Høstdepresjon

Første rett ut var: Carpaccio av rødbeter med flambert geitost, krokan, "linse tuile" og granateple, melasse vinaigrette.

49.jpg




52.jpg
 
Carpaccio var helt kånge!
Aldri smakt røbetter og gjeitost samtidig. Men her fikk smaksløkene jobbe på høygir. Helt rått satt sammen.
Showet gikk videre, og flere retter kom på rekke og rad.
Neste rett fikk jeg ikke tatt close up bilde av. Men det var Laks med bulgur, tyrkisk za'atar, yoghurt og urter.
Ikke det mest spennende for oss som er flasket opp på laks. Men med bulgur, yoghurt og za´atar så ble den spenstig nok til å få meg til å smile.
53.jpg
54.jpg
 
Så til kveldens høydepunkt hva angår smaker. Det ble Beef Tataki Damaskus Style. Altså japansk måte å tilberede biff på, men slik de ville ha gjort i midtøsten... Denne ble servert med Jerusalem bagel, tahini og krydret tomatkompott.
Dette er min nye Palomar-favorittrett. Mørt kjøtt, med frisk og syrlig tomatkompott, og med tahini som glister. Rett og slett helt perfekt kjøttrett.
56.jpg
 
Kvelden var fortsatt ung, og flere rette skulle vi igjennom.
Mens vi spiste drakk vi også en helt super vin som også kommer fra midtøsten.
2004 Chateau Musar fra Bekaa Valley, Libanon. Chateau Musar er gjerne en vin jeg også drikker til biff, lam og generelt krydret grillmat. Fungerer også fint til fredagspizzaen.
Bestill gjerne to flaske, og be om å få de begge åpnet. Når den første er drukket, blir den andre mye bedre. For vinen synes jeg er noe lukket, og trenger gjerne litt tid til å få luftet seg. Blir også hel del bedre på karaffel. Bør nytes nær romtemperatur.
 
Siste rett ut var egentlig en stor nedtur. Hadde gledet meg til grillet blekksprut, med her bommet de med smakene.
Alt for bittert, surt, og grønnsakene var alt for rå. Ikkje braa Palomar. Ikkje bra. Så vi lot det meste bli liggende, mens vi drakk mer vin.
Bilde til advarsel.
57.jpg
 
Egentlig så tenkte vi å bestille opp dessert. De har blant annet en veldig god iskrem laget med stilton. Men mistet litt lysten på mat etter forrige skivebom. Så da drakk vi heller hver vår espresso martini.
Denne ble selvfølgelig servert på "James Bond vis".

58.jpg
59.jpg
60.jpg
61.jpg
62.jpg
63.jpg
 
Men ingen måltid (i alle fall hvis man er i midtøsten) er fullkommen uten tyrkisk kaffe.
Ingen bilde av den dessverre. Men den var slik den skulle være med bittelitt sukker. Men ikke kardemomme eller kanel er du snill.

Fortsetter litt i morgen.
 
Kvelden var fortsatt ung, og flere rette skulle vi igjennom.
Mens vi spiste drakk vi også en helt super vin som også kommer fra midtøsten.
2004 Chateau Musar fra Bekaa Valley, Libanon. Chateau Musar er gjerne en vin jeg også drikker til biff, lam og generelt krydret grillmat. Fungerer også fint til fredagspizzaen.
Bestill gjerne to flaske, og be om å få de begge åpnet. Når den første er drukket, blir den andre mye bedre. For vinen synes jeg er noe lukket, og trenger gjerne litt tid til å få luftet seg. Blir også hel del bedre på karaffel. Bør nytes nær romtemperatur.

Musar leverer alltid! Vil på generelt grunnlag forøvrig anbefale å alltid bestille vinen(e) med en gang menyen er bestemt og be om å få de(n) på karaffel, eller rett i glass dersom karaffel ikke er å oppdrive (fordrer selvdisiplin til å la glasset stå) så tidlig som mulig. Med mindre vinen har alt for mange år på baken vil den tjene på luft, og nok luft får man ikke dersom flasken bare åpnes.

Takk for en fantastisk tråd, som relativt ferskt medlem av TS har jeg hatt stor glede av å pløye gjennom de 118 sidene.
 
Musar leverer alltid! Vil på generelt grunnlag forøvrig anbefale å alltid bestille vinen(e) med en gang menyen er bestemt og be om å få de(n) på karaffel, eller rett i glass dersom karaffel ikke er å oppdrive (fordrer selvdisiplin til å la glasset stå) så tidlig som mulig. Med mindre vinen har alt for mange år på baken vil den tjene på luft, og nok luft får man ikke dersom flasken bare åpnes.

Takk for en fantastisk tråd, som relativt ferskt medlem av TS har jeg hatt stor glede av å pløye gjennom de 118 sidene.

Enig med deg at Musar alltid leverer. Men den trenger også mye luft.
Det å se på et fult glass med vin i lang tid uten å smake, er en umulighet.

Hyggelig at du liker tråden. Takker!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: DJM og Kvitebj0rn
Regningen ble betalt, og vi takket pent for selskapet.
Alltid hyggelig med middag på The Palomar. Men vi er nok enige om at vi ikke drar hitt oftere enn et par tre ganger i året. Magien blir litt borte hvis man besøker stedet for ofte.
Før vi gikk spurte madamen Jason (han som er barsjef) om han viste om den hemmelige klubben i Chinatown.
Det gjorde han selvfølgelig, og viste oss stedet på google maps. Det lå rett ved siden av en restaurant med en helt anonym inngangsdør. Enda mer annonym en Himkok i Storgata, Oslo
Screen Shot 2017-01-19 at 11.29.44.png
Screen Shot 2017-01-19 at 11.27.47.png

Kort rusletur og litt pres med å finne frem. Men vi fant frem til døra og til bardisken med det store utvalget.
Skumpagutt som jeg er, var valget enkelt. Flaske med Perrier-Jouët måtte det bli. Første gang jeg smaker denne. Ille bra som de ville ha sagt i Østfold. Tørr, men langt fra hipster tørr. Ikke for søt heller (kanskje litt...). Men god balanse mellom syre og sødme.
65.jpg


Så etter at vi var igjennom flaska, måtte jeg selvfølgelig avslutte kvelden med en klassisk, men ekkel rom og cola. Formen ble enda bedre, og vi bestemte oss for å dra på hotellet, for så senere å bli kastet ut av bassenget...
I grunn en helt perfekt måte å avslutte en ellers så perfekt første dag i London..
photo_2017-01-19_11-41-06.jpg



photo_2017-01-19_11-44-51.jpg
 
Redigert:
Før vi gikk spurte madamen Jason (han som er barsjef) om han viste om den hemmelige klubben i Chinatown.
Det gjorde han selvfølgelig, og viste oss stedet på google maps. Det lå rett ved siden av en restaurant med en helt anonym inngangsdør.
Hvordan syntes du Experimental Cocktail Club leverte varene? Var der i oktober og ble ikke helt overbevist; jo, drinkene var gode, men med navnet Experimental så forventet jeg at det skulle være litt ala Artesian og Nightjar :) Vender snuten mot London på onsdag, så tar gjerne en oppdatering på barsituasjonen!

Foreløpig har jeg bordbestillinger på Hélène Darroze, Picture (som jeg tenkte å kombinere med The Artesian), Scotts og Brown's i Maddox st. Har én middag "ledig" og står mellom Barrafina og Copita; har vært fornøyd med Barrafina før, men aldri vært på Copita... Hva sier du @Edzilla , verdt et besøk?
 
Redigert:
Flott reisebrev, @Edzilla!

Skille

Fikk denne i bursdagsgave fra dama. Tenker at en dette er en bok som kan få innpass i denne tråden. For et kunstverk. Den er fantastisk! Gode oppskrifter og fine beretninger, rett og slett god og lærerik underholdning. Tror jeg må spørre Lånekassen etter reisestipend:)
DSC_2718.jpg
DSC_2716.jpg

Oversized Seamaster, oversized bok..
 
Flott reisebrev, @Edzilla!

Skille

Fikk denne i bursdagsgave fra dama. Tenker at en dette er en bok som kan få innpass i denne tråden. For et kunstverk. Den er fantastisk! Gode oppskrifter og fine beretninger, rett og slett god og lærerik underholdning. Tror jeg må spørre Lånekassen etter reisestipend:)
Vis vedlegg 25435 Vis vedlegg 25436
Oversized Seamaster, oversized bok..

Takker så mye. Alltid hyggelig å høre at folk synes det er artig med denne tråden.

For en dame du har @ebrygfjeld ! Ta godt vare på henne, for slike er det ikke mange av. Tror meg!
Ønsker meg selv denne boken, men også ett besøk på The Fat Duck.
Satser på at Madamen ordner bord på The Fat Duck til bursdagen min i år. Er lov å håpe...
I mens koser jeg meg med boken In Search of Perfection. Artig at den også er signert :)
IMG_4739.JPG

IMG_3104.JPG

IMG_4641.JPG
 
Takker så mye. Alltid hyggelig å høre at folk synes det er artig med denne tråden.

For en dame du har @ebrygfjeld ! Ta godt vare på henne, for slike er det ikke mange av. Tror meg!
Ønsker meg selv denne boken, men også ett besøk på The Fat Duck.
Satser på at Madamen ordner bord på The Fat Duck til bursdagen min i år. Er lov å håpe...
I mens koser jeg meg med boken In Search of Perfection. Artig at den også er signert :)
Vis vedlegg 25445
Vis vedlegg 25444
Vis vedlegg 25443

Aiaiai! Ser fram til dine beretninger etter å ha besøkt The Fat Duck:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Trivelig med nytt reisebrev Edzilla, de leses alltid med glede. Copita så bra ut!

Jeg var forøvrig på Bon Lio i Oslo i helgen, hvis du ikke har vært der kan jeg anbefale det varmt! Veldig lite og intimt, svært høyt nivå på mat og vin. Jeg satt ved baren, og anbefaler virkelig det. Maten der er en slags spansk fusion, vi endte på 12 retter med ny vin til hver av de, samt litt drinker og aperitiff. Veldig veldig fornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Trivelig med nytt reisebrev Edzilla, de leses alltid med glede. Copita så bra ut!

Jeg var forøvrig på Bon Lio i Oslo i helgen, hvis du ikke har vært der kan jeg anbefale det varmt! Veldig lite og intimt, svært høyt nivå på mat og vin. Jeg satt ved baren, og anbefaler virkelig det. Maten der er en slags spansk fusion, vi endte på 12 retter med ny vin til hver av de, samt litt drinker og aperitiff. Veldig veldig fornøyd.

Bon Lion har jeg ikke vært innom. Men naboen Chez Colin testet jeg og madamen for litt siden. Fikk smakt på noen fantastiske viner og oster. Heldig var vi som fikk Colin som gjest ved siden av oss i baren:)
Men skal notere meg Bon Lion. Har hørt mye godt om stedet.

Hyggelig å høre at du setter pris på reisebrevene mine. Skal få skrevet videre på siste tur om litt.
 
Hvordan syntes du Experimental Cocktail Club leverte varene? Var der i oktober og ble ikke helt overbevist; jo, drinkene var gode, men med navnet Experimental så forventet jeg at det skulle være litt ala Artesian og Nightjar :) Vender snuten mot London på onsdag, så tar gjerne en oppdatering på barsituasjonen!

Foreløpig har jeg bordbestillinger på Hélène Darroze, Picture (som jeg tenkte å kombinere med The Artesian), Scotts og Brown's i Maddox st. Har én middag "ledig" og står mellom Barrafina og Copita; har vært fornøyd med Barrafina før, men aldri vært på Copita... Hva sier du @Edzilla , verdt et besøk?

Hei @thomask
Beklager, men jeg hadde vist gått glipp av din kommentar.
Nei. Synes ikke Experimental Cocktail Club leverte varene på noen som helst måte. Jakten var spennende. I alle fall for madamen som har lest om stedet i Elle for noen år siden.
Servicen var så som så, og drinkene som fruen bestilte var helt ok. Ikke noe mer enn helt ok. Champagnen ar kanskje høydepunktet.
Fikk meldingen din da dere var på Hélène Darroze. Like bra som tidligere? Artig å bestille mat med klinkekuler :cool:
Er nok litt sent ute. Men mitt tips er nok å bestille sen lunsj, tidlig middag på Copita. For å sitte "alene" som vi er ikke noe stas. Synes også at disse to stedene er så forskjellig at de vanskelig å velge mellom di. Barrafina passer kanskje best når det er stemning for sjømat, og temperaturen er godt på plussiden, mens Copita er kanskje mer for sen ettermiddag, kveld og lekker tapas.
 
Tilbake til London.

Lørdagen startet med enkel frokost på klubben. Nok engang må jeg fortelle at å slippe å stå i kø rundt en frokostbuffet er priceless. Sitte rolig ned med ferske aviser, nytraktet kaffe, croissant og små glass med fransk marmalade. Hva mere kan man ønske...
1.jpg
2.jpg

Skulle man ønske å ta med seg med noe mat og drikke med ut. Ordner de også med dette.
Men det holdt med å få en kaffe som take out, og et par flasker vann.