Høstdepresjon

Elsker slike enkle retter som paté/terrine. Rene fine smaker. Lett å spise, lett å dele over bordet.
Vilsvin er også noe jeg virkelig har fått sansen for de siste par årene. Mer dybde i smaken enn ordinær svin som norsk landsvin som er den vanligste rasen her hjemme. Riktignok så har gla´gris fra med krøll på halen fra Rakkestad og Hampshiregris fra eks Fatland Skjeggerød/Fatland Ølen blitt mer og mer tilgjengelig. Sistnevnte skal ha en mørere og mer smaksfult kjøtt.

Risottoen som madamen valgte var også interessang. Den hadde en lett frisk og søt smak av Devon krabbe, med fylden fra hvitvin. For meg var den litt for tørr. Kunne med hell vært litt "bløtere" i konsistensen. Men smaken var ikke mye å utsette på. Madamen smilte pent, å spiste opp hele sin forrett.

Vi hadde valgt en vin som skulle gå til både våre forretter, og hovedretter. Så valget ble på en spansk Murcia fra Mas Delmera, Reserva Jumila 2009.
Fyldig smak av mørke bær som bjørnebær og kirsebær. Kjenner også smak av mørk sjokolade og vanilje. På nesen er det hint om fat, med anelse lær. God ettersmak med noe taniner. Kan med hell luftes før servering. Jeg kastet vinen godt i glasse med stor iver.
1.jpg

• Liker
Reaksjoner: Vegard
Hovedretten vi hadde var

Mademen bestilte stekt hake/lysing med sellerirotpuré, blomkål og grønne erter.
Jeg gikk for en mandig brassert villsvinnakke, med kokt pastinak og gulrøtter, og en sjysaus man kan dreper for...

4.jpg
5.jpg
6.jpg

Lysing (Berglaks, svartkjeft, kolkjeft og havets gjedde...) er noe jeg sjelden spiser. Er ikke den mest vanlige hvite fisken her til lands, men mere vanlig sør i Europa. Har sett at den oftere er å finne i fiskedisken hos de bedre matbutikkene i landet. Så den er absolutt verdt å teste.
Den har en mild sødmefylt smak og et hvitt, fast fiskekjøtt med flakestruktur. Fisken er svært anvendelig, og Bocuse d’Or vinner Geir Skeie (2009) har Lysing som en av sine favorittråvarer.
Fisken var flott stekt. Skinnet kunne sikkert vært enda sprøere ved å fjerne den fra fisken i siste sekund, for å steke den alene til crispiness heaven. Purén var smooth som silke, og resten av tilbehøret var også nyedlig. Erter er erter, å gjør seg best som pynt på en slik rett.

Min mannerett var uten tvil kveldens høydepunkt. Masse smak, dybde, og intensitet som jeg tidligere ikke har smakt i en svinenakke. Nå skal det sies at dette er min villsvinakke. Å det blir nok ikke den siste.
Jeg står i respekt av å levere et så bra resultat uten å ha jukset med souse vide´maskinen. Men å braserer den slik det franske kjøkkenet har lært oss. Steike dette skal prøves her hjemme óg. Nå ble jeg sulten.....
Det enste som ikke var terningkast seks på min tallerken var pastinakk og gulerøttene. De var alt for harde. Kunne trengt noen ekstra minutter varmebehandling. Tror det må ha skjedd en glipp på kjøkkenet. For dette var flaut på deres vegne. Men dette overskygget ikke den fantastiske villsvinnakken, og sjysausen fra en annen planet. Hadde jeg vært litt mere påseilet så hadde jeg bedt om litt ekstra sjysaus "on the side" :cool:

• Liker
Reaksjoner: Dingle
Madamen valgte å drikke sin dessert. Å det ble enkelt for henne siden hun er på martinikjøret: Espresso martini
Men jeg er en stor osteelsker, så da ble det å velge Artisan cheeseboard med house chutney og crackers.
8.jpg
9.jpg

Enkelt oppsumert så er The Garrison Publich House stedet for de som liker
Sosial atmosfære med høy steming
Sjarmerende lokale med vintage-look.
Ujålete og rustikk mat med fokus på middelhavetskjøkken men også noen mer kontinentale retter.
Så hyggelig steming at man kan lett bli sittende med vinflaske, på vinflaske til langt ut på kvelden.

Viktig å booke bord i forveien da stedet er temmelig populært.

terningkast_5_gallerythumbnail.jpg

Wow! Herlig lesning før helga. Nå skall det handles pate, posteier, kjeks og vin:) Tenker tilbake på alle de typene posteier min mormor brukte å lage som jeg alltid rynket på nesen av. Virkelig perler for svin.
Ha en flott helg:)

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Nå er det pizzabaking som står for tur. En tradisjon vi har hatt så og si hver fredag siden barna kunne spise fast føde. Da med skikkelog høykvalitet Italiens tipo 0 mel, og mozzarella av bøffelmelk med diverse topping.
Riktig god helg til deg óg @Vegard

Må bare få smette inn at Espresso Martini må være en av de beste drinkene man kan få kjøpt for penger. Har ikke turt å bestille det selv ennå, men tar en slurk eller fire når dama tar en.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla
Må bare få smette inn at Espresso Martini må være en av de beste drinkene man kan få kjøpt for penger. Har ikke turt å bestille det selv ennå, men tar en slurk eller fire når dama tar en.

Skal innrømme at jeg har drukket noen Espresson Martini. Den beste fikk jeg servert ved 1.5 i promille i Covent Garden hos Diry Martini Bra cocktail bar tror jeg. Husker ikke så mye fra den kvelden....
Screen Shot 2016-02-26 at 19.37.24.png

• Liker
Reaksjoner: Dingle