Hatten av for Rolex! Dæven det er presise saker....

Medlem
22. april 2008
Innlegg
371
Jeg vet at tiden og avvik på noen sekunder her og der ikke spiller noen stor rolle, men jeg finner barnlig glede i at rolexen nå er ned i +1 per døgn. Det føles i alle fall som om jeg brukte litt penger på noe som har en viss kvalitet...

Jeg savner ikke 7750 wobble heller kjenner jeg.
 
+1

Har en 14060 og den går +3 til 4 sek per uke. Fullt akseptabelt... :)
I alle fall når man er vant til +5-10 sek per dag.
 
Selv ikke Patek til 1mill med tour... er mere nøyaktig en dette! Sier vel alt om kvalitenten til Rolex verkene. Egentlig bare tull å kjøpe Patek, Jeager,AP osv ;)

Regards :)
AW
 
Jeg var i et svakt øyeblikk sikker på at rolexen var litt liten til meg. Men jeg vet bedre nå.
Det er noe magisk med rolex. Kan ikke helt forklare det. Overhypet, oversolgt og harry, javel, men det er noe med suben som gir meg godfølelsen.

Har plutselig skjøvet fra meg pam og sånne tanker og lurer på en datjust II med blå skive....

LV har jeg droppet. Ble ikke helt trygg på om jeg kom til å like den.
 
Sitter med min Explorer på armen. Tenkte tidligere i dag på at jeg faktisk har det originale chronometer certifikatet til den fra produksjonsåret (1990).
Sammen med Memovoxen og Aquatimeren, er dette mitt mest presise ur.:D

Rolex er magisk!:cool:
 
Med fare for å ødelegge øyeblikket deres..

Men er vel plenty av bevegelser rundt om som går innen sekundet for dagen?

Sist jeg sjekket Longinen min gikk den +1 til +2 sekunder på to dager.. Men den bevegelsen er kjent for å være nøyaktig når den er godt regulert..

Bryr meg ikke nevneverdig om tidtakingen selv.. Men å sitte å fremheve Rolex som så fantastisk fordi verkene deres klarer +1 sekund pr. døgn syntes jeg blir litt merkelig...


Men at Rolex har en fantastisk kvalitet og følelse er vi enige om! :cool:
 
Jeg er veldig glad i Rolex for sure, jeg har en pepsi 16700 og en Airking 5500.
Men at det er tull og kjøpe en Patek eller AP er jeg ikke enig i...... Jeg spart et helt år
for å kjøpe min ROO "Rubberclad" Noen ganger er det ting man bare må ha, selv om
man ikke trenger det. Sånn er det og være manisk;)
 
Med fare for å ødelegge øyeblikket deres..

Men er vel plenty av bevegelser rundt om som går innen sekundet for dagen?

Sist jeg sjekket Longinen min gikk den +1 til +2 sekunder på to dager.. Men den bevegelsen er kjent for å være nøyaktig når den er godt regulert..

Bryr meg ikke nevneverdig om tidtakingen selv.. Men å sitte å fremheve Rolex som så fantastisk fordi verkene deres klarer +1 sekund pr. døgn syntes jeg blir litt merkelig...


Men at Rolex har en fantastisk kvalitet og følelse er vi enige om! :cool:

Jeg opplever også mine Longines som presise.
Men det er noe med det at Rolexene ikke bare går presist, men de gjør det uten variasjon og uansett variasjon i temperatur eller aktivitet og lignende.
Rolex ruler!:cool:
 
Bevegelser?? Er det en akseptert oversettelse av "movement" når det gjelder ur? Trodde urverk var standard norsk i denne sammenhengen?

Kan nok ikke fortelle deg hvor "akseptert" den er.. Tror jeg har plukket opp ordet hos bjerke i Bergen, stort sett der jeg snakker norsk om klokker...

Men du forstod hva jeg mente, så jeg er stort sett fornøyd! ;):D
 
Er det virkelig noen som kjøper (eller ikke kjøper) disse fascinerende, kompliserte, kostbare og vakkert engasjerende urene
......på grunn av en så uvesentlig skarve detalj som om urverket tikker +1 eller +10 sekunder......?

;)
 
Min 116710 mister 3 s i døgnet. Ikke fornøyd.

Det er fortsatt innen for COSC, men det burde jo absolutt gå an å få regulert inn eller?

Men jeg er enig med deg - det er ikke spesiellt bra - i alle fall ikke at den sakker av. Det nytter ikke å legge den face-up på natta?
 
Kan nok ikke fortelle deg hvor "akseptert" den er.. Tror jeg har plukket opp ordet hos bjerke i Bergen, stort sett der jeg snakker norsk om klokker...

Men du forstod hva jeg mente, så jeg er stort sett fornøyd! ;):D
Jeg synes det høres ut som noe som kommer ut av Google Translate eller noe sånn. Jeg får umiddelbart vibber til uprofesjonelle svindelannonser for tvilsomme klokker, hvor en spec er kjørt gjennom en automatisk oversettelse. Synes det er veldig pussig om fagfolk sier noe slikt.....

Er det virkelig noen som kjøper (eller ikke kjøper) disse fascinerende, kompliserte, kostbare og vakkert engasjerende urene
......på grunn av en så uvesentlig skarve detalj som om urverket tikker +1 eller +10 sekunder......?

;)
Kan jeg vanskelig forestille meg. Er du opptatt av å vite tiden på sekundet kjøper du en atomstyrt Casio. En vanlig reaksjon blant "legfolk" på at jeg har på meg en Rolex er "den er vel ekstremt presis da?". Når jeg da svarer at reklameklokka fra Møller Bil de er så stolt av antagelig holder tiden vesentlig bedre får jeg hoderisting i retur.....:)
 
Kan nok ikke fortelle deg hvor "akseptert" den er.. Tror jeg har plukket opp ordet hos bjerke i Bergen, stort sett der jeg snakker norsk om klokker...

Men du forstod hva jeg mente, så jeg er stort sett fornøyd! ;):D

På norsk heter det urverk, på engelsk movement. "Bevegelse" blir brukt i dårlig oversatte annonser for fake klokker på finn.no. Tviler på at urmakere hos Bjerke kaller et urverk for ”bevegelse”!

Kravet til gjennomsnittlig nøyaktighet for et chronometersertifisert urverk er mellom -4 og + 6 sekunder i døgnet. Alle urverk av høy standard kan finjusteres til å gå innenfor +/- 1 sekund i døgnet. Dette er ikke noe som er unikt for Rolex. Nøyaktighet på mekaniske klokker er avhengig av mange faktorer, måten klokken brukes på og hvordan den ligger når den ikke er i bruk påvirker nøyaktigheten. En mekanisk klokke går mest nøyaktig når den er fullt opptrukket og brukes på venstre hånd.

Rolex lager primitivt enkle, overdimensjonerte og veldig robuste urverk, balansedelen er av veldig høy kvalitet. Urverkene er optimalisert for masseproduksjon på samlebånd, minner egentlig veldig om de mekaniske urverkene fra Seiko.

Jaeger-LeCoultre og Patek Philippe er horologi av høyeste klasse. Dette er en helt annen verden enn Rolex.
 
Er det virkelig noen som kjøper (eller ikke kjøper) disse fascinerende, kompliserte, kostbare og vakkert engasjerende urene
......på grunn av en så uvesentlig skarve detalj som om urverket tikker +1 eller +10 sekunder......
;)

Ikke meg i hvertfall! Har aldri målt hvor nøyaktig klokkene går og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Så lenge det ikke er snakk om ekstreme utslag så kunne jeg ikke bryd meg mindre om den går +5/6/7 sekunder i døgnet :)
 
Hyggelig at dere er fornøyd men...

Synes egentlig at dette ikke er spesielt oppsiktsvekkende for godt justerte ur. Mine klokker: Explorer II, IWC Ingenieur Chronograph og en 50 år gammel Omega "pie pan" Constellation går alle innenfor 2-3 sekunder i døgnet. Godt fornøyd med alle og liker Exploreren (spesielt på Nato; den vanlige remmen ligger tiår etter IWC) men at den er spesielt magisk ser jeg ikke.
 
Er det virkelig noen som kjøper (eller ikke kjøper) disse fascinerende, kompliserte, kostbare og vakkert engasjerende urene
......på grunn av en så uvesentlig skarve detalj som om urverket tikker +1 eller +10 sekunder......?

;)

Jeg gjør ikke det, misforstå meg rett. hadde det vært poenget så holder det lenge med en casio. Ble bare litt ekstra begeistret over dette faktum.
Poenget mitt var heller ikke at nøyaktigheten var det viktigste, men rett og slett glede over det jeg opplevde som kvalitet etter å ha gått fra modifisert 7750 med wobble til inhouse.
Masseproduserte er vel de aller fleste urverk i disse dager mistenker jeg.
 
Er det virkelig noen som kjøper (eller ikke kjøper) disse fascinerende, kompliserte, kostbare og vakkert engasjerende urene
......på grunn av en så uvesentlig skarve detalj som om urverket tikker +1 eller +10 sekunder......?

;)

Point taken. Men du snur vel ponget her litt på hodet; kjøper man ur i som Rolex, IWC eller Jaeger er det vesentlig at en kjerneegenskap som oppleves er presisjon?!;)
 
På norsk heter det urverk, på engelsk movement. "Bevegelse" blir brukt i dårlig oversatte annonser for fake klokker på finn.no. Tviler på at urmakere hos Bjerke kaller et urverk for ”bevegelse”!

Kravet til gjennomsnittlig nøyaktighet for et chronometersertifisert urverk er mellom -4 og + 6 sekunder i døgnet. Alle urverk av høy standard kan finjusteres til å gå innenfor +/- 1 sekund i døgnet. Dette er ikke noe som er unikt for Rolex. Nøyaktighet på mekaniske klokker er avhengig av mange faktorer, måten klokken brukes på og hvordan den ligger når den ikke er i bruk påvirker nøyaktigheten. En mekanisk klokke går mest nøyaktig når den er fullt opptrukket og brukes på venstre hånd.

Rolex lager primitivt enkle, overdimensjonerte og veldig robuste urverk, balansedelen er av veldig høy kvalitet. Urverkene er optimalisert for masseproduksjon på samlebånd, minner egentlig veldig om de mekaniske urverkene fra Seiko.

Jaeger-LeCoultre og Patek Philippe er horologi av høyeste klasse. Dette er en helt annen verden enn Rolex.

Er nå rimelig sikkert på at jeg har det fra Bjerke. Men for all del, er enig i at urverk er et bedre ord. Uansett er norsk terminologi noe er jeg egentlig temmelig lite interresert i å diskutere.

Rolex lager urverk som er enkle og vanvittig slitesterke. Men også ekstremt nøyaktige. Det er hva som gjør dem fantastisk..

Jeg, som deg, er mer facinert av verkene fra Jaeger og Patek.. Utrolig flotte og nøyakige. Mer håndlaget, men ikke like robuste.. Lenge til jeg har råd til noe slikt, desverre..