Gullur...... Men hvilket gull?

Liker mer denne type gullur fremfor "syden" fake Rolexgull....
Mvh
Timebandit

Veldig enig, Timebandit.
Og fake gull er selvsagt et ikke-tema.

For min del er det to ting som skiller, kommer den aktuelle gullklokken på rem eller lenke.

For å svare litt på det du spør om, jeg er verken harry (håper jeg) eller en "satt" pensjonist, men ikke mye som appelerer like mye til meg som et gullur av kjent fabrikat.

Det er jeg veldig enig i.
For min del har jeg allerede konkludert med at det må bli en variant i en versjon av gull - på rem.

Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv også det siste året. Det er noe besnærende med tanken på en klokke i gull - et edelt metall som kan gi urverket en perfekt "ramme".
- "Rødt"/"Rose" gull er min personlige favoritt når det gjelder gull farge
- De fleste gul gull klokker opplever jeg blir for flashy ... og jeg har en Breitling klokke som beater :cool:
- Hvit gull opplever jeg som litt meningsløst: Visuelt veldig likt stål, men betydelig mer utsatt for riper. Selv ville jeg valgt platinum versjoner der det er tilgjengelig i stedet

På den annen side er det virkelig langt mellom gullklokker som vekker "vil ha" når jeg først har prøvd dem på hånden. Ingen av klokken på min foreløpige "ønskeliste" er av gull... :confused:

Interessante betraktninger, Timely.
Jeg er enig i mye, da mine egne preferanser er relativt sammenfallende. Rose gold er svært pent. Og hvitt gull har jeg hatt gleden av å prøve - og da de litt mer "dressy" varianter (som jeg har stor sans for).
Og følelsen er veldig god.

Selv er jeg litt svak for Longines Master Collection Retrograde i rosa gull...

Det er en meget fin versjon fra Longines!

For meg går det derfor et skille mellom sportsklokker i gull og dressklokker i samme materiale. En dressklokke i gull vil uansett utførsel og gulltype aldri bli like ekstravagant som en sportsklokke i gull. Ikke det at det er noe galt i å være ekstravagant, altså.

Synes faktisk Bregueten du har bilde av er enda penere i rosegull.

Jeg har faktisk hatt litt av samme tanke, Santos-Dumont - når det gjelder forholdet sport-dress.
Når jeg kjøper min nye i gull, blir det et dress-ur.
Det blir mer riktig for meg.

Aprops YG Rolex Tool Watch. Den tøffeste av de tøffe brukte en slik i jobben.

Jeg er 99 prosent sikker på at Red Adair brukte en helgull Rolex (muligens Day-Date) i Rolexannonsene tidlig på 70-tallet. Husker at han var avbildet forfra, oversprøytet med olje (?) og pekende med klokkearmen slik at klokken var godt synlig (selvsagt) og i bakgrunnen var det et inferno av brennende olje. Det var en klassisk Rolexannonse med hovedmotivet øverst, masse tekst under dette og nederst var et nærbilde av selve uret.

Husker godt den annonsen enda det snart er førti år siden den stod på trykk. For den yngre garde kan opplyses at Red Adair i sin tid var berømt for å slukke oljebranner og stanse blow-outs til lands og til vanns.

I starten så jeg den eksisterende gull-tråden som et humoristisk innslag, men jammen kryper dette materialet under huden på deg etter hvert :) Gull-sub er jo så over the top at det bare blir helrått. Men jeg måtte hatt 3-4 enheter i kroppen for å bære den ;)

.... men jeg vil mene og tror at en PP i (gult) gull, nærmest uavhengig av modell vil ose av klasse og tidløshet (noe som er langt fra allle gullur forunt)

Keep us posted, Moore :)

Materialet har ligget latent lenge, mikkemus23...;)
Jeg kan forsikre om at jeg har hatt mang en visitt hos ulike AD's og prøvet ulike versjoner, og har foreløpig konkludert med at det må bli et meget klassisk og elegant dress-ur - enten i Rose-gold eller White-gold.
(Joda, jeg vet at WG kan lett forveksles med stål - men "kjennere" vet jo...;) )

Er litt overrasket over at ingen har nevnt helgull Daytona.

Ja den er pen :)

Men der kom det to på rappen,....;)

Jeg var selv og prøvde hva jeg anser som et av de mest ultimate dressurene for litt siden.
Kjøpelysten er svært dtor, lommeboken ditto slank; ergo ikke kjøp. Enda. Det kommer.
Patek Philippe Calatrava 5196 i gult gull.
37 deilige millimeter til bare 122.600,-

PP blir aldri feil i gull. Uansett variant av gullet.
Calatrava er usedvanlig klassiske og vakre.

YG AP RO er jo fantastisk fin. Ellers er det flott med WG på mer klassiske ur som Breguet, ALS, JLC, PP osv.
Tror aldri jeg kunne klart å gått med YG klokke, men kult på de riktige personene.

Vi er veldig enige, Sponon!
Spesielt når det gjelder WG og de nevnte manufakturer. Det er her jeg også har innstilt radaren for tiden.

Jeg skulle nok ellers kunne klart en YG, sånn egentlig.
Men foreløpig blir det ikke riktig for meg. Jeg har både sett og prøvet, men det sa ikke helt klikk mellom oss. Kanskje det blir YG en annen gang.

Aprops YG Rolex Tool Watch. Den tøffeste av de tøffe brukte en slik i jobben.

Jeg er 99 prosent sikker på at Red Adair brukte en helgull Rolex (muligens Day-Date) i Rolexannonsene tidlig på 70-tallet. Husker at han var avbildet forfra, oversprøytet med olje (?) og pekende med klokkearmen slik at klokken var godt synlig (selvsagt) og i bakgrunnen var det et inferno av brennende olje. Det var en klassisk Rolexannonse med hovedmotivet øverst, masse tekst under dette og nederst var et nærbilde av selve uret.

Husker godt den annonsen enda det snart er førti år siden den stod på trykk. For den yngre garde kan opplyses at Red Adair i sin tid var berømt for å slukke oljebranner og stanse blow-outs til lands og til vanns.

Bra innspill, Minuteman.
Dog, - før "min tid", men jeg har lært at mannen nærmest var et ikon.
Bra for Rolex.
Bra for oljebransjen.;)

Det er vel denne du tenker på....

84a87fb6.jpg

• Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
WOW, der var den, ja!
Hadde jeg vært litt flinkere (les: mer tålmodig) kunne jeg kanskje ha funnet den på nettet.

Dette er et av mine aller første bevisste minner om klokkemerket og de neste 20 årene var Rolex selve drømmen. Så forsvant den drømmen - inntil jeg ble med i dette galematiashuset her. Det verste er at jeg etter Rolex GTG'n fikk sansen for Mogens' helgull også. Heldigvis er jeg ikke i nærheten av å ha slike klokkebudsjetter :mad:

WOW, der var den, ja!
Hadde jeg vært litt flinkere (les: mer tålmodig) kunne jeg kanskje ha funnet den på nettet.

Dette er et av mine aller første bevisste minner om klokkemerket og de neste 20 årene var Rolex selve drømmen. Så forsvant den drømmen - inntil jeg ble med i dette galematiashuset her. Det verste er at jeg etter Rolex GTG'n fikk sansen for Mogens' helgull også. Heldigvis er jeg ikke i nærheten av å ha slike klokkebudsjetter :mad:

Farlig sjappe, - dette asylet. Egentlig.
Drømmer vekkes, drømmer skapes, drømmer realiseres.

Og vi alle blir bare sykere og sykere.....
;)

Jeg kjøpte en helgull Submariner i fjor høst. Den ble solgt etter ikke lenge, men det skyldtes ikke materialet. Tvert i mot så fortsatte jakten på ny gullklokke. For min del er det gult eller rose som gjelder.

For meg representerer gull det samme som en avansert komplikasjon, hvis vi ser bort fra at en komplikasjon kan ha et praktisk element. Det er eksklusivt, det ser bra ut (IMO;)) og det er et behagelig metall mot huden. I tillegg liker jeg vekten.

Mitt valg ble en 116718, etter at jeg bestemte meg var det aldri tvil. Det har vel blitt vist noen bilder av den på sonen, men den er enda ikke offisielt "avduket".

7bbb8da2.jpg

b4f0cac0.jpg

Den har akkurat kommet hjem etter en måned på ferie med meg. Bading, bygging av sandslott, middager, sightseeing og late dager ved poolen har den ikke tatt nevneverdig skade av. Og bortsett fra et par hyggelige kommentarer har jeg ikke observert et øye i dens retning. Jeg tror vi lett overvurderer "den vanlige manns" oppmerksomhet av klokker...

En klokke jeg ikke klarer å slutte å tenke på er Rose Gold AP ROC, selvsagt med lenke. Nå har du riktignok en meget trivelig fetter av denne, men jeg synes den er superlekker!

1644313.jpg

Blir det aktuelt med en til i gull står denne høyt på listen.

Et moment til; jeg synes en klokke i edelt metall gir klokken en reel verdi. Ikke misforstå meg, jeg setter like stor pris på godt håndtverk og god mekanikk som alle andre, men kostprisen på en stålklokke er neppe stort mer enn i mobiltelefonen min.

Og det er slett ikke nødvendig at noen regner gullprisen for meg, jeg kan regne, men foretrekker å leve i villrede:D

Et moment til; jeg synes en klokke i edelt metall gir klokken en reel verdi.

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har en del gullbelagte vintageur fra 70 & 80-tallet, og selv om et par av dem er helt uten lyter, og det er umulig å se at det ikke er gull tvers igjennom, er følelsen når man har dem på armen noe helt annet enn et ekte gullur. Og det har ikke bare med vekten å gjøre. Det er også grunnen til at jeg godt kan tenke meg et ur i hvitt gull selv om det ikke umiddelbart er så lett å skille fra et ur i stål. Jeg kommer uansett til å vite... ;)

Noe sånt for eksempel:

47192-000g-9504-alt.jpg

(nå er det blitt så sent at det må være lov å drømme)

Jeg kjøpte en helgull Submariner i fjor høst. Den ble solgt etter ikke lenge, men det skyldtes ikke materialet. Tvert i mot så fortsatte jakten på ny gullklokke. For min del er det gult eller rose som gjelder.

For meg representerer gull det samme som en avansert komplikasjon, hvis vi ser bort fra at en komplikasjon kan ha et praktisk element. Det er eksklusivt, det ser bra ut (IMO;)) og det er et behagelig metall mot huden. I tillegg liker jeg vekten.

......Og bortsett fra et par hyggelige kommentarer har jeg ikke observert et øye i dens retning. Jeg tror vi lett overvurderer "den vanlige manns" oppmerksomhet av klokker...

Flott eksemplar av arten, Mogens! Den nyanskaffelsen har jeg ikke fått med meg, såvidt jeg kan se.
Det er en god beskrivelse du gir på gull som materiale.

For min del vil gull i kasse ikke bare ha et estetisk preg, men representere det "nye nivå" jeg ønsker av et ur.
Med den formuleringen i betydningen av at manufakturen skal levere et urverk med mekanikk på høyeste nivå, der det er relativt logisk at urverket er omkranset med gull i en varient.

Et moment til; jeg synes en klokke i edelt metall gir klokken en reel verdi. Ikke misforstå meg, jeg setter like stor pris på godt håndtverk og god mekanikk som alle andre, men kostprisen på en stålklokke er neppe stort mer enn i mobiltelefonen min.
Og det er slett ikke nødvendig at noen regner gullprisen for meg, jeg kan regne, men foretrekker å leve i villrede:D

Mulig vi sier kostprisen på en stålkasse, så unngår vi å få både AP og PP på nakken med det første.....;)

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har en del gullbelagte vintageur fra 70 & 80-tallet, og selv om et par av dem er helt uten lyter, og det er umulig å se at det ikke er gull tvers igjennom, er følelsen når man har dem på armen noe helt annet enn et ekte gullur. Og det har ikke bare med vekten å gjøre. Det er også grunnen til at jeg godt kan tenke meg et ur i hvitt gull selv om det ikke umiddelbart er så lett å skille fra et ur i stål. Jeg kommer uansett til å vite... ;)

Hvitt gull er særdeles vakkert, og på visse ur blir det spesielt eksklusivt!
Utsøkte varianter, begge to.

Den er virkelig nydelig Mogens. Si i fra når du skal selge den til meg :)