Høyst uvitenskapelig Rolex poll

Hva tenker du om Rolex om dagen?

  • Bedre enn noen sinne

  • Holder koken

  • Likegyldig

  • Litt lei

  • Dritt lei

  • Jeg ønsker bare å se resultatet så langt


Resultatene er bare synlige etter stemmegivning.

EBH

Medlem
26. jan. 2019
Innlegg
482
Sted
Bærum
Kjære TS'ere,

Jeg mener for all del ikke å tråkke noen som helst på tærne; jeg har full respekt for andres syn og valg. Personlig må jeg imidlertid innrømme at jeg er dritt lei Rolex. Jeg er lei av klokke som investeringsobjekt, alt kø hysteriet, alt maset om annenhånds verdi som ikke likner grisen, alle referanser til finn.no annonser. Jeg er også dritt lei Rolex som brand. De er rett og slett for vellykket; til den grad at alle som har penger kjøper seg Rolex som status symbol uten å være noe som helst interessert i klokker. Jeg ønsker ikke å identifisere meg med den gjengen, så da blir det til at jeg styrer unna. Og med overpris i annenhåndsmarkedet så er det uansett ikke verdt det.

Samtidig synes jeg 114060 er bortimot den perfekte klokke, men jeg ønsker altså ikke å gå med en klokke som min kone kan spotte på 10 meters avstand. Jeg synes videre 216570 er den perfekte klokke funksjonelt sett, men nå er tydeligvis den også blitt et investeringsobjekt, så det er like greit å styre unna der også. Ikke får jeg stå i kø for å få lov til å kjøpe den uansett. Generelt respekterer jeg likevel Rolex som en produsent med veldig bra produkter. Derfor legger jeg også denne pollen i den generelle kategorien Klokkediskusjon.

Jeg har eiet totalt 4 Rolex i mitt liv. En 114060, en sort 216570 og to polar 216570. En kjøpt ny av Saastad, en kjøpt ny av Bjerke og to kjøpt brukt.

Dette er ikke en poll skapt av en bitter mann, men jeg synes likevel det er på sin plass å klargjøre min egen posisjon. Dette kan jo potensielt være et litt følsomt tema på Rolexsonen, så jeg får heller legge alle kortene på bordet med en gang. For tiden er jeg stormforelsket i min Panerai 372. Nå i ferien går det i SKX007.

Er det bare jeg som skulle likt å se noe annet enn Rolex på annethvert bilde på Dagens klokke tråden?

Alle svar mottas med takk. Jeg ser for meg at avstemmingen blir topptung, men jeg håper uansett at mange svarer og at det kan bli en viss statistisk verdi i dette.

(Dere kan jo gjette hva jeg stemte på!) :)
 
Rolex holder koken.
Ingen limited editions, få endringer fra år til år, robuste urverk og stort sett tidløse design.
Synes ikke det er noe argument mot Rolex at de klokkeuintresserte på liv og død skal ha det som statussymbol.
 
Rolex i seg selv ser jeg ingenting galt med. Men den hypen som er nå, er ikke bra. Så en tråd på omegaforums her om dagen der en kar mener å vite at Rolex nylig har økt produksjonen med 5% og at de jobber for å luke ut forhandlere som selger videre til flippere/gråmarked.
Hvis denne hypen er skapt av påvirkere på sosiale medier så må de vel finne noe nytt etterhvert, når alle og enhver har GMT og Daytona?
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og EBH
Rolex holder koken.
Ingen limited editions, få endringer fra år til år, robuste urverk og stort sett tidløse design.
Synes ikke det er noe argument mot Rolex at de klokkeuintresserte på liv og død skal ha det som statussymbol.

Enig i alt du skriver, men er allikavel litt lei pris-, mva-, Finn.no- og diverse ryktefokus.
Enig, ikke Rolex’ skyld, men litt lei.

Det fine med situasjonen er, IMO, økt fokus på andre klokkemerker, eks Blapæ og PAM:)
 
Synes ikke det er noe argument mot Rolex at de klokkeuintresserte på liv og død skal ha det som statussymbol.

+1

Etterspørselen etter Rolex har åpenbart gått i taket, jeg har aldri sett så mye Rolex ute blant folk som i sommer.

Egentlig er det vel bare bra at folk får øynene opp for sveitsisk kvalitet, selv om det gir noen bizarre utslag i tilgjengelighet og priser i annenhåndsmarkedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød, eidehelg og EBH
Overraskende jevn fordeling på stemmene her, 98 totalt i skrivende stund hvorav 39 på den positive siden og 36 negative. Også overraskende hvor mange som bare vil se resultatene (10) og ikke i stedet faktisk legger igjen en stemme. Det er anonymt folkens!

Uansett takk for deltakelsen, artig å se fordelingen på TS.

:)
 
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Kanskje alternativ "elsker Rolex, men hater folkene som bruker det" hadde gjort susen.;)
Hehe, det hadde vel vært litt ufint! Tror (håper) vel ikke så mange hadde trykket på den knappen i så fall. Man hater vel neppe folk som bruker Rolex, men det må være lov å være av den oppfatning at Rolex gir et flashy uttrykk. Jeg var kanskje vel negativ i åpningsposten; det var egentlig ikke meningen.

Nå er det for øvrig blitt overvekt av negative svar, 42 mot 41. Det hadde jeg ikke ventet.
 
Prisenene enkelte modeller oppnår på brukten viser jo at betalingsviljen for Rolex blant folk flest er ganske stor . Så hadde eg drevet Rolex så hadde eg helst sett at mest mulig av denne profitten gikk i Rolex kassa i stede for til invistorer og gråmarkedshandlere .
Så strupe forsyningene for å øke etterspørsel , sakte men sikkert skru opp prisane og vipps har man økt ekslusiviteten betraktelig ;)

Mest negativt er vel for mangfoldet då dei fleste som har mellom 60 og 100k å bruke på en klokke kjøper en rolex då det er en safe bet mtp verdi .
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Prisenene enkelte modeller oppnår på brukten viser jo at betalingsviljen for Rolex blant folk flest er ganske stor . Så hadde eg drevet Rolex så hadde eg helst sett at mest mulig av denne profitten gikk i Rolex kassa i stede for til invistorer og gråmarkedshandlere .
Så strupe forsyningene for å øke etterspørsel , sakte men sikkert skru opp prisane og vipps har man økt ekslusiviteten betraktelig ;)

Mest negativt er vel for mangfoldet då dei fleste som har mellom 60 og 100k å bruke på en klokke kjøper en rolex då det er en safe bet mtp verdi .
Tror nok betalingsviljen henger godt sammen med risikofaktor. Enkelt å betale mer når en kjøper og selger i samme marked.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Meget godt initiativ til tråd fra OP @Ola Nordmann, og ikke minst spenstig at noen tør å belyse dette! All ære til deg!

Jeg begynte denne hobbyen for ca 12-14 år siden og selv den gangen syntes jeg Rolex var bare for de som «kjøpte seg status». Alt for mange som ikke viste hva de hadde på armen, bare at det var «en Rolex». Det er utrolig synd å se at dette har eskalert noe voldsomt de siste årene og nå har annenhver snekker, megler, elektriker, butikkansatt en Rolex.
Noe er feil når 16-18 år gamle guttegjenger rusler rundt i Norge med two-tone gmt/sub....

Synd for dere (her inne) som virkelig elsker merket og historien og har vært trofaste (ikke flipperne) i mange år.
 
Dersom Rolex ikke skulle solgt klokker til de som kun er ute etter et statusobjekt (noe jeg antar er godt over 95% av de som har en eller flere Rolex) ville nok Rolex vært noe helt annet enn det vi kjenner de som i dag.
 
Egentlig ikke feil med Roleks, meeen- jeg var ung på åttitallet, og det jeg da hvilte øynene på av nevnte merke, holder for min del. De menneskene som da bar disse på håndleddet, gjorde min avgjørelse lett.
Not ny cup of tea!
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Ikke noe nytt under solen her, at folk kjøper det som et statussymbol uten å kunne noe som helst annet enn merkenavnet har jo skjedd hele tiden. Det visste vi alle da vi kjøpte Rolex. Dette går jo også litt i bølger, og nå er vi inne i en solid jappetsunami.
 
Da min klokkeinteresse tok av for fullt for 2-3 år siden hadde jeg et anstrengt forhold til Rolex. Jeg var blant dem som syntes merket var litt harry. Etter hvert som jeg har utforsket denne galskapen, blir jeg bare mer og mer begeistret for merket. Ja, det er mas om tilgjengelighet og bruktpriser, men det er komplett uinteressant for min del. Rolex lager fortsatt nydelige, tidløse og solide ur med en topp finish. Mulig jeg har blitt harry nå som jeg nærmer meg 50, men her er vi i full gang med å spare til Rolex nr. 3 ;)