Hvaslags type budsjett snakker vi om her?Hei, er ny i "gamet" og skal kjøpe meg et anlegg med forsterker og skikkelige høyttalere. Ønsker at det skal drive en platespiller og mest sannsynlig lyden fra en TV, men musikken er det viktigste for meg. Noen tips i oppstartsfasen? Hva bør jeg se etter?
Platespiller - dersom ikke forsterkeren har innebygget phono-rinn finnes det jo en del platespiller-forsterkere RIAA trinn å velge mellom.
Ang forsterker ville jeg sett etter en som hvertfall har optisk inngang for TV lyd, men helst e-arc for hdmi lyd.
Jeg ville også sett etter en forsterker som har mulighet for streaming utover bluetooth, hvis ikke må du fort kjøpe en bluesound node leler tilsvarende for å få denne funksjonaliteten i boks.
Ang høyttalere så er det mye spennende brukt. Men du må først definere type. stativ, bokhylle, gulv osv.
Også bør du finne ut om du vil ha lettdrevne høyttalere eller om det ikke er like farlig.
Mitt tips. Finn deg 3 lyttelåter du liker, som du kan streame i god kvalitet og som har både stemmer, dyp bass, høye toner osv - som du kjenner godt, eller blir kjent med.
Stikk så til alle hifi-butikker i oslo og hør på masse... flere ganger. noter deg hva du liker å lytte til, hva som engasjerer deg osv.