HJELP! Jeg skal lære meg å skru klokker!

I dag droppet det ned en liten og veldig hyggelig konvolutt i Postkassen fra sonens egne @Leite !

1000026475.jpg

Da blir det litt kursing i helt riktig oljing og lignende på youtube. Litt eksperimenter med for mye/lite osv (tror ikke for lite er mulig 😅)

Tusen takk!

Så var det tid for å sette det hele sammen!

1000026481.jpg
1000026484.jpg
1000026486.jpg
1000026487.jpg
1000026488.jpg
1000026489.jpg

Med sin eldre bror
1000026491.jpg

Jeg har helt glemt å regulere den skikkelig. Det eneste jeg gjorde før jeg caset opp var å justere beat error fra 0,7ms til 0,1-1. Man kan ha opptil 1,0 ms beat error før det går utover nøyaktigheten. Delta variasjon på rate/dag er laaaang innenfor hva jeg forventet og jeg er egt meget fornøyd med meg selv. Alle posisjoner med amplitude på over 200 (ikke imponerende på en ny klokke i dag, men på en hi beat seiko er dette godt. Det diskuteres også hva lift angle er på disse verkene (om grader ankeret er i kontakt med balansepinnen er 52 eller 56,5, men det er likegyldig for min del.) Dette hadde gjort amplituden mer imponerende 😎
1000026495.jpg

Finjustering og bytte pakning senere i dag. Nå skal den få litt armtid 🔥🔥
Fader jeg er flink.....

Redigert:
20251121_190542.jpg

Nå begynner vel folk å bli lei alle innleggene mine, men da var klokka faktisk ferdig!

20251121_190545.jpg

Ny original Seiko rem har jeg handlet inn, samt Original men brukt spenne som disse klokkene kom med.
20251121_190548.jpg

Finreguleringen gikk egt meget bra. Klokken varierer litt i de ulike posisjonene, men til å være 53 år gammel, så får dette være helt innafor :mrgreen:

20251121_193032.jpg

+4 i dial opp, og +1 i krone ned. Det burde gi veldig grei nøyaktighet på håndleddet.
Dette er i hvert fall bedre regulering enn man får ut av en ny og moderne Seiko i 10-20-30k klassen. (Seiko er ikke hva det en gang var)
Takker for meg i denne omgang. Nå skal det trenes på Eta-Klonen jeg fikk i posten, samt bestilles en ny Seiko på Chrono24 ;)

Da kommer en liten oppdatering! King seiko er nå blitt min spesialitet (Selværklært).

Da må man lære seg verkene, samt litt mer om automatikk og kalenderfunksjonen.

Nå er en King seiko 5625-7110 kjøpt inn. Den eneste King seikoen som ble produsert av Suwa Seikosha fabrikken (KS 44, 45 OG 52 ble laget av Daini Seikosha)

20251201_182441.jpg

Her sammenlignet med en KS45 jeg tok service på sist. INGENTING er likt, men alt ligner. lugs, krone, bezel, glass osv.

20251201_182538.jpg

Her er det et high-beat verk med automatikk og smooth viser som tikker. Klokken ser meget pen ut ved første øyeblikk. Krystall, skive, visere osv osv ser pent ut. Litt lav amplitude, inntørkede oljer og dårlig dagrate, men det skal jeg fikse!

Ellers er alt mulig rart av capjewels og diablock/diafix bestilt ekstra til denne. Så nå kan delene sprute veggimellom mens jeg holder på. :LOL:

20251201_183136.jpg

Baklokket mangler pakning, men det finnes nok på ebay kjenner jeg Kina/Thai-gutta rett.

1000026759.jpg

Mens jeg venter på deler måtte jeg bare skru og kikke litt. Her har jeg tatt av rotoren til automatikken og kommer til 2 av Diafix fjærene som holder en cap-jewel (capjævel)

Her ble jeg nærmest fascinert selv. Jeg har slitt litt med å "se" hva de mener på youtube da de sier "lens of oil" eller "ring of oil", men etter å ha øvd meg litt på diafix fjæra (som jeg fant ut var ganske så grei å åpne med en "bergeon extra fine oiler" så oljet jeg den capjewelen til høyre.

Man kan se ganske greit på den at den har fått en minidråpe olje på sin underside som har dannet en "linse" med olje som akslingen nå både står og ligger i (avhengig avklokkas posisjon og kreftene som virker på akslingen til 5te hjulet.

Juvelen til ventre derimot er knust tørr og har bare tåkete smuss på seg.

Capjewelen før den ble plassert inn under fjæra.
1000026418.jpg

Tversnitt av det hele
1000026761.png

Veldig spennende lesing og jeg konstaterer raskt at jeg ikke skal prøve meg på noe slikt selv. Ser for meg at det skal utrolig lite kløneri til før hele deleskrinet har blitt dyttet i gulvet av en albue. :) Så ny-Seikoen (ti år gammel SARG011) må nok bare leveres inn dessverre, selv om regningen sannsynligvis blir på 50-75% av nyprisen.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Lyst å prøve deg på rens og smøring av en Sport Chief fra 50-tallet? Arva etter min bestefar. Serva den i ca 2000. Nesten ikke brukt siden. Trenger olje, neppe nye deler.
IMG_5068.jpeg

• Liker
Lyst å prøve deg på rens og smøring av en Sport Chief fra 50-tallet? Arva etter min bestefar. Serva den i ca 2000. Nesten ikke brukt siden. Trenger olje, neppe nye deler.
Vis vedlegg 419379
Jeg må desverre takke nei pr nå @Genta . Jeg har veldig lyst til å gjøre det for ei god flaske vin, men tør rett og slett ikke da jeg ikke har reservedeler om ei fjær skulle sprette bort i intet osv. Holder meg til Seiko som jeg har et ørlite delelager til. Når det er sagt spretter ferre og ferre deler veggimellom da jeg skrur, og det er lenge siden jeg var på alle 4 og leita. Men jeg skal ha deg i bakhodet. kanskje jeg sender en melding en dag. Det er vakre, gode og enkle verk!
280 verket ikke sant?

• Liker
Jeg må desverre takke nei pr nå @Genta . Jeg har veldig lyst til å gjøre det for ei god flaske vin, men tør rett og slett ikke da jeg ikke har reservedeler om ei fjær skulle sprette bort i intet osv. Holder meg til Seiko som jeg har et ørlite delelager til. Når det er sagt spretter ferre og ferre deler veggimellom da jeg skrur, og det er lenge siden jeg var på alle 4 og leita. Men jeg skal ha deg i bakhodet. kanskje jeg sender en melding en dag. Det er vakre, gode og enkle verk!
280 verket ikke sant?
Da har vi en deal. Jeg legger i alle fall klokka til disp for din videre utdanning om det skulle bli aktuelt. Så får vi dele på risikoen om ei fjær spretter avgående:) Ingen hast, så vi får ta det med tiden når du føler deg klar og interessen fremdeles er der. Bordå, spansk, italiensk, valget et ditt!

Kjenner ikke verket, men tror klokka er ganske lik denne:

• Liker
Reaksjoner: holmby og Preacher