Grill - hvilken skal man velge?

Noen som har erfaringer med Kamado Sumo? Har en liten Weber gassgrill i dag, men ønsker å gå over til kull uten å svi av altfor mye. Noen åpenbar grunn til at disse koster godt under halvparten av Green Egg? (sånn bortsett fra størrelse)
Ikke sumo men kamado bono. For meg ser de så godt som identiske ut. Samme hengsler, understell og ventiler. Gikk for bono etter anbefalinger fra andre. Følger med greit med utstyr, varmedeflektorer, askespade kyllingholder osv.
Kikket på modellen som Jula selger og den virket grei men utvalg i utstyr var dårlig.
 
En av de fine og behagelige tingene med grønne egg, er deres garanti.
Null stress når ting går i stykker. Fikk selv erfart dette da jeg klarte å ødelegge Big Green Egg ConvEGGtor sist sommer. Sikkert en brukerfeil. Men null stress. Møtte opp i butikken, reklamerte, ny del ble så utdelt :)
Synes det er ekstra bekvemt med premium garanti, service med produkter som er ment for å vare.


Screenshot 2022-04-13 at 19.03.25.png
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og Chronodiver
Min Weber Espirit byttes i disse dager ut med en Weber Genesis. Testvinner den også (testfakta), men det faktum at den gamle har holdt seg godt stående utendørs i 11 år vitner om god kvalitet over tid som gjør at jeg velger det samme merket på nytt. Går for en rimeligere kullgrill som supplement til de fridager jeg har god tid :)
 
Jeg har en kamadogrill, MiniMax clone kjøpt fra Komplett for et drøyt år siden. Jeg bygget et skap til den som har holdt helt utmerket, og grillen har også fint overlevd utendørslivet og veldig mange grillsesjoner siden, både i -10 og +30.

Jeg opplever at en liten kamadogrill er mye tryggere å bruke enn gass fordi utsiden av grillen ikke blir like varm, og opptenningen krever helt minimalt med oppmerksomhet. Til å begynne med brukte jeg å ha lokket åpent de første minuttene, men har nå gått over til å legge det på umiddelbart. Jeg når som oftest grei biffgrilletemperatur i løpet av 30-40 minutter, litt avhengig av hvor mye det blåser ute (mye vind gir veldig god trekk).

Grillen gir en helt fantastisk god smak sml. med gass og sågar den gode gamle Weber-kettlen. Jeg er fortsatt veldig glad i Weber-kullgrillene, spesielt de med litt tyngre gods, men de fremstår i et litt annet lys nå etter overgangen til kamado :) Gass har jeg ikke brukt på noen år, men har greie erfaringer med Weber, både store og små, men det blir noe helt annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Gikk for BGE etter anbefaling fra @Edzilla og har ikke sett meg tilbake. For vårt bruk med matlaging til maks 6-8 voksne er MiniMax helt topp, og fungerer som vår eneste grill. Den beskjedne størrelsen gjør også at den raskt får god fyr på kullet og er varm på tiden det tar å lage en cæsardressing
59065776-462D-4F92-B33A-6EF364741BD3.jpeg
CFA740DF-52AC-4C8E-97A1-93A8DB59E147.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: larskp86
Gikk for BGE etter anbefaling fra @Edzilla og har ikke sett meg tilbake. For vårt bruk med matlaging til maks 6-8 voksne er MiniMax helt topp, og fungerer som vår eneste grill. Den beskjedne størrelsen gjør også at den raskt får god fyr på kullet og er varm på tiden det tar å lage en cæsardressing
Vis vedlegg 288025Vis vedlegg 288026

Genialt! Men trenger man såpass mye kull? Må innrømme at jeg har betydelig mindre i min, gjerne rause luftgliper mellom bitene.
 
Genialt! Men trenger man såpass mye kull? Må innrømme at jeg har betydelig mindre i min, gjerne rause luftgliper mellom bitene.
Kommer vel an på hva/hvordan du skal grille og på hvilken temperatur, men ja, jeg bruker også relativt lite kull..