Hjelp til mitt første kjøp

Tror det kan være viktig å finne ut hvor stor klokke du ønsker - evt hvor stort du ønsker den skal bære. Jeg har kraftige håndledd, og mange 40mm klokker blir for små. Det gjelder spesielt for de med kraftig bezel. Men en speedmaster pro er tror jeg er et trygt valg (jeg har en wtb på den selv). Det er viktig å prøve klokken som braza2013 sier.

Jeg er relativt ny i gamet, hadde du giddet å forklare meg litt forskjellen på disse urene? Pris, verk, år, bruk, tilgjengelig, hva du vil, trenger å lære hvor forskjellen ligger på disse klokkene :)

Mener du forskjellen på AT2500 og AT8500? I så fall:

Pris: AT2500 finner man ikke lenger ny. Bruktpris rundt 15k kan jeg tenke meg. AT8500 ca 10k høyere.
Verk: Omega 2500 er Omega 1120, men med Co-axial escapement. Omega 1120 er igjen basert på ETA-2892 (samme verk, men 1120 er dekorert). Omega 8500 er fullstendig in-house. Brukes bare i klokkene på Omega. svært bra verk. Også Co-axial escapement. Her kan du lese litt om utviklingen til Co-axial verkene til Omega: https://www.bernardwatch.com/blog/omega-2500-8500-movements/
År: AT2500 er vel fra begynnelsen av 2000-tallet tror jeg. AT8500 er fra rundt 2010. Det kom en ny versjon av AT8500 med det nye Master Coaxial-verket. Forskjellen er at den nye har antimagnetiske egenskaper og ser litt annerledes ut. Denne koster også noe mer.
Bruk: ? Begge er all-round klokker.
Tilgjengelighet: AT8500 kan kjøpes ny, det kan ikke AT2500 lenger (med mindre du er heldig og finner en new old stock et sted). AT2500 har jeg sett dukket opp et par ganger de siste årene. AT8500 noe mer.

• Liker
Reaksjoner: Canelo