Interessant utsagn deBalzac. Tipper enkelte setter kaffen litt i halsen over Rolex/Seiko ligningen - inkludert meg selv. Det betyr ikke at det ikke stemmer, men det er vel ikke det man liker å se for seg.
I dette perspektivet hadde det vært artig med et input på Omegas Co-Axial verk. Venter på en Aqua Terra GMT som jeg ser settes opp mot Rolex på enkelte websteder.
Faktisk har jeg på nett funnet flere, inkludert Rolex forum, som mener at Omega er Rolex sin hovedutfordrer. Det overrasket meg kanskje litt, selv om eksempelvis nevnte GMT er prismessig i samme gate. Noen som har tanker om det? Kanskje det er verd en egen tråd heller...
Jeg har aldri helt forstått poenget med co-axial verkene til Omega. De går ikke mer nøyaktig og krever i praksis like mye vedlikehold som normale urverk. Co-axial er i teorien veldig bra og gir lavere friksjon i escapement delen, men Omega hadde store problemer med å få urverkene til å gå i begynnelsen, det var veldig mye garantireparasjoner. Det ser ut som Omega har fått co-axial til å fungere tilfredsstillende de siste årene. Jeg har ikke hørt om problemer med calibre 8500.
I markedssegmentet til Rolex er det tre store og mange små aktører. Rolex er den største med ca 1 000 000 produserte enheter pr år. Omega er den største av konkurrentene med ca 600 000 og Breitling på tredjeplass med ca 200 000 klokker i året. De andre aktørene er små i forhold og produserer mellom 50 000 og 100 000 tusen klokker i året.