Hjelp! Jeg har Panerai!

Medlem
15. sep. 2011
Innlegg
2.716
Sted
Oslo
Spørsmål :
Kan en som foretrekker klokker med diameter på 40mm, lavtbyggende kasse og klassisk utseende - bli en Paneristi??
Er det mulig?
Er en slik transformasjon av klokkesmak utenkelig?

Svar :
Det må absolutt sjekkes!


I løpet av de GTG-ene jeg har vært med på så skal bestandig disse Panerai-eierne presse på meg klokkene sine og fortelle meg at de kler meg...til tross for at jeg har følelsen av jeg håndterer et veggur på skinnreim.

Joda - jeg har bestandig synes at de er tøffe. På andre.

For å gjøre meg opp en ordentlig mening om dette så skal jeg nå gå med bare Panerai i den neste måneden. Unntak for de dager jeg må gå med dress - dette er ikke et dressur samme hva noen av dere Paneristis måtte mene:cool:

Det begynte med min søken etter neste ur som skulle ta av for mitt overhyppige bruk av PP 5712R - jeg skal jo tross alt ta vare på dette uret til neste generasjon:rolleyes:
Uansett - jeg var fast bestemt på at mitt neste ur skulle ha GMT-funksjon. Jeg fant en jeg falt pladask for....med levering i oktober:mad: Behovet var jo nå!

Selvsagt kunne jeg kjøpt en Rolex GMT - men etter 6 Rolex så er jeg en smule...tja, er det lov til å skrive drittlei av Rolex i et Panerai-forum??? Kommer sikkert til å ende med Rolex igjen, men det kan godt vente litt på seg kjenner jeg.

Og...plutselig var en PAM 088 på armen. På prøvetid - derfor ligger dette innlegget her og ikke i unboxing-tråden (@Moore - godkjent???).



Førsteinntrykk :
ehhh...den er stor:p

Andreinntrykk :
ehhh...denne er 44mm....hvordan i helv...kan noen gå med 47mm Panerai? Ser at det også finnes en i 60mm??? Hva er det for en gal verden jeg har tråkket inn i?

Tredjeinntrykk :
hmmm...enkelt å justere GMT-viseren. Fantastisk enkelt å bytte reim! Skjønner at dere Paneristis har en helt bunch med reimer - man bytter jo på null-komma-svusj:) Fantastiskt fint system!

Den ligger relativt stødig på hånden. Til info så har jeg (hvis gutta på GTG er gjennomsnittlig:confused:) litt over middels bred håndledd. Om det er kasseformen eller 24mm bredt lærreim som holder den stabil vet jeg ikke...
Ser at jeg må ha reimen såpass løst at den ikke går inn i det ene "øyet" på lærreimen......hmmm....er reimen egentlig laget for tynne italienske armer? Tør faktisk påstå at selve kassa ligger bedre på min hånd enn ny Sub (synes denne kan "dunke" litt frem og tilbake).

image_zpsdb2a177c.jpg
[/URL][/IMG]
The beauty and the beast:cool:

Hvis jeg presser litt så får jeg den under skjortemansjetten...men, da sitter den fast og jeg må åpne knappene for å få den løs igjen. Tror det blir naturlig at denne ikke blir liggende under mansjetten....

Dette var noen ord om første ettermiddagen med Panerai. Jeg forbeholder meg retten til å ombestemme meg når som helst og kommer til å skrive noen flere ord fremover om mitt forhold til denne klokken.

To be continued....

Edit : har byttet trådtittel da jeg fikk høre den var veldig misvisende.
 
Redigert:
Gratulerer - jeg syns forresten veggur er å ta i litt (men bare litt).

Gleder meg til å tafse!
 
Gratulerer med flott PAM.

Om du ikke får den under skjortemansjetten må du enten få deg romsligere skjorter, eller du må gjøre sånn som ungdommen gjør det - ha åpne mansjetter. Eller rett og slett la den være utenfor. Tenk så tøft det blir i styremøtene.
 
Dette lover bra, først og fremst skal du ha en applaus for at du tar steget og velger å gå med uret for og gjøre deg opp en ordentlig mening om dette :) Jeg som deg var også litt skeptisk til størrelsen, men etter å ha prøvd Panerai da Bjerke Bergen hadde inne ett lite utvalg valgte jeg å gjøre ett forsøkt, endte opp med en PAM320 kjøpt av MightyMovers, ett kjøp jeg er veldig fornøyd med. Denne har også GMT-funksjon (GMT-viseren kan skjules bak timeviseren så har man en ''PAM312''). :)

Panerai er ett ur med mye historie og følelser, og man oppdager daglig nye trekk ved ett Panerai ur.
Ønsker deg lykke til med dine oppdagelser :)
 
Skal ikke gratulere deg enda.... :) Siden den "bare er på lån". Vi får se da vettu.
Panerai er stort og skal bære/være stort. Syns den ser bra ut på armen din. Kos deg i måneden som kommer.
 
Morsomt prosjekt! Kudos for at du tar skrittet og utfordrer dine egne forutintatte holdninger...

Kan jo hende at du hadde rett, og at dette ikke er noe for deg, men det vet man bare når man har prøvd!

Gleder meg til å følge denne tråden videre... :)
 
TP ... liker tilnærmingen din å utfordre dine indre demoner og gi ting en grundig sjanse.
GMT-luminor, vit subdial og cyclop - det er mye sprekt her mye Panerai-DNA her. Denne fortjener en måned :)

Fyll på med ord og bild under konverteringsprosessen!!

Satt som et skudd denne
 
Først så vil jeg takke for støtten under dette eksperimentet:cool:
Som sagt så er dette ikke en "ordentlig" unboxing, men et langvarig prøveprosjekt. Men, jeg har nok betalt for den ja...

Dag 2
Det blir ikke lagt opp til daglige ord - men de første og største inntrykkene kommer gjerne i starten. Regn med hyppige innlegg først uka.

Oppsummering

-ehhh...den er fortsatt stor! Men, den ligger svært godt på hånden. Glir ikke og er definitiv ikke ukomfortabel. Sliter mer med reimen på 24mm. Kjenner at det er nesten som å om jeg har tyllet hånden inn med et lærbelte. Tar meg selv ofte i å justere reimen. Vurderer å prøve gummireimen (det var sikkert bombe, ja).

-på vei til badet på morgenen så var lyset slått av. Det gjør jo ingenting med Panerai! Badet ble så lyst som bare det. Seriøst - er det noen som har sjekket disse klokkene med en Geiger-teller? Glimrende lumen:cool:

-under møte i dag så prøvde jeg å trekke klokken under mansjetten. Går jo overhodet ikke. Ender med å brette opp skjorta og viser min Bad-mother-fucking-badass-watch. Oh yeah! Er dog veldig usikker på om de andre møtedeltagerne syntes jeg var kul:confused:

-flere blikk på denne klokken enn jeg noen gang har fått med Patek, Rolex, Omega eller IWC. Veldig usikker på om jeg synes det er positivt eller ikke.

-forrige eier av klokken (tenker ikke på forhandleren @Mogens ) tar nok ikke renhold av klokke like seriøst som meg...Har nå endt med å ta av reim - som fortsatt er genialt enkelt - og pusset den med tannbørste og Zalo før seansen ble avsluttet med litt seriøs polering og CapeCod. BLING! Hadde det vært sol her inne så hadde jeg blendet familien. Klokka ser fantastisk strøken ut:D

@boenna_69
Du traff spikeren på hodet! Dette er å utfordre egne forutinntatte meninger - kanskje det er flere TSere som burde vurdere å gjøre det samme?

@runes
Synes 40mm Paneraiene er tøffe. Men, skal jeg først prøve Panerai så ville jeg gå for den originale størrelsen:D

...to be continued
 
Redigert av en moderator:
Dag 4

Den originale lærreimmen som følger med er absolutt ikke blant de beste jeg har hatt. Har nå bestilt noen "nye" som forhåpentligvis er bedre på min arm. Av en eller annen grunn så har jeg latt gummireimen ligge på kontoret - den SKAL på i morgen:cool:

Klokka virket mindre i dag inntil jeg skjønte hvorfor så å si alle Paneraier jeg har sett har noen småmerker. Klokka bygger mye også i høyde noe som gjør at det er enkelt å komme bort i bordkanter, oppvaskmaskin osv. Kanskje Panerai burde levert med små puter på kassa for å ta av alle sammenstøt som vil komme?

Men, fortsatt så ligger denne klumpen særdeles godt på hånda og jeg tar meg selv i å innta positurer hvor klokka synes for andre. Litt Se-på-min-bad-ass-mother-fucker-klokke. Veldig usikker på om dette er en riktig utvikling for meg:confused: Kanskje jeg burde få noen matchende tatoveringer?

....to be continued
 
Svar til trådtittelen: Ta det med ro, den kan taes av! :p

Synes den satt pent på armen, spesielt mtp at du startet å beskrive den som et veggur. Men så har du jo som du sier ikke de minste håndleddene, så det var vel egentlig som forventet? Du skal uansett ha kudos for å ikke bruke den med dress. Hilsen en som bryr seg en bitteliten smule om klesstil, i tillegg til klokker. 44mm Panerai er riktignok bedre til dress enn f.eks. AP ROO, men pent er ingen av delene. :rolleyes: *løpe av gårde før noen av subforumets stampostere jager meg ut