Har Chrono24 kunstig høye priser?

aek

Medlem
23. des. 2013
Sted
Akershus
Det eksisterer en nokså vanlig(?) forestilling om at Chrono24 har unaturlig høye priser. Jeg forstår ikke helt hva som ligger bak dette, og vil svært gjerne høre hva andre mener om saken!

La oss ta et eksempel. På Finn ligger i øyeblikket 5 Rolex Milgauss 116400GV, som koster fra 100 til 120K.

Går vi til C24 finner 428 stk, som koster ca. 81K til 290K(!). For å få den billigste til Norge man man betale 81K+mva≈101K; med andre omtrent det samme som på Finn. (Ja, 290K er en sinnssyk pris, men neppe en pris noen tar alvorlig, og burde ikke i seg selv kunne forklare myten i overskriften)

Denne øvelsen kan man gjøre med mange andre klokker, med et liknende resultat. Min påstand er derfor: Myten om at det er unaturlig dyrt å handle på C24 er feil, så lenge man undersøker godt før man handler.

Tar jeg feil? Drøft!

La oss ta et eksempel. På Finn ligger i øyeblikket 5 Rolex Milgauss 116400GV, som koster fra 100 til 120K.

Går vi til C24 finner 428 stk, som koster ca. 81K til 290K(!). For å få den billigste til Norge man man betale 81K+mva≈101K; med andre omtrent det samme som på Finn.

Tar jeg feil? Drøft!
Kom igjen nå, del alt av informasjon, du utelar tilstand og leveringsomfang.

Finn: strøken, komplett sett, karen er fra Bodø
1753453379767.png

Chrono: kjørt over med en Nissan X-trail, uten noenting, fra andre siden av verden
1753453525817.png

1753453496661.png

• Liker
Reaksjoner: EDirdal og holmby
Kom igjen nå, del alt av informasjon, du utelar tilstand og leveringsomfang.
Enhver kan selv finne den informasjonen jeg ikke har inkludert, jeg forsøkte å holde innlegget så kort som mulig. Det kan godt tenkes at mitt eksempel var mangelfullt. Men Milgaussbildene på C24 har en veldig stor forstørrelse, og «Nissan X-trail, uten noenting, fra andre siden av verden» er dine ord, ikke den ærlige selgerens. Og at den norske selges av en «kar fra Bodø» er vel strengt tatt ikke veldig relevant. Men hvis jeg forstår deg rett mener du at myten om at Chrono24 er kunstig dyrt er riktig. Det er notert!

Redigert:
Enhver kan selv finne den informasjonen jeg ikke har inkludert, jeg forsøkte å holde innlegget så kort som mulig. Det kan godt tenkes at mitt eksempel var mangelfullt. Hvis jeg forstår deg rett mener du at myten om at Chrono24 er kunstig dyrt er riktig; det er notert!
du unnlot å ta med ganske essensiell informasjon. Noe du burde. Hvis posten din skulle ha noe slagskraft så funker det dårlig i ettertid å si at folk får finne det selv.

• Liker
Reaksjoner: holmby og EDirdal
Chrono 24 prisene har vel et ganske realistisk prisbilde ut fra forhandler for dei fleste klokker . Noken av dei dyrere klokkene er fra land tilsvarende Norge som må betale mva . Så må en huske at skal en selge klokke utav Norge så må en ofte betale mva inn til Eu eller uk alt etter verdi.

du unnlot å ta med ganske essensiell informasjon. Noe du burde. Hvis posten din skulle ha noe slagskraft så funker det dårlig i ettertid å si at folk får finne det selv.
Jeg er ikke ute etter slagkraft, jeg er ute etter en saklig og reflektert diskusjon. Så langt har jeg ikke sett mye til dét, men jeg venter i spenning!

Redigert:
Det eksisterer en nokså vanlig(?) forestilling om at Chrono24 har unaturlig høye priser. Jeg forstår ikke helt hva som ligger bak dette, og vil svært gjerne høre hva andre mener om saken!

Går vi til C24 finner 428 stk, som koster ca. 81K til 290K(!). For å få den billigste til Norge man man betale 81K+mva≈101K; med andre omtrent det samme som på Finn. (Ja, 290K er en sinnssyk pris, men neppe en pris noen tar alvorlig, og burde ikke i seg selv kunne forklare myten i overskriften)

Denne øvelsen kan man gjøre med mange andre klokker, med et liknende resultat. Min påstand er derfor: Myten om at det er unaturlig dyrt å handle på C24 er feil, så lenge man undersøker godt før man handler.

Tar jeg feil? Drøft!
At det skal være høyere prisnivå på klokker man finner på chrono24 enn på Finn.no har jeg aldri opplevd. Heller tvert imot naturligvis.

Dersom man i en prissammenligning velger å legge til 25% mva, evner man jo ikke å forstå hvordan man sammenlikner priser.

Uten å ha sjekket nylig er jeg ganske sikker på at man finner langt lavere priser på f.eks. brukte Rolex internasjonalt enn her på bygda.

• Liker
Reaksjoner: EDirdal
OK? Forklar hvorfor er du snill?
Ok, la meg forsøke meg med følgende:

En person bor på Jessheim (selverklært klokkeentusiast). En annen person bor i Tromsø.

På Cirkle K begge steder koster en wienerpølse 20,-

Personen på Jessheim kjøper en flybillett til 500,- for å fly til Tromsø og kjøper en wienerpølse på Cirkle K der. Personen i Tromsø rusler over til sin lokale Cirkle K og kjøper også en wienerpølse. Begge betaler 20,-

Er det riktig å si at wienerpølse i Tromsø koster mer enn den på Jessheim?

Ok, la meg forsøke meg med følgende:

En person bor på Jessheim (selverklært klokkeentusiast). En annen person bor i Tromsø.

På Cirkle K begge steder koster en wienerpølse 20,-

Personen på Jessheim kjøper en flybillett til 500,- for å fly til Tromsø og kjøper en wienerpølse på Cirkle K der. Personen i Tromsø rusler over til sin lokale Cirkle K og kjøper også en wienerpølse. Begge betaler 20,-

Er det riktig å si at wienerpølse i Tromsø koster mer enn den på Jessheim?
Og flybilletten er i dine øyne en parallell med mva, er det slik å forstå? Den eneste måten å unngå mva når man kjøper en klokke på C24 er å hente den selv, og så smugle den inn i Norge.

Og flybilletten er i dine øyne en parallell med mva, er det slik å forstå? Den eneste måten å unngå mva når man kjøper en klokke på C24 er å hente den selv, og så smugle den inn i Norge.
Og det vil jo være ulovlig. Og ulovligheter diskuterer vi ikke her på forumet ihht til reglene.
Med mindre klokken er verd under 6000kr og du er utenfor landet i minst 24 timer (ellers er grensen 3000kr).
Men for så rimelig klokker er det vel neppe verd kostnaden ved utenlands tur?

• Liker
Reaksjoner: aek