Gullkorn fra Finn.no

Vintage GMT-feber er ut av kontroll.
115’’ uten edelt metall er for mye.
F0C444D5-1A95-4B11-89CC-BD6F6AC2309A_zpsdivotymw.jpg
C515E2FC-4447-40F2-967E-955388C09704_zpslljhim4i.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Jeg stusser alltid over setningsfrasen "sertifikat/papirer er blitt borte over årenes løp". Hvordan blir så sinnsykt mange sertifikat bare borte over årenes løp, når man vet hvor stor betydning dette har for verdien? Er denne setningen i mange tilfeller en tildekning for "utenlandsk klokke uten mva-dok"?
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Jeg stusser alltid over setningsfrasen "sertifikat/papirer er blitt borte over årenes løp". Hvordan blir så sinnsykt mange sertifikat bare borte over årenes løp, når man vet hvor stor betydning dette har for verdien?

Tenker høyt her nå:
-Når fikk sertifikatet stor verdi? Altså når ble annenhåndsmarkedet så stort at folk gikk inn for å ta vare på det? Når ble vi så petimeter og OCD-personer at dette ble suuuper viktig?
-Folk kjøpte kanskje klokkene sine før for å bruke de,og ikke med intensjon om å flippe de vidre umiddelbart/om et par år/ senere.
- Fakes ikke like utbredt før, slik at en på død og liv ikke måtte ha sertifikat for verifisering? Alternativ, folk trodde mer på hverandre før?

Personlig har jeg en grense i mitt eget hode at; er klokken fra før 2005, så driter jeg i det.
Klart det er kjekt om det følger med, men jeg har forståelse for at ting forsvinner(jada vi har nok alle 1000 forskjellige måter og oppbevare ting på).
Etter 2005 føler jeg markedet var så etablert og folk såg "verdien i sertifikat" at da er det i mitt hode sterkt ønskelig/påkrevd.
 
Redigert:
Tenker høyt her nå:
-Når fikk sertifikatet stor verdi? Altså når ble annenhåndsmarkedet så stort at folk gikk inn for å ta vare på det? Når ble vi så petimeter og OCD-personer at dette ble suuuper viktikg?
-Folk kjøpte kanskje klokkene sine før for p bruke de,og ikke med intensjon om å flippe de vidre umiddelbart/om et par år/ senere.
- Fakes ikke like utbredt før, slik at en på død og liv ikke måtte ha sertifikat for verifisering? Alternativ, folk trodde mer på hverandre før?

Personlig har jeg en grense i mitt eget hode at er klokken fra før 2005, så driter jeg i det.klart det er kjekt om det følger med, men jeg har forståelse for at ting forsvinner.(jada vi har nok alle 1000 forskjellige måter og oppbevare ting på).
Etter 2005 føler jeg markedet var så etablert og folk såg "verdien i sertifikat" at da er det i mitt hode sterkt ønskelig/påkrevd.
Jeg kan støtte det du skriver der, og glemte å ta høyde for at jeg mente «nyere» klokker- gjerne de siste 10-15 årene. Helt enig i at det er mer troverdig at dokumenter på f.eks. En 5513 har blitt rotet vekk(og til og med kastet).
 
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Min urmaker venn som har egen butikk og har jobbet hos Bjerke tidligere bare ler å kaller oss gærne når det kommer til papirer og klokke bokser når vi selger og kjøper klokker :D
Han sier at det bare er tullball og han bryr seg ikke om klokkene har papirer eller bok/bokser så lenge den ikke stammer fra noe kriminelt osv.

Jeg tenker at hvis man på død og liv skal ta vare på papirerne så burde man vel behandle det sånn man behandler passet og id papirene sine
 
Jeg stusser alltid over setningsfrasen "sertifikat/papirer er blitt borte over årenes løp". Hvordan blir så sinnsykt mange sertifikat bare borte over årenes løp, når man vet hvor stor betydning dette har for verdien? Er denne setningen i mange tilfeller en tildekning for "utenlandsk klokke uten mva-dok"?
Da jeg begynte å samle på ur på nittitallet, var det svært sjelden boks og papirer fulgte med urene. Armbåndsur ble kjøpt som bruksgjenstander, og det var like lite naturlig å beholde de billige pappeskene de kom i som det er å samle på emballasjen du idag får til TVen din. Jeg husker Jonny «Gittar» hadde et bord fullt av Rolexer på Vestkanttorget, skiver og visere ble byttet etter hva man synes så penest ut, og fikk man med en boks var det stort sett den som tilfeldigvis lå øverst i kofferten. Med tanke på hvor få komplette ur som var i omløp for tretti år siden, er jeg egentlig mer skeptisk til at det finnes så mange eldre ur med boks og papirer idag. For meg skal det være en svært troverdig historie før jeg betaler ekstra for boks eller papirer på ur som er eldre enn tyve år, ellers tar jeg det mest sannsynlig at det dreier seg om sett satt sammen ettertid.

For nyere ur er det kanskje mer av det du nevner, men det er nok fremdeles slik at det et fåtall som finner noen glede i å ha papirene tilgjengelig. De som kaster bort tiden sin på fora som dette er ikke representative for den jevne klokkekjøper. At det ofte dukker opp nye ur med boks, uten papirer, skyldes nok i mange tilfeller at boksene har blitt så pene at man kvier seg for å kvitte seg med dem, men kaster resten.
 
Overraskende mange tar bare klokka rett på hånda i butikk også. Dette har jeg selv observert opptil flere ganger hos Bjerke. Dessuten, hvem trenger vel papirene, når alt likevel lagres digitalt hos urmakeren?

(Merk: jeg personlig er nok den siste analoge person i 2018. Tar godt vare på kvitteringer, verdipapirer og annet jeg anser som fornuftig. Ville aldri tatt klikka på hånda fra urmaker uten boks og papirer.)
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Overraskende mange tar bare klokka rett på hånda i butikk også. Dette har jeg selv observert opptil flere ganger hos Bjerke. Dessuten, hvem trenger vel papirene, når alt likevel lagres digitalt hos urmakeren?

(Merk: jeg personlig er nok den siste analoge person i 2018. Tar godt vare på kvitteringer, verdipapirer og annet jeg anser som fornuftig. Ville aldri tatt klikka på hånda fra urmaker uten boks og papirer.)
Å nei du..vi er nok to. Liker fortsatt å gå rundt med kontanter i tilfelle noe ikke funker, og gjør gjerne opp kontant om mulig.
 
Da jeg begynte å samle på ur på nittitallet, var det svært sjelden boks og papirer fulgte med urene. Armbåndsur ble kjøpt som bruksgjenstander, og det var like lite naturlig å beholde de billige pappeskene de kom i som det er å samle på emballasjen du idag får til TVen din. Jeg husker Jonny «Gittar» hadde et bord fullt av Rolexer på Vestkanttorget, skiver og visere ble byttet etter hva man synes så penest ut, og fikk man med en boks var det stort sett den som tilfeldigvis lå øverst i kofferten. Med tanke på hvor få komplette ur som var i omløp for tretti år siden, er jeg egentlig mer skeptisk til at det finnes så mange eldre ur med boks og papirer idag. For meg skal det være en svært troverdig historie før jeg betaler ekstra for boks eller papirer på ur som er eldre enn tyve år, ellers tar jeg det mest sannsynlig at det dreier seg om sett satt sammen ettertid.

For nyere ur er det kanskje mer av det du nevner, men det er nok fremdeles slik at det et fåtall som finner noen glede i å ha papirene tilgjengelig. De som kaster bort tiden sin på fora som dette er ikke representative for den jevne klokkekjøper. At det ofte dukker opp nye ur med boks, uten papirer, skyldes nok i mange tilfeller at boksene har blitt så pene at man kvier seg for å kvitte seg med dem, men kaster resten.
Takk for gode svar! Jeg har ikke vært i gamet i nærheten av så lenge som deg, så jeg ble litt klokere. Men mitt inntrykk når jeg har solgt nyere ur, er at folk styrer unna(eller pruter som gale) når uret ikke er "komplett".

De som var smarte nok(eller ved tilfeldigheter) tok vare på papirer for 30, 40 og 50 år siden har nærmest vunnet i Lotto på enkelte serienummere.

Dette klippet er fantastisk:
 
Sjekk øvrige annonser fra selger av Seiko 5 over på finn. En flod av annonser på diverse og ordene rimelig,billig og gunstig går igjen i alle annonser, må le :)