Hi-Fi tråden

Dream come true:)
B&W PM1

68a658a171933bcf48265c5e75b30432_zps827b27fd.jpg

Takker for det @Alinoe skal på orginalstativer etterhvert, må bare bli ferdig med lytterommet;)

Redigert av en moderator:
Det går vel i 50/50 når det kommer til bruk. Vil brukes til både tv og musikk. Musikksmaken er veldig variabel. Liker både pop, rock, trance, house, litt klassisk mm.

Det som er viktig for oss er at det spiller rent. Ønsker ikke nødvendigvis et høytspillende anlegg. Har hørt på Klipsch og syntes det var litt for voldsomt for våre ører hvis vi skal høre på det lenge. Har også fått et krav av fruen at høyttalerene må være i hvit pianofarge for at det skal passe inn med resten og se nogenlunde greie ut. Likte finishen på både Sonus Faber og B&W. Focal falt ikke helt i smak hos fruen utsendemessig, men det har jeg veldig god erfaring med tidligere.

Er litt usikker på størrelsen på rommet, det må jeg måle opp eventuelt.

Om det står mellom SF og B&W, ville jeg også som @Alinoe, gått for Sonus Faber Venere 2.5. Men sammen med Hegel H200. Da er du på 33K. Regner med siden du ser på SF og B&W, er det hifiklubben eller soundgarden du skal handle hos?

Sonus Faber Venere 2.5 vil jeg tro har arvet mye fra den minste gulvstående høyttaleren fra Domus-serien. Denne sammen med H200 har jeg testet selv, med meget godt resultat. Men denne høyttaleren er etter min smak best egnet til musikk, iom at den har en fantastisk mellomtone og diskant. Jazz, akustisk, klassisk er fantastisk på denne høyttaleren. En mister litt mtp film, men det ville jeg ofret. Og det spiller ihvertfall rent :)

Dynaudio Excite serien kommer i hvit pianolakk. Spilte litt på stativhøyttaleren i den forrige serien og i min stue på 27kvm spilte det meget godt. Med lyd fra nettet, sies det at lyden blir langt bedre med en anstendig Dac.

Redigert:
Skal ta en titt på Dynaudio, må også få en godkjennelse om dem er utseendemessig greie nok. Takk for tipset!

Har snakket med en bekjent som kan ordne gode rabatter på Sonus Faber gjennom mono.no
Frister litt å gå for det. Trenger jo ikke å sprenge budsjettet på anlegg. Har lyst på ny klokke også:)

Kommer til å starte med gulvstående høyttalere og forsterker. Legger til Sub og senter etter hvert hvis vi føler det er behov for det.

Noen forslag til en forsterker som kan kjøpes på mono.no som kan drive både gulvstående høyttalere, sub og senter. Lyst til å kjøpe en forsterker som takler det hvis vi ender med å utvide anlegget.

Hva syntes dere om onkyo?

Kjenner ikke til Onkyo. De lager sikkert gode produkter som alle andre. Men siden du kan handle på Mono, så har de også agenturet på engelske Rega. Det spiller musikk med stort engasjement. Et godt system er Rega DAC til veil 5000,- Rega Brio-R integrert stereoforsteker til veil 5000 og Rega RS5 høyttalere til 12000. Kan leveres i hvit pianolakk. Høyttalerne har bassrefleksporten foran og kan om ønskelig klines opp mot bakvegg. Da får du et flott musikkanlegg med komponenter som deler den samme lydfilosofien og således spiller bedre enn summen av komponentene kunne tilsi.

Legg til noen anstenig gode ledninger, så er du i boks. I denne prisklassen ville jeg maks brukt 1000 kroner på høyttalekabler. Står du i en butikk vil selgeren st du skal bruke litt ekstra på kabler, men det er for å tjene mer på deg. God avanse på slikt stæsj.

Redigert:
Dynaudio Excite serien kommer i hvit pianolakk. Spilte litt på stativhøyttaleren i den forrige serien og i min stue på 27kvm spilte det meget godt. Med lyd fra nettet, sies det at lyden blir langt bedre med en anstendig Dac.
Skal ta en titt på Dynaudio, må også få en godkjennelse om dem er utseendemessig greie nok. Takk for tipset!
+1 Anbefaler Dyaudio på det sterkeste. Med dem vil du få litt mer artig filmopplevelse kontra SF. System Audio SA Mantra 70 vil jeg også anbefale. Den ligger litt mer mot SF i lydsignatur enn Dynaudio. Ikke like mye fart og spenning på film, men en super høyttaler uansett. Med utgangspunkt i musikksmaken din og film, ville jeg valgt Dynaudio. Som @Chalshus sier, skal du spille musikk fra Spotify, pc o.l., er DAC tingen.

Har snakket med en bekjent som kan ordne gode rabatter på Sonus Faber gjennom mono.no
Frister litt å gå for det. Trenger jo ikke å sprenge budsjettet på anlegg. Har lyst på ny klokke også:)

Kommer til å starte med gulvstående høyttalere og forsterker. Legger til Sub og senter etter hvert hvis vi føler det er behov for det.

Noen forslag til en forsterker som kan kjøpes på mono.no som kan drive både gulvstående høyttalere, sub og senter. Lyst til å kjøpe en forsterker som takler det hvis vi ender med å utvide anlegget.

Hva syntes dere om onkyo?
Siden du skal gå for forsterker og fronthøyttalere nå, ville jeg gått for en stereoforsterker med HTinngang. Ville gjort det uansett, iom at du spiller musikk og ser film 50/50. Så senere, hvis du skal ha surround, gå til innkjøp av en surroundprocessor/forsterker.

Ahh.

Fikk justert opp platespilleren hos en kompis på Jessheim i kveld. Kanskje på tide da jeg kjøpte den mai -13.
Nå spiller jeg gode skiver.

Denne nu:

Oscar+Peterson+%26+Milt+Jackson+%2D+Very+Tall+%2D+Stereo+%2D+LP+RECORD-505917.jpg

Etter noen måneder med stereo, etter flere år med surround, så kan jeg trygt si at valget å bytte var helt korrekt.
Tok et trygt valg i Hegel H300 og gamblet litt mer på Elac FS249 Black Edition, men de utfyller hverandre meget bra. Anbefales.

PS! Kan vel kanskje ikke kalles gambling når de er så fantastiske å se til. Lyden er en bonus.

Elac-FS-249-Black-Edition.jpg

Denne tråden har jeg ikke sett før!

Kjellerkinoen i kunstnerisk HDR-gjengivelse (fra 2011):

Og elektronikken slik den har sett ut det siste året/halvannet:

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jellke
Aaaaah, de ALLER festeste Swansene, med Macintoshpowah! Tror vi må bli venner...