Har dere klokkeforsikring?

Var jo en på klokkeriet som ikke fikk noen nytte av safen, når en raner møtte opp og ba om å få klokkene hans. Var en tråd om det her for en stund siden.
Når det kommer til sånn, hvis man er ikke forsiktig nok ved å åpne døren til hvem som helst, er alltid safen i et mørkt rom og lokalisert i skapet hvor øksen henger 😁

Jøss jeg trodde virkelig ikke Tidssonen var den type forum hvor man delte ut emojis ikke etter hva man skriver, men hva slags emoji andre gir dine poster?
Du må bare kjøre på. Jeg har ikke tenkt å legge meg på et slikt sandkassenivå å dele ut "hevneemojis".

Det er bra, vi bør holde oss for gode til å ta i bruk hersketeknikker.

Forsikring er greit å ha.
Vanlig innboforsikring dekker verdi opp til 20-laken. Jeg har egen forsikring for de klokkene som har høyere verdi.
Skal jeg på ferie/reise eller ut på ugreie steder (les oslo sentrum eller annet) så tar jeg en av de rimeligere klokkene. (Så det er min egen forsikring)

8

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Kan dere anbefale en safe til hjemmebruk? Er det verdt å investere i en? En safe på 36 kg vil jo tross alt være 36 kg ekstra for innbruddstyvene å håndtere. Jeg har begrenset med plass, men vurderer en til oppbevaring av klokker, smykker, pass og lignende. Har sett på noe som dette:

Jeg liker ikke digital safe men det ser ut som markedet ønsker bare å selge sånn 🤢
Den må skikkelig boltes da (kjemisk anker) fordi 36kg er fortsatt noe man kan fort løpe vekk med.

• Liker
Reaksjoner: Sindregb
Forsikring er greit å ha.
Vanlig innboforsikring dekker verdi opp til 20-laken. Jeg har egen forsikring for de klokkene som har høyere verdi.
Skal jeg på ferie/reise eller ut på ugreie steder (les oslo sentrum eller annet) så tar jeg en av de rimeligere klokkene. (Så det er min egen forsikring)

8
LO innboforsikring:
1736523048155.png

1736522989155.png

Stoler ikke på at utro tjenere i forsikringsselskap selger informasjon til kriminelle så nei, absolutt ingen forsikring her i gården. Det er ofte avslørt slike i banker og ingenting tyder på at forsikringsbransjen er noe bedre.

Syns man er temmelig naiv dersom man tror at det ikke finnes utro tjenere i forsikringsbransjen som selger informasjon til kriminelle. Hvor stort dette problemet er kan selvsagt være vanskelig å vurdere, men at det er reelt er det ingen tvil om, heller ikke at det er et økende problem.

For 20 år siden jobbet jeg i Fedex i UK, bare på den tiden jeg jobbet der var det flere tilfeller der ansatte fikk sparken på dagen pga det ble oppdager uregelmessigheter som dette, da med sendinger med høy verdi, gull etc, det ble selvsagt ikke anmeldt til politiet for å beskytte firmaets renommé. Vet at bankansatte har vært innblandet i saker også. Når det gjelder forsikringsansatte har det vært flere saker der personlig informasjon har blitt solgt videre til både andre firma og til kriminelle, og nei «Barney Ross» ser ikke humoren i dette.

Det er en interessant påstand du fremsetter; at det er tryggere å ikke ha forsikring enn det er å ha forsikring.

Har du noen kilder du kan vise til som underbygger og styrker hypotesen? 🙂

Fakta (aka empiri her på forumet de siste 10-15 år):

- En innboforsikring fra de vanlige forsikringsselskap dekker IKKE klokker som bruker og fungerer som de skal
- En innboforsikring dekker klokker som ikke virker (se vilkårene, så ser dere at dette er nevnt eksplisitt)
- Det er ikke mulig å forsikre en klokkesamling, på samme måte som en kunstsamling av e.g. bilder
- En samling av kunst kan forsikres til en samlet sum, der man kan ta et bilde ut av samlingen, og erstatte det med et nytt inn i samlingen til noenlunde samme verdi - men dette kan ikke skje med armbåndsur som fungerer etter hensikten
- Armbåndsur må forsikres ett og ett

De fem punktene og påstandene over er basert på datapunkter fra brukere her på forumet de siste 10-15 årene. Hvis ny empiri viser at disse punktene er feil i dag, så settes det pris på at man objektiv beviser det motsatte - og unngår "burde, tror, er ikke slik lenger, etc". Kopi, link eller utdrag av forsikringsvilkår som viser det motsatte settes følgelig uhorvelig pris på.

Vekt på safe som skal stå uboltet bør være minimum 150kg , som er samme som feks våpenskap . Våpenskap har lav klassifisering i forhold til verdiskap /safe . Og jo høyere verdi jo dyrere og tyngre blir det .

Så er det jo interessant å registrere at Oslo er en ugrei plass . Eg har aldri følt meg vel i den byen uansett . Og spesielt om man stikker innom en klokkebutikk bør man vel då ta unnvikende manøvrer etterpå :cool:

Forøvrig einaste gangen eg har følt meg rana der var hos en frisør/skjeggtrimmer på Oslo S.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Det er en interessant påstand du fremsetter; at det er tryggere å ikke ha forsikring enn det er å ha forsikring.

Har du noen kilder du kan vise til som underbygger og styrker hypotesen? 🙂

Vel dersom man søker finner man en god del linker på at utro tjenere i forsikringsbransjen har solgt personlige data til andre firmaer, men lite på det som har med innbrudd å gjøre. Det kan være at dette er fordi «det ikke har skjedd». Jeg tviler på det, da jeg jobbet i Fedex var det som sagt flere saker på dette der ansatte logget seg inn i systemene for å finne verdifulle sendinger der man f.eks kunne omdirigere sendinger til andre andresser, jeg går ut fra at man da fikk noen bekjente til å ringe inn for å omdirigere sendinger til andre adresser, dette etter at man matet disse bekjente med kontonummer, å, kontaktpersoner og trackingnummer. Dette førte bl.a til at Fedex sluttet å forsikre sendinger med gull, og til og med nektet å sende visse forsendelser, vet ikke om dette er endret nå da dette er 20 år siden. Ingenting av dette kom i media, det ble dysset ned internt. Det vil overraske meg mye dersom ingen utro tjenere i forsikringsselskap vil bruke informasjon om folk som har forsikret dyre verdigjenstander som smykker og klokker for så å selge denne verdifulle informasjonen videre til de kriminelle. Det er logisk, hvorfor skulle ikke de som har tilgang til denne informasjonen gjøre dette dersom det er nesten umulig å finne ut av? Det vil kun gå inn i statistikken som vanlige innbrudd/ran, de som blir ranet vil som regel ikke kunne vite noe som helst at de ble utsatt for et «target robbery». Har snakket med andre her i UK om akkurat dette problemet, mange er fullt klar over at det er en risiko å gi ut informasjon om at man har dyrebare klokker i heimen, det spiller ingen rolle om det er til naboer, kollegaer, slektninger, andre bekjente eller f.eks et forsikringsselskap.

- En innboforsikring fra de vanlige forsikringsselskap dekker IKKE klokker som bruker og fungerer som de skal
- En innboforsikring dekker klokker som ikke virker (se vilkårene, så ser dere at dette er nevnt eksplisitt)
Hvor har du dette fra?

Klokker er som smykker eller en lampe, alle har dette hjemme - og stort sett flere enn 1 stk.

Alle innboforsikringer dekker ran, tyveri og/eller forskjellige skader som oppstår på «løsøre» i hjemmet.

Alle selskapers vilkår inneholder som regel en rekke vilkår og unntak, som kan være fornuftig å lese seg opp på.

«Samlinger» er ofte ikke definert, men allmenn definisjon i bransjen inkluderer ikke klokker som virker - hvis det var det du tenkte på. Det er som regel også begrensinger på enkeltgjenstander og verdi, som nok vil treffe en del dyrere klokker.

Jeg har hatt Fremtind i mange år, men har nå byttet til Frende. Vilkårene til disse selskapene er lett tilgjengelige på nett.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Hvor har du dette fra?

Klokker er som smykker eller en lampe, alle har dette hjemme - og stort sett flere enn 1 stk.

Alle innboforsikringer dekker ran, tyveri og/eller forskjellige skader som oppstår på «løsøre» i hjemmet.

Alle selskapers vilkår inneholder som regel en rekke vilkår og unntak, som kan være fornuftig å lese seg opp på.

«Samlinger» er ofte ikke definert, men allmenn definisjon i bransjen inkluderer ikke klokker som virker - hvis det var det du tenkte på. Det er som regel også begrensinger på enkeltgjenstander og verdi, som nok vil treffe en del dyrere klokker.

Jeg har hatt Fremtind i mange år, men har nå byttet til Frende. Vilkårene til disse selskapene er lett tilgjengelige på nett.
Er klokker løsøre?
Nei, og derfor er ikke armbåndsur inkludert i innboforsikringer "by default".

Hvor har jeg dette fra?
Fra mange lignende tråder her på forumet og samtaler med andre via GTG. Har du (@Consigliere) andre datapunkter som viser noe annet, blir jeg glad. Men, da må dette være tuftet på fakta og henvisninger på reelle vilkår i forsikringaavtaler. Så; konstruktivt: Hvilket - eller hvilke selskap har du førstehåndskjennskap med - som tilbyr forsikringer av fungerende armbåndsur og da i en samling? Dvs. Fremtind forsikrer altså samlinger av (fungerende) armbåndsur, og ikke ett og ett ur i samlingen? Hvis det er tilfellet, har ting endret seg til det positive.

De du oppgir vil jeg gjerne kontakte.