Historien om en vintage-samling

Denne våren har jeg fått fatt i klokker som jeg har sett etter i åresvis.

Det har ikke bare vært kjøp, men også salg. Helt siden, tja, tidlig 2009 har jeg vært fascinert av Omegas klassiske Pie Pan Constellation-serie. Selv om jeg har andre merker i samlingen, er det en overvekt av Omega. Og hvis det er en Omega-samling jeg har bør jeg ha en Pie Pan. :)

I mai var jeg derfor så heldig å få tilbud om å kjøpe en Omega Constellation, ref. 168.005 med 561-kaliberet fra 1962. Dette er gull på stål-varianten med dato-visning.



Veldig mange av disse klokkene er franken, og det er vanskelig å finne eksemplarer hvor referansenummer, kasse og kaliber stemmer. Dessuten er mange av skivene skadet av fukt, noe som gjør det risikabelt ift urverk også. Det var en periode på 3-4 år hvor jeg egentlig slo fra meg et kjøp av en Pie Pan nettopp pga av alle frankenklokkene. Selv om Omega Constellation Collectors er et vell av informasjon, er nettstedet ganske vanskelig å orientere seg i. Her er det mange varianter som var gyldige og ikke minst, ugyldige. Men nå surfer jeg mye på klokker, så jeg lærer noen grunnleggende triks, derfor var den due dilligence på denne ganske rett-frem. 168.005 med 561-kaliberet startet i 1962 og gikk til 1969, så dette er en tidlig 168.005. Da dette samsvarte med kasse i gull-duble og dog-legs var det bare å slå til.

Her et bilde sammen med en annen favoritt:






Hvis det er noen som hadde kledd en Pie Pan, hadde det vært Tintin. ;)

Jeg har veldig ofte uttalt en skepsis til dato-visning. Jeg tror jeg må fire litt her (kremt.) Dato-visning er kult på dress-klokker! :cool:

Som dere ser har denne en standard Omega-krone og ikke den originale ti-kantete. Jeg har vurdert å kjøpe en ti-kantet krone, men den er en j... å trekke med, så jeg tror jeg holder meg til standard-krona. Fin klokke Genta, men f... heller. ;)

Foruten det klassiske paipanne-designet, skal en korrekt utgave ha Observatorie-logoen på baksiden. Denne her har en fantastisk relieff:



Det obligatoriske bobleglass-bildet:



En annen ting (det er en dag for å kvitte seg med gamle dogmer): Jeg liker faktisk alligator-reima som er på den. Det funker. :) En kompis av meg sa at klokka minte han om de gull-urene gamle krigsseilere og sjømenn gikk med på Sunnmørskysten på 60- og 70-tallet. Her måtte jeg arrestere han og si at det kan da ikke være vår feil at våre besteforeldre hadde god smak. Klokka er klassisk dress og perfekt med mansjettknapper: :D



Det var vårens og sommerens første kjøp. Jeg skal komme tilbake til de to neste så snart jeg får tatt litt flere bilder.

Spesifikasjoner

Modell: Omega "Pie Pan" Constellation, ref 168.005
Produksjonsår: 1962
Urverk: Omega kaliber 561 automatisk opptrekk
Diameter: 35mm (uten krone)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Gratulera så masse med flott dressklokke. Er tydelig at oss vanlige dødelige ikkje skal kjøpe ei slik utan å ha konfrontert med ekspertane først . Skummelt at det er så mykje franken av disse.
 
One down, two to go!!

Det er alltid artid når denne tråden får nytt innhold (og for et innhold)!!

Takker som deler grundig og detaljert om nye "erobringer"
 
best so far....

Dette er den beste tråden jeg har lest på forumet!!!! Ikke at jeg har lest alle Men - For de som er litt over middels interessert i ur, er denne absolutt et must.
Godt skrevet, du drives fra den ene historien til den andre, og skulle ønske den var LENGRE.:) Et vel av nyttig og interessant info, med personlighet.

Spacecowboy: har du ikke kjøpt flere klokker? ---- venter i spenning
 
Herlig tråd å lese. Vel anvendte 45 minutter. Artig å lese tankegangen som andre har i anskaffelsen av nye ur. Er fremdeles først og fremst på stadiet der jeg ser ut ur som bare snakker til meg, uten noe mer sammenheng i samlingen.
 
Takk for usedvanlig hyggelige tilbakemeldinger! Jeg flytter for øyeblikket, men når jeg er i nytt hus (en gang i februar) skal jeg sette meg ned og få oppdatert denne tråden. Jeg lover! :)
 
Dette er for min del den kuleste galleritråden på TS. :cool:
Alltid toppklasse både foto-og innholdsmessig, takk for at du deler!
 
Denne tråden har jeg klart å gå glipp av! Fantastisk flotte presentasjoner og bilder av nydelige klokker.
Lysten på en Speedy ble ikke noe mindre akuratt! :)