Gullkorn fra Finn.no

Selv om ikke jeg vurderer denne, er det i hvert fall ni andre som gjør det.
D0949089-9E50-44C3-A291-393CAAD80C21.png
 
Men 9 hjernedøde influensere av ca 5.6 millioner innbyggere er vel ikke så ille ;)
Jeg skal innrømme at jeg relativt ofte marker slike annonser som favoritt, rett og slett for å følge med på prisendringer og om de blir solgt (eller oftest bare slettet). Spørsmålet jeg ender opp med å stille meg, er om jeg - uten å være aktiv/ha konto på diverse sosiale medier (utenom TS, såklart) - allikevel kan kvalifisere til tittelen influenser? :unsure: :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: Durian og Labbos
Jeg skal innrømme at jeg relativt ofte marker slike annonser som favoritt, rett og slett for å følge med på prisendringer og om de blir solgt (eller oftest bare slettet). Spørsmålet jeg ender opp med å stille meg, er om jeg - uten å være aktiv/ha konto på diverse sosiale medier (utenom TS, såklart) - allikevel kan kvalifisere til tittelen influenser? :unsure: :LOL:
Konteksten her var vel preget av en viss grad av ironi ;) antageligvis så har vel de andre åtte også en slik grunn til å markere den som favoritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Strøken Speedmaster (bortsett fra masse merker og riper, da selvfølgelig)
 
Strøken Speedmaster (bortsett fra masse merker og riper, da selvfølgelig)
Er det innafor for en "offentlig godkjent brukthanler" å forholde seg til "mva ukjent"?
Det er vel gråsone for privatpersoner, men for en forhandler må det vel være strengere regler?
Eller er det bare jeg som er naiv?
Screenshot_20230311_073025.jpg
 
Redigert:
Er det innafor for en "offentlig godkjent brukthanler" å forholde seg til "mva ukjent"?
Det er vel gråsone for privatpersoner, men for en forhandler må det vel være strengere regler?
Eller er det bare jeg som er naiv?
Vis vedlegg 324517


Hvis jeg kjøper klokke av en brukthandler forutsetter jeg at han har orden i sakene, og tar det for gitt at det er moms på min kvittering. Dermed er problemet ute av verden.





.... eller det ville ha vært det om det ikke var for at jeg forstod eller burde ha forstått at ting er snuskete ut fra annonsen.
jeg kan ikke forstå at de kan skrive noe sånt. Det er jo å si i klartekst at de bevisst selger videre varer som er smuglergods.
Hvem er disse løkene her?

[edit]glem det. Det var Urhandel[/edit]

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Hvis jeg kjøper klokke av en brukthandler forutsetter jeg at han har orden i sakene, og tar det for gitt at det er moms på min kvittering. Dermed er problemet ute av verden.





.... eller det ville ha vært det om det ikke var for at jeg forstod eller burde ha forstått at ting er snuskete ut fra annonsen.
jeg kan ikke forstå at de kan skrive noe sånt. Det er jo å si i klartekst at de bevisst selger videre varer som er smuglergods.
Hvem er disse løkene her?

[edit]glem det. Det var Urhandel[/edit]

LarsB

Det er mye brukt som ikke har MVA-historikk, bl.a. pga. tiden som har gått, papirer som har blitt borte osv., så jeg er ikke så stresset pga. det, men direkte villedende tekst om tilstand irriterer meg grenseløst.
Ble derfor litt "full av fan" og sendte dem følgende mail for å pirke litt:
"Hei.
Er i markedet for en Moonwatch.
Er det riktig klokke det er bilde av i annonsen ?
Ut fra overskrift og tekst, skal klokka være strøken, nydelig og velholdt, noe bildene klart og tydelig viser den ikke er.
Hva skyldes misforståelsen ?
Feil bilder ?
Er det forresten "innafor" for en forhandler å omsette klokker som etter alt å dømme ikke er betalt MVA for ?"


Fikk følgende "god dag mann økseskaft- svar":
"God kveld

Det er uredigerte bilder av den aktuelle klokken i annonsen.
Klokken er 15 år gammel og vi opplever at den fremstår som spesielt velholdt for alderen - det er selvsagt ikke sammenlignbart med en ett til to år gammel klokke.
Mulig vi kunne vært enda tydeligere i beskrivelsen. Kanskje vi kan se på å endre det.

Det er ingen verdens ting som indikerer at denne klokken ikke er betalt mva for ved innførsel eller på annen måte bevisst er unndratt avgifter.
Å selge en brukt vare som man vet eller burde forstått er unndratt avgifter er heleri - både for en forhandler og for deg.
Klokken er fra 2008 som er cirka 9 år før noen i det hele tatt tenkte på å ta vare på kvitteringen fra betalingsterminalen på rød sone.

Lykke til i jakten på Moonwatch."


Sendte derfor følgende mail tilbake, for å pirke videre:
"Hei, og takker for svaret.

I og med at det er riktig klokke bildene viser, kan man i beste fall kalle annonseteksten villedende.
Bildene viser med tydelighet en klokke som fremstår som velbrukt og med klare bruksmerker.

Siden dere ikke kan bevise at MVA er betalt, forsøker dere altså å selge en klokke som kan være
unndratt MVA og i så tilfelle et lovbrudd, nærmere bestemt heleri som du selv sier.
Dette kan altså være heleri, og man kan altså ikke bevise det motsatte.
Dere er altså villige til å selge klokker der både dere og evt. kjøper kan havne i saksa...

Ganske interessant tilnærming...

Tror nok jeg velger å se etter klokke et annet sted, der jeg ikke risikerer ubehageligheter."


Så gjenstår å se om de i det hele tatt gidder å svare. :)
 
Redigert:
Hvis jeg kjøper klokke av en brukthandler forutsetter jeg at han har orden i sakene, og tar det for gitt at det er moms på min kvittering. Dermed er problemet ute av verden.





.... eller det ville ha vært det om det ikke var for at jeg forstod eller burde ha forstått at ting er snuskete ut fra annonsen.
jeg kan ikke forstå at de kan skrive noe sånt. Det er jo å si i klartekst at de bevisst selger videre varer som er smuglergods.
Hvem er disse løkene her?

[edit]glem det. Det var Urhandel[/edit]

LarsB

Jeg synes flere burde sette seg inn i regelverket for brukthandlere ift. klokker og mva, og slutte å være naive (eller lukke øynene fordi man har lyst på en klokke med ukjent MVA, på tross av at den selges av et firma som gir kvittering).

Som useriøs aktør, men registrert som brukthandler (eller samarbeid med disse), så er det veldig lett å "legitimere" smuglede klokker overfor kjøpere som ikke har satt seg inn i regelverk for MVA-unndragelse og MVA-systemet for brukthandlere (og moralske dilemmaer).
Kjøpere blir lett overbevist om at alt er i orden så lenge de kjøper av en registrert brukthandler og får kvittering derfra. Det er svært usannsynlig at kjøper vil bli kunne "tatt" for MVA-unndragelse, ikke bare fordi myndighetene sjelden forfølger slikt, men nettopp fordi det er lett å hevde at man handlet i god tro (og har bevis for att den ble kjøpt i Norge). Unntaket kan være hvis den er mistenkelig billig, da burde kjøper også kanskje kunne forstått osv. osv....

Har hørt med brukthandlere tidligere, og de sier gjerne "du kjøper trygt fordi du får kvittering fra registrert brukthandler".
Men du får ikke kvittering som viser MVA ved innførsel (det har du ikke krav på), eller MVA på selve kjøpet for den saks skyld.

Husk brukthandlere har andre MVA-regler enn alle andre firma.

Siden de handler brukt, gjerne av privatpersoner, så får de gjerne ikke kvittering med spesifisert MVA når de handler varene.
De får derfor ikke fradrag for inngående MVA (på varer for videresalg), og trenger derfor heller ikke legge på MVA på "utprisen", men bruker heller avansesystemet(valgfritt), som gjør at de kun legger til MVA på gevinsten/fortjenesten. Og de trenger ikke synliggjøre dette på kvitteringen heller (da ville kundene lett kunne regne ut hvor mye de tjener på salget).

Les mer f.eks. her:

Dvs. de må jo følge loven som alle andre, og kan bli stilt til ansvar for unndragelse av MVA dersom de burde skjønne at klokken de kjøper var smuglet/unndratt MVA på. (Men manglende dokumentasjon er ikke nødvendigvis nok).
EDIT: Som seriøs aktør må man jo nesten ta et valg, skal man selge klokker med ukjent MVA historikk eller ikke? Det avhenger kanskje litt av alder/historikk/annen dokumentasjon, selgers opplysninger osv også, men dog. Jeg vet om en seriøs(etter min kjennskap) forhandler som sier han kun kjøper/selger norske klokker. Sikkert pga. han vil ha alt på det tørre, og vil ikke bli kunne mistenkeligjort på noe som helst måte.

Så her er det "ikke spør", eller få en annen dårlig unnskyldning (flere ledd, kvittering borte i flytting osv osv), så kommer man stort sett unna, både som brukthandler og kjøper...

Og kjøper kan reise med klokken og likevel ha bevis på at han har kjøpt den i Norge (selv om kvitteringen ikke spesifiserer noe MVA), og risikere svært lite.

Jeg påstår ikke at noen(eller alle) brukthandlere utnytter dette, men oppfordrer alle kjøpere til å tenke seg godt gjennom om man moralsk ønsker å ta ansvar for om klokken kan være unndratt MVA - og i ytterste tilfelle berike brukthandlere som utnytter MVA-unndragelse (og muligens private samarbeidspartnere som tar klokker inn til Norge), ved å handle derifra. Undersøk og gjør deg opp en egen mening om den enkelte brukthandler...

Jeg synes faktisk i dette tilfelle at selger var overraskende ærlig om at det er ukjent MVA, selv om vedkommende kanskje ikke er den mest ryddige på alle andre fronter... :p
 
Redigert: