Både ja, tja og ja.
Er utdannet med Bachelor i Markedskommunikasjon ved NMH/BI med jobb i mediebransjen. Madamen har nesten samme utdannelse fra Brighton. Men hun jobber som leder for innovasjon innen FMCG.
Så vi har et lite sideprosjekt med med ED's "Hot Sauce". Sender gjerne over en liten sample. Men helst til norsk adresse.
Har allerede sendt over noen samples til flere her på TS.
Snart lunsj. Men først skal madamen ha en liten shopping spree. Så jeg blir forlatt til meg selv en liten stund på en pub nær Oxford Circus. Men på den feil siden av krysset.
Pub´en: The Green Man er iflg google: Pub with big-screen sport, themed food nights and big windows that give a light and airy feel.- Google
De hadde i det minste øl på fat som smakte godt, og engelsk fotball på storskjerm. Så helt ok for en liten stund.
På fasaden vil man aldri tro at dette er en michelinstjernerestant. Det ser heller ut som en hipp og trendy café som kunne lett ha vært på Grünerløkka i Oslo. Det samme kan sies om interiøret. Selv om serviset er av ypperste klasse, er atmosfæren veldig relax og laid back.
Vi fikk plass venstre i lokalet. Se bilde med pil og sirkel. Her satt vi med god utsikt utover lokalet. Dessverre kom vi på ett tidspunkt der Lima ikke har det store besøket. Var kun oss og ett par andre bord som var besatt. Veldig synd for dette gir ikke akuratt den optimale opplevelsen. Men nok om det. Over til mat & drikke.
Tok dessverre ikke bilde av menyen. Å jeg husker ærlig talt ikke helt hva vi spiste, å på nettsidene til Lima så er menyen endret. Så vi for la bildene tale for seg selv.
Første ut er en flaske: 2011 Dinastía Vivanco Rioja Crianza Selección de Familia
Ikke så mye å utsette på den. Stor og fyldig duft av røde bør og krydder. Hint om eik og tørr ettersmak. Smaken er fyldig men også fruktig med tørr fin ettersmak. Drikker den gjerne igjen. Tror også den vil fungere på pizzafredag her hjemme
Så begynner showet!
Først kommer de ut med noen små delikate brødbiter. Nom nom. Nå er jeg sulten!
Men så kort tid etter dukker opp første rett: Ceviche av gulfinnet tunfisk, blekksprut med søtpotetpuré og koriander. Gud være lovet! Dette var godt. Rene, friske og delikate smaker.
Neste rett ut var carpaccio av cobia (Rachycentron canadum, abborfisk)med black tiger´s milk (tilsatt blekksprutblekk), jordskokk og Chia frø ved siden.
En vakker rett. Som var like god som den var å se på. Fisken som kunne minne om havabbor i smak og tekstur/konsistens. Black tiger´s milk var søt med noe syrlighet. Passet helt perfekt sammen med cobia og de fine skivene av jordskokk.
Ved siden av fikk vi servert chia frøs som var dampet/trekt i kraft.
Deretter dukket det en mør indrefilet av storfe: Lomo Steak Huancaina. Denne ble servert i tynne skiver, med "Yellow Ají Sauce" som er en gul chillisaus. Litt sting. Men ikke ikke direkte sterk. Heller en søt fruktig saus, med noe hint av chilli. Mellom filetene var det plassert "dråper" av søt potetmos. Å det hele toppet med babykoriander.
Deretter dukket det opp spennende rett av lam (Lamb Seca). Stuet lamekulder og yttrefilet, gresskarpuré, med hestebønne-/ og maisøl saus.
Dette var noe helt annet enn jeg hadde trodd. Konsistensen var som en litt hard kake. Altså yttersiden/ytterkanten/eller lokket om du vil. Inne i den så var det mykt, og saftig. Nesten som pulled pork. Bra krydret, og intensitet i smaken. Sausen var veldig spennende. Søt og frisk. En god rett. Men tror jeg ikke ville ha valgt den igjen.