Høstdepresjon

Til hovedrett valgte vi tørmodnet Côte de Boeuf av sveitsisk storfe fra alpene.
Denne var nydelig i aroma, perfekt stek med deilig stekeskorpe. Men dessverre så fikk vi kniver som var sløvere enn bestemors smørkniv i tre.
138.jpg
137.jpg
140.jpg
139.jpg

Kjøttet var fortært og tid for dessert.
Denne fikk vi i høyt slankt glass. Snakker Gin and tonic. Tanqueray, lime og schweppes tonic.
Noen ganger er det enkle det beste.
Vi to gikk i alle ned trappa og ut døra med stort smil.
For en fantastisk dag vi har hatt i Genève, og dette var bare starten!
142.jpg
143.jpg

Tilbake på hotellrommet for å fordøye det hele.
Sendte noen meldinger til kona som lurte på om vi hadde det bra. Gjett om sa jeg mens jeg knasket på en sjokolade. Det kan liksom ikke bli så mye bedre enn dette fortalte jeg. Hun lurte på om jeg glemte at vi skulle besøke fabrikken som lager skivene og kassene til F.P. Journe. Steike. Det stemmer.
Livet er rimelig....
144.jpg

Tidlig opp, for vi skal på besøk hos Cadraniers de Genève og Boîtiers de Genève.
Kort fortalt lager Boîtiers de Genève kasser og lenker til armbåndsur, mens Cadraniers de Genève lager skiver og indekser for for Genèvebaserte selskap, samt for andre prestisjetunge klokkemerker. Cadraniers de Genève restaurerer og reproduserer også vintage skiver, indekser og visere. Dette blant annet fordi de eier flere arkiv til andre premium brands som Patek Philippe og Vacheron Constantin.
Begge fabrikkene er nå samlet under samme tak (18 september 2012), og eies 100% av Montres Journe SA)

Oppmøte ved publikumsinngangen til Montres Journe SA klokken 08:30.
Liten rusletur på snaue 20 minutter og vi er fremme. Rett ved ligger også en liten koselig Café. Så vi rekker en dobbel americano mens vi venter på at klokken skal bli halv åtte.
Screenshot 2019-04-03 at 11.36.38.png

2.jpg

Redigert:
Rett over halv ni åpnes gitteret, og vi blir vist inn.
Vi får tilbud om å få en kopp kaffe mens vi venter på Juliane Gauthier.
Kaffen kommer og vi sitter i hver vår lenestol, typ Bugatti og studerer det fantastiske interiøret.
Her kunne jeg sikkert brukt flere sider på å fortelle hvordan det ser ut. Flere bilder kan sees her fra forrige besøk.
3.jpg
4.jpg

Juliane Gauthier har vært ansatt som Trade & Customer Relationship Manager hos F.P. Journe siden 2012. Tidligere jobbet hun som Communication Manager for Harry Winston, divisjon armbåndsur, og før det igjen hos Audemars Piguet som International Press and PR-manager. Snaut 15 år har hun vært i bransjen og det er lett å se på henne at hun elsker faget.

Juliane møter oss, og vi får en varm velkomst inkludert en god klem. Med seg har hun en pappose som hun overrekker meg. Hun starter med å beklage at min nye F.P. Journe ikke var 100% slik den skulle. Men nå var alt så mye bedre. Kaffen blir drukket, og klokken blir studert. Jeg tørr ikke å finne frem lupe å sjekker derfor ikke klokken noe nøyere. Uansett så skal vi være i Genève i noen dager. Så hvis om atte, så er det bare å ta en telefon til Juliane.
5.jpg
7.jpg

Fornøyd går vi ut for å bli kjørt videre til Les Cadraniers de Genève og Boîtiers de Genève.
Turen ble kjørt med Juliane sin formidable Mercedes A-klasse, W169. Turen tok ca. 20 minutter uten noe særlig kø.
9.jpg
10.jpg

Screenshot 2019-04-03 at 12.15.39.png

Det første vi ser når vi kommer inn til resepsjonsområdet er et stort bilde av en Vacheron Constantin, Quai De L´ile Day-Date.
Merkelig sier @andres til meg. Dette hadde jeg ikke forventet. Men vi ser også flere andre bilder på veggene. Blant annet en F.P. Journe Octa Réserve de Marche og en Chronomètre Bleu. Men det største bildet og med best plassering er jaggu en Vacheron Constantin.
14.jpg

Vi fikk ikke store tiden til å dvele ved dette. Men ble heller ønsket velkommen og nå begynner turen.
Første stopp er én etasje ned, og inn der hvor det hele starter på en skivefabrikk.
Her blir skivene kuttet opp fra en lang sylinder i forskjellig diameter. De aller fleste skivene er av messing.
Her får også skiven påsveiset en styrepinne som gjør at skiven monteres fast til urverket. Eller så ville den vandret rundt. Sikkert noen som har opplevd dette. Enkelte skiver, som skiven til F.P. Journe Octa Lune har tre hull på skiven som er for å skru fast skiven fast til urverket.
15.jpg
16.jpg

• Liker
Reaksjoner: Dingle og GrimReaper