Hi-Fi tråden

Også synes jeg det er litt rart at Hegel/Abrahemsen og Klipsch er svaret på alt. ;)

Hegel er ikke svaret på alt, men at det er en god match til Dynaudio er ikke til å legge under en stol. Og så får en mye for pengene iom at de så ofte er på tilbud (som igjen "ødelegger" annenhåndsverdien på forsterkeren... men men...). Jeg mener ikke at det kun er Hegel som er en god match til Dynaudioene til TS. Finnes mange spennende merker å velge blant. Roksan er et merke jeg hadde tenkt å prøve en gang, da med Candy K2. Det ble ikke til det, men det ser ut som et intressant merke.

Som jeg sa, matching er alt når det kommer til HIFI. Hvis en ikke vil prøve uhørt må en ta en lytterunde til de lokale hifisjappene. Og det kan hende utvalget ikke blir det største. Skjønner godt at mange ikke vil prøve uhørt, selv om jeg ofte kan ta sjangsen på det :)

Mitt hjemmekontoranlegg består forresten av JohnBlue JB3, Kingrex PSU og Kingrex T20U. Anbefales :)

Abrahemsen skal jeg ikke uttale meg om, for det er et merke jeg aldri har hatt i hus.
 
Alternativt bolla, så har jeg en Audiolab 8000A du kan låne for å teste om du vil.

Dette er den første, nesten legendariske utgaven.
 
Konform som jeg er, gikk jeg for H80. Låt bra sammen i butikken. Nå må jeg bare få spilt inn det hele. Og vil nå sikkert komme til at jeg også må oppgradere platespilleren og phono-forforsterkeren...
 
Min (sannsynligvis) neste oppgradering: Legacy Focus

convert


Viser seg at min onkel skal kvitte seg med det ene paret, så da blir det en liten oppgradering fra B&W 683 til Legacy Focus. :D Disse er riktignok fra 95' og må fikses litt. Gående elementer osv, men disse spiller vanvittig bra! Sjekk forøvrig Stereophile sin review av høyttalerne.




Hvorvidt mine naboer liker dette er nå en annen sak. Med tanke på at jeg har fem naboer (leilighet) så får vi se om dette blir i drøyeste laget. :eek:
 
Hei, min far kjøpte rundt 1987 en Pioneer stereo amplifier A-88X og en Pioneer compact disc player PO8030 pluss et par Mordaunt-Short høytalere MS40 Loudspeakers ser 358800. Ny pris for dette var den gang noe rundt 20k

dette skal nå selges og etter litt søking rundt på nettet har jeg kommet fram til at spesielt apmlifieren er ganske sjelden.

noen her som kan hjelpe meg med pris og eventuelt litt informasjon om disse?

Mvh Marius.


Sikkert noen på hifisentralen.no som kan hjelpe deg med dette.
 
Etter konvertering fra kino til kjellerstue ifm. hussalg og påfølgende salg av Swans-høyttalerne, består den nye frontrekken av Monitor Audio PL200 og PLC350. I ebony, selvfølgelig.





 
Fremdeles et meget pent oppsett @Tetragrammon! :D


Neste oppgradering: NAD D3020

Sitter for øyeblikket med Kingrex T20U koblet mot JohnBlue JB3, men dette blir en litt for "svak" kombinasjon, hvertfall uten pre-amp. Har testet NAD D3020 på Klipsch Reference RF-82 II som virkelig overrasket! Tror det blir en finfin combo.


NADD3020HGBK_1.jpg
 
Fremdeles et meget pent oppsett @Tetragrammon! :D


Neste oppgradering: NAD D3020

Sitter for øyeblikket med Kingrex T20U koblet mot JohnBlue JB3, men dette blir en litt for "svak" kombinasjon, hvertfall uten pre-amp. Har testet NAD D3020 på Klipsch Reference RF-82 II som virkelig overrasket! Tror det blir en finfin combo.


NADD3020HGBK_1.jpg

Det var interessant! Det snakkes her om å kaste ut TV-skjenken til fordel for noe annet og mindre "HI-FI-komponentvennlig". Og jeg har uansett forlengst konkludert med at det er stereo som gjelder i min stue, slik at det svære beistet av en AV-receiver har liten misjon utover å switche HDMI og mate et par bokhyllehøyttalere.

Liten og lekker forsterker med innebygget DAC, bra med innganger og Bluetooth som støtter aptX? (Forhåpentligvis mye mer stabil enn den Argon BT-dingsen jeg har nå.) Høres helt fantastisk ut, så da håper jeg bare at den låter bra på mine Audiovector 87dB høyttalere.

Ja, og så må jeg vel krype til korset etter hvert og oppgradere til en TV med digital lydutgang.
 
Fremdeles et meget pent oppsett @Tetragrammon! :D


Neste oppgradering: NAD D3020

Sitter for øyeblikket med Kingrex T20U koblet mot JohnBlue JB3, men dette blir en litt for "svak" kombinasjon, hvertfall uten pre-amp. Har testet NAD D3020 på Klipsch Reference RF-82 II som virkelig overrasket! Tror det blir en finfin combo.


NADD3020HGBK_1.jpg

Klipsch 82 II er hvertfall ordentlig grom. Høy morofaktor samtidig som du beholder nyansene godt.

Hvis du skal selge JB3 på et tidspunkt, så er det bare å slenge meg en PM, @jsf!
 
Redigert av en moderator:
Klipsch 82 II er hvertfall ordentlig grom. Høy morofaktor samtidig som du beholder nyansene godt.

Hvis du skal selge JB3 på et tidspunkt, så er det bare å slenge meg en PM, @jsf!

hehe, Klipsch 82 II er absolutt høy morofaktor, men jeg får sjeldent brukt disse da de står på hytta på fjellet. :rolleyes: Fattern måtte ha et kvalitetsoppsett der også...

Som min onkel sa en gang: "man kan aldri få nok høyttalere", men hvis jeg mot formodning skulle oppgradere så skal jeg si ifra! ;)
 
Redigert av en moderator:
Det var interessant! Det snakkes her om å kaste ut TV-skjenken til fordel for noe annet og mindre "HI-FI-komponentvennlig". Og jeg har uansett forlengst konkludert med at det er stereo som gjelder i min stue, slik at det svære beistet av en AV-receiver har liten misjon utover å switche HDMI og mate et par bokhyllehøyttalere.

Liten og lekker forsterker med innebygget DAC, bra med innganger og Bluetooth som støtter aptX? (Forhåpentligvis mye mer stabil enn den Argon BT-dingsen jeg har nå.) Høres helt fantastisk ut, så da håper jeg bare at den låter bra på mine Audiovector 87dB høyttalere.

Ja, og så må jeg vel krype til korset etter hvert og oppgradere til en TV med digital lydutgang.

Vil nok ikke tro at du gjør et dumt valg der! En av grunnene til at NAD D3020 og Klipsch fungerer bra sammen er følsomheten til Klipsch på hele 98(!)db/w. Kombinerer man dette med 2x30W fra NAD-forsterkeren så vil man få overraskende godt lydnivå, samtidig som kvaliteten er overraskende bra.

Jeg har for øyeblikket selv ingen bedre halvdel og bor selv i et kollektiv med tre kamerater, så stuen består av 90", prosjektor, B&W 683 og egenkonstruerte bakhøyttalere, alt akkompagnert med et barskap fra gulv til tak. :rolleyes:

NAD-forsterkeren skal inn på soverommet, men jeg kan kjøre en liten test på B&W 683 (90db) og sjekke hvordan det låter, så kan jeg komme tilbake med en rask tilbakemelding. Evnt så kan du låne NAD'en for å teste. :)
 
Vil nok ikke tro at du gjør et dumt valg der! En av grunnene til at NAD D3020 og Klipsch fungerer bra sammen er følsomheten til Klipsch på hele 98(!)db/w. Kombinerer man dette med 2x30W fra NAD-forsterkeren så vil man få overraskende godt lydnivå, samtidig som kvaliteten er overraskende bra.

Jeg har for øyeblikket selv ingen bedre halvdel og bor selv i et kollektiv med tre kamerater, så stuen består av 90", prosjektor, B&W 683 og egenkonstruerte bakhøyttalere, alt akkompagnert med et barskap fra gulv til tak. :rolleyes:

Dette vekker minner fra egen studietid. Stua i kollektivet var lang og smal, så den åpenbare løsningen ble å sette anlegget og TV'en midt i stua slik at gjester ble møtt av baksiden av alt stæsjet, kabelrot etc, før de måtte åle seg vei inn i sofakroken. Tror ikke den løsningen hadde gått gjennom i dag (riktignok ikke om jeg bodde for meg selv heller :) ) Det bør også påpekes at høyttalerne mine på den tiden var disse her, i svart (og naturligvis uten stoff-fronter):

867745-2658823


F3 Lyd Audiovector 4, 50x2 kg med vellyd - på hjul!

jsf skrev:
NAD-forsterkeren skal inn på soverommet, men jeg kan kjøre en liten test på B&W 683 (90db) og sjekke hvordan det låter, så kan jeg komme tilbake med en rask tilbakemelding. Evnt så kan du låne NAD'en for å teste. :)

Denne leste jeg i et raskt øyeblikk og glemte helt å svare :) Ser fram til å lese om erfaringene dine når du får NAD'en. Og takk for et generøst tilbud om test, det kan hende jeg slår til (men nå er vel Hifi-klubben villige til å låne ut sånt også :) ) Ellers gjorde alt dette hifi-pratet at ting tok en ny vending her, jeg gjennomførte plutselig en gammel plan om å supplere i bånn med en liten sub. Den kommer i hus om et par uker, gleder meg!
 
Grønning mangler bass - tips?

Hei

Jeg elsker musikk og god lyd, men er ikke spesielt teknisk anlagt. Når jeg kjøpte litt mer ordentlig stereo ble det gjort ut fra å lese "Best i test" artikler + litt fra HifiKlubben osv.

Her er dagens oppsett:
Nad M3 - Hegel HD11 - Sonos - System Audio Mantra 60 - Kabler har jeg ikke peiling på hva heter, men det gikk noen tusenlapper der på Hifiklubben.

Men, jeg savner litt bass. Er det noen med kompetanse som har innspill/forbedringer til dagens oppsett, og evnt en sub? Har egentlig ikke satt av penger til dette nå, så hvis det kommer forslag er det fint hvis det ikke koster skjorta!