Jeg forstår om prislappen og den usedvanlig lange ventetiden virker ufattelig for en tilsynelatende "enkel tre-visers klokke." Og ja, for en brøkdel av prisen kunne man utvilsomt anskaffet seg et arsenal av imponerende klokker fra etablerte merker. Men for meg, strekker dette seg langt utover det rent materielle.
Dette er kulminasjonen av en lang reise. Helt siden jeg i 2016 først leste om Rexhep Rexhepi, har jeg vært fjetret av hans historie og håndverk. Hans bakgrunn, som speiler min families flukt fra Ungarn i 1956, berører meg dypt. Det er en fortelling om utholdenhet, mesterlig dyktighet og en kompromissløs dedikasjon til perfeksjon.
Reisen har vært lang og krevende, fylt med ventetid, frustrasjon og tidvis en nagende tvil om det i det hele tatt ville være mulig... Men den har også beriket meg med et verdifullt vennskap med Rexhep, et vennskap som har vokst over flere år med besøk og samtaler som går langt utover det profesjonelle og rent horologiske. Disse møtene har gitt meg en unik innsikt i hans visjon og lidenskap for urmakerfaget, og et vennskap jeg setter umåtelig høyt.
Jeg var tidlig ute med å etablere kontakt med Rexhep, lenge før han vant den prestisjetunge prisen ved Grand Prix D'Horlogerie Geneve i 2018. Å ha fulgt hans utvikling så tett, og å være vitne til hans velfortjente anerkjennelse i bransjen, har gjort denne klokken desto mer betydningsfull for meg.
Kanskje har det nærmet seg en besettelse, en kamp for endelig å "sikre den" etter så mange år. Men det handler også om å gi sin støtte til en eksepsjonell håndverker som utfordrer konvensjonene og flytter grensene for hva som er mulig innenfor urmakerkunsten. Det er en enestående mulighet til å eie et stykke levende historie, skapt av en person som brenner for sitt fag.
For meg er dette mer enn bare en klokke – det er et kunstverk, et symbol på en personlig reise, og et vitnesbyrd om verdien av ekte håndverk og usvikelig dedikasjon. Det er ikke en "invistering", men noe som vil vare, og som vil fortsette å inspirere meg i mange år fremover.