Takker igjen! Tok litt tid det her...
Neste klokke som ble en del av samlingen ble kjøpt i Oslo etter at jeg så den ligge ute på Finn. Det viste seg at det var
@Amund, et medlem her på sonen som skulle selge den. Han hadde kommet over en
Speedmaster pre-moon, kal. 321 som kun hadde hatt en eier, kjøpt i Bodø på slutten av seksti-tallet.
Dette er en referanse 105.012 fra 1966. Denne referansen, sammen med 145.012 var modellene som ble utlevert astronautene i Apollo-programmet og begge var utstyrt med Omegas kaliber 321. Slikt sett er referansen veldig interessant, og akkurat 105.012 var dessuten samme referanse som Armstrong fikk utlevert før ferden med Apollo 11 i juli 1969. Men den var ikke med ut på måneoverflaten, det var det Buzz Aldrin sin klokke som var. Grunnet feil med den interne elektroniske klokka i månelanderen ble Armstrongs Speedmaster brukt som back-up og lagt igjen før de forlot fartøyet. Elektronikk feiler, mekaniske armbåndsur består.
Jeg ble noe overrasket når jeg så denne på Finn.no. Det er sjeldent du ser vintage på dette nivået i det norske markedet. Man skal ha flaks for å plukke disse opp. Det var også betryggende når den jeg skulle handle med var et medlem her på sonen. Veldig hyggelig og effektiv handel!
Amund kjøpte denne av sønnen av eieren slik jeg forsto det. Han hadde arvet klokka. Den hadde hatt kun en eier teknisk sett, og den var komplett med 1039-lenke og, så vidt jeg kunne se, original-glasset fra 1966 (!). Glasset hadde blitt litt matt de siste 45 åra, noe som gjorde blidetagningen litt vanskelig. Dette er ei velholdt klokke, lenka er fin og stram, alderen tatt i betraktning. Den har bruksmerker, men ikke noen hakk eller stygge skjemmende riper. Patina er kjempefin og jevn og alle visere er originale og har ikke blitt byttet ut siden klokka var ny. Det eneste aberet er at den opprinnelige eieren har fått navnet sitt gravert inn i baklokket... En liten nedtur, men så lenge resten av klokka er i den tilstanden den er i, så lar jeg det gå. Legger man godviljen til kan man se på graveringen som et "bevis" på klokkas originalitet.
Fra og med 1968 kom Speedmasteren med kaliber 861, hvor referanse 145.022 var den første av disse. Min første Speedmaster er en slik referanse og er fra 1969. Den er således en av de første 861-kaliberne. Speedmasteren ovenfor er på sin side en av de siste med 321-kaliberet. En fin kontinuitet synes jeg. I tillegg har jeg også videreutviklingen av 861-kaliberet, kaliber 1861 som sitter i 35th Anniversary. Et stort stykke Omega-historie samlet i tre klokker. Her er et bilde av alle tre:
Dette er en klassiker, og fra et samler-ståsted er referansen utrolig interessant og ettertraktet. Jeg går med den jevnlig, men det er ikke den jeg går mest med. Men jeg VIL bruke den. Klokker er til for å brukes ikke for å samle støv i en klokkeboks. Men jeg må si at den 1039-lenka ikke er den mest behagelige å ha på. Den er ukomfortabel som bare det, men gud bedre hvor kul den ser ut. Den får klokka til å se veldig tidsriktig ut, og den måten den smalner inn på gjør at klokka ser større ut enn den egentlig er.
Spesifikasjoner
Modell: Omega Speedmaster Professional
Referanse: 105.012
Produksjonsår: 1966
Urverk: Omega kaliber 321, manuelt opptrekk
Diameter: 41mm (uten krone)