker til dette, som greit får tak i deler. Har du hørt med Lervik? De sender deg en ferdig boks til å sende uret i og er kjent for kort service tid.
 
@Gin;

ja har akkurat sjekket med Lervik. De regnet med det kom til å ta 3-4 uker... Høres enkelt og greit ut å bruke dem da, mtp den service-boksen.
 
Redigert av en moderator:
Jeg vil tro den trenger en service ja. Fair and square er vel at kjøper og selger splitter kostnaden på to. Det hadde jeg gått med på hvis jeg var selger i alle fall.
 
Jeg vil tro den trenger en service ja. Fair and square er vel at kjøper og selger splitter kostnaden på to. Det hadde jeg gått med på hvis jeg var selger i alle fall.


Ja, har snakket med selger idag og han virker å være forståelsesfull uten å ha sagt noe konkret sånn sett. Jeg var jo forsåvidt informert om at at servicehistorikken var ukjent, men hadde jo ikke regnet med å oppdage en såpass "alvorlig" feil allerede første dagen, det er jo utrolig deprimerende og leit...

Han ba meg unngå service hos Bjerke, hvor uret er kjøpt opprinnelig, da de visstnok tar seg i overkant godt betalt. Tror han er oppmerksom på denne tråden, så får se etterhvert om han er enig med deg i at det er fair and square, jeg håper i hvertfall på det.
 
Hei

Det var jeg som solgte YM 16622 som det refereres til og har hatt en god dialog med kjøper, er vel også innstilt på å være hjelpsom og finne en løsning med et slags avslag for å være hyggelig, men at jeg skal dekke halve kostnaden er vel urimelig ? Har hatt uret kun i en uke. Det er vel to eiere før meg på TS som i så fall burde dekke ta dette. De nevnte heller ikke dette i sine salgsannonser. Jeg kunne godt ha gått med på å dele mellom de tre siste eiere med en tusing hver, men at jeg skal ta dekke en service er vel urimelig, eller hva? Hadde jeg vært skikkelig vanskelig som andre er her inne så kunne jeg jo sagt at det ikke er mitt ansvar nå, men det gjør jeg jo ikke. Er vel heller ikke noe som tilsier at den må sendes for service den går bra, men forstår at kjøper ønsker det også.

Som dere skjønner så er det et lite dilemma som kanskje er greit å få diskutert her på TS. Er vel ikke første gang det skjer.

Fyr løs
 
Fint man kan hjelpe til å diskutere temaet og ikke henge seg opp i
formuleringer osv. Dere forstår alle hva dilemmaet er.
 
Syntes det skal være lov å diskutere dette fordi det er en prinsipp sak. Blir i så fall mellom meg de to andre eierene og kjøper. Nok av andre popcorn tråder her....
 
Ja, dette må vel kunne diskuteres uten bråstopp av moderator..

Litt sent å blande inn tidligere eiere, tenker nå jeg. Retur av klokke/tilbakeførsel penger er jo veldig enkelt og greit også. Er jo ikke alltid klokker svarer til forventningene når man kjøper og selger på denne måten som vi gjør på TS med store beløp for en vare vi gjerne tar usett og får tilsendt i posten.
 
Kjøper man et ur med ukjent service historikk og selger orienterer om det, så mener jeg dette er kjøpers risiko og ansvar.

En slitt rotor aksel er jo heller ikke en alvorlig feil, men noe som må regnes med på et ur som ikke er jevnlig vedlikeholdt.
 
Kjøper man et ur med ukjent service historikk og selger orienterer om det, så mener jeg dette er kjøpers risiko og ansvar.

En slitt rotor aksel er jo heller ikke en alvorlig feil, men noe som må regnes med på et ur som ikke er jevnlig vedlikeholdt.

Dette er jeg selvsagt helt inneforstått med, hadde bare ikke regnet med at det skulle bli noe sånt allerede etter noen få timer. Denne lyden er jo også noe som helt klart burde vært oppdaget av forrige eier (og dem før ham), da jeg merket det etter bare et par-tre timer, og jeg er ingen "ekspert" på noe vis. I så fall burde det vært opplyst om før salg, etter min mening.

Som sagt er jeg inneforstått med at det er jeg som har "bæsjet på leggen" her, og holder ikke hman ansvarlig. Jeg burde selvsagt ha sjekket uret mye bedre, men slik fungerer det ikke når jeg handler innenfor TS...av en eller annen grunn stoler jeg på at ting er "på stell" når jeg kjøper fra folk her som har positive tilbakemeldinger fra andre brukere.

Jeg ønsker ikke at dette blir noen "popcorn-tråd" slik det er beskrevet over her, så jeg håper alle vil forholde seg saklig og kun diskutere prinsippet slik hman beskriver.
 
Fint man kan hjelpe til å diskutere temaet og ikke henge seg opp i
formuleringer osv. Dere forstår alle hva dilemmaet er.

Ok.

Når man kjøper noe med ukjent servicehistorikk så vet man at man tar en risiko. Desverre er det slik at shit happens sometimes... Kjip situasjon, men igjen - kjøpers ansvar når det er opplyst om ukjent servicehistorikk.

Men mine five-cents, skjer det ganske tett på etter overtagelse bør selger(e) være litt medgjørlig. Setter (e) i parantes da det er mange klokker som flippes før de omtrent er mottatt.
 
Uansett så kommer jeg til å strekke meg langt for at kjøper får en ok opplevelse av håndteringen av dette og TS. Er vel ikke enig i Havo sin vurdering av videre håndtering. De fleste av oss har ikke så mye kontanter i omløp og har ofte brukt pengene før de er på konto. Service med tilhørende bytter må man regne med når det er ukjent service historikk og jeg syntes begrepet "kjøpt katta i sekken" er litt vel overdrevet.

Fikk også opplyst ukjent service historikk og aksepterte det på lik linje med kjøper denne gang. Da skulle jeg kunne gå til han og si det samme da? Siden jeg kun har hatt uret en uke, men gjør jo ikke det. Han kunne jo ha gått videre osv.
 
Redigert:
Må også bemerke at dette ikke er noe som har skjedd. Har fått bekreftet at den har vært slik gjennom flere salg på TS. Altså går godt, men kanskje med behov for service i ikke alt for fjern fremtid. Det hadde jeg også i mine tanker.
 
Viktig å merke seg, syns jeg her, er tidligere kjøper og selgers utangspunkter og eventuelle hensikter.

Hvis klokken selges fra hhv A -> B-> C -> D
og selger A priser den riktigt i forhold til markedet - si 20 000, uvitende om standen, til B
neste eier B merker at noe er gærnt og selger videre til C for en pris som tar høyde for servicebehov - si 15 000
C skjønner at han kjøpt noe som er i dårligere stand enn forventet men vet at markedspris ligger rundt 20 000 og selger den for det til D.

Hvem er det da som sitter med svarteper og hvem har bæsjet hvor.
Syns det er fair og interessant diskusjon å holde åpen så lenge den holdes helt transparent.

Her har jo TS Kjøp og Salg haft, efter mine erfaringer, en fin tone og stort sett fair prising i forhold til salg.
Når det kommer til juridiken og jussen så har vel både A og B sitt på "det tørre" men kan trå til som gentlemen hvis det skulle være aktuellt og igjen, ikke ta hverken priser eller rekkefølge på hva som er gjort eller oppdaget hvor - ville bare lufte en tanke.