Gullkorn fra Finn.no

Det er jo flere tilbydere av digitale kjøpekontrakter hvor partene signerer med Bank-ID, noe også som gir en fullgod kvittering. Selv bruker jeg, med god erfaring, den som HELP tilbyr sine kunder.
Det var litt ironisk ment. :p
Om man sover bedre med kvittering/kontrakt er det jo ikke noe problem å ha det ved privat kjøp heller som du er inne på. Men ved privat kjøp er det liksom åpenbart om det ikke følger med mva-kvittering likevel (og veldig åpenbart og bra om det gjør!). Ved kjøp fra brukthandler så kan en utenlandsk klokke være tatt inn uten å betale mva (ikke nødvendigvis av brukthandler), og så vipps er den "legit" ved at man får kvittering på kjøp. Det er en "fordel" på to måter;
1. Dokumenterer at man har kjøpt den i Norge (hvilket heller ikke er noe problem å dokumentere ved bruktkjøp).
2. Viser at den er kjøpt fra et firma - som mange automatisk antar har alt på stell ift mva etc. Men sannheten er at man gjerne ikke får kvittering på mva, hverken den som eventuelt er betalt ved innførsel, eller den som brukthandler krever inn og skal betale på sin avanse (fair enough).

Det fremgår gjerne indirekte av annonser og ved spørsmål om mva, at "Ingen fare; du får kvittering fra registrert brukthandler".

Det jeg sier er at brukthandelere kan kjøpe klokker i Norge som ikke er momset inn og selge videre til kjøpere som enten ikke forstår dette, eller lukker øynene da de ikke er redd for å bli tatt bl.a. fordi de da har kvittering.

Jeg sier ikke at alle gjør det, men jeg ser få fordeler med å kjøpe fra brukthandler (mest av alt fordi de skal tjene penger og det er mulig å kjøpe tilsvarende klokke billigere privat), og ville trolig ikke kjøpt en utenlandsk klokke derfra..

(Ønsker ikke å skjære alle under en kam, og jeg er ingen ekspert på mva og lovverk, så det er mulig jeg tar feil eller det er noen nyanser her jeg ikke har belyst).
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Det var litt ironisk ment. :p
Om man sover bedre med kvittering/kontrakt er det jo ikke noe problem å ha det ved privat kjøp heller som du er inne på. Men ved privat kjøp er det liksom åpenbart om det ikke følger med mva-kvittering likevel (og veldig åpenbart og bra om det gjør!). Ved kjøp fra brukthandler så kan en utenlandsk klokke være tatt inn uten å betale mva (ikke nødvendigvis av brukthandler), og så vipps er den "legit" ved at man får kvittering på kjøp. Det er en "fordel" på to måter;
1. Dokumenterer at man har kjøpt den i Norge (hvilket heller ikke er noe problem å dokumentere ved bruktkjøp).
2. Viser at den er kjøpt fra et firma - som mange automatisk antar har alt på stell ift mva etc. Men sannheten er at man gjerne ikke får kvittering på mva, hverken den som eventuelt er betalt ved innførsel, eller den som brukthandler krever inn og skal betale på sin avanse (fair enough).

Det fremgår gjerne indirekte av annonser og ved spørsmål om mva, at "Ingen fare; du får kvittering fra registrert brukthandler".

Det jeg sier er at brukthandelere kan kjøpe klokker i Norge som ikke er momset inn og selge videre til kjøpere som enten ikke forstår dette, eller lukker øynene da de ikke er redd for å bli tatt bl.a. fordi de da har kvittering.

Jeg sier ikke at alle gjør det, men jeg ser få fordeler med å kjøpe fra brukthandler (mest av alt fordi de skal tjene penger og det er mulig å kjøpe tilsvarende klokke billigere privat), og ville trolig ikke kjøpt en utenlandsk klokke derfra..

(Ønsker ikke å skjære alle under en kam, og jeg er ingen ekspert på mva og lovverk, så det er mulig jeg tar feil eller det er noen nyanser her jeg ikke har belyst).
Ad punkt 2 så er vel ikke brudd på bokføringsforskriften "fair enough"?
 
Det jeg sier er at brukthandelere kan kjøpe klokker i Norge som ikke er momset inn og selge videre til kjøpere som enten ikke forstår dette, eller lukker øynene da de ikke er redd for å bli tatt bl.a. fordi de da har kvittering.

Dersom de vet at den er smuglet inn så er den likevel fullt ut ulovlig å erverve og i det hele tatt bruke. Det sikreste er i grunn å ikke spørre, og ikke si noe om slikt i annonser. Da kan kjøper alltids hevde at han handlet i god tro, særlig hvis klokka har hatt både tre og fire eiere siden. Likevel, med såpass mye fokus det er på dette knyttet til dyre klokker så er det litt tynt. Selger åpner seg vel også opp for erstatningssøksmål dersom han kan sies å ha tilbakeholdt informasjon om dette. Papirene man får fra tollvesenet er ganske solide, det er rart at man kaster disse hvis man har beholdt alt annet av papirer.

Dessverre så finnes det vel ikke mye informasjon om konsekvenser av smugling eller forsikringssaker med litt gråsone-klokker (dvs. klokker hvor det er mange ledd mellom importør og nåværende eier, feks.), så det er vanskelig å vite hvor strenge kravene til dokumentasjon er. Forsikringsselskap elsker dog å åle seg unna å betale ut forsikringer, så det kan være man blir kjørt hardt på dette.

Her tar du altså feil - den klokken har ikke vært annonsert til 110' på noe tidspunkt. Klokken ble også solgt til en pris som ligger mellom prisantydning og 110'

Hvis det er slik så må jeg av en eller annen grunn ha skrevet ned helt feil annonsepris i notatet mitt på annonsen. I så fall beklager jeg uttalelsen min. Jeg har også redigert det opprinnelige innlegget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bloom og Trig
Back on topic!
 
 
Er det noe jeg har fullstendig misforstått her eller får man denne ny for litt over 57’?
A458CB98-B9FE-4BC7-8BE9-D05C912BE7EA.jpeg
 
Er ikke urverket å anse som gråmarked?

Caliber B24 er nok et 7754 Valjoux/ETA pyntet av Breitling.

 
  • Haha
Reaksjoner: Labbos
Caliber B24 er nok et 7754 Valjoux/ETA pyntet av Breitling.


Her henviste det nok til nettsiden urverket. Ikke urverket i klokke
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Rød og Hammerfjord
Dette er en "seiko" fra India, hvor alt annet enn urverket er uoriginalt. Koster rundt 25 dollar fra ebay, men skal du ha en seiko Bombay-edition i Norge , må du altså ut med 1750 kr.
Screenshot_20211022_220358.jpg
 
  • Wow
Reaksjoner: netrom71