Grill - hvilken skal man velge?

Medlem
30. april 2012
Innlegg
395
Sted
CPH/OSL
Som med alt annet så kryper prispunktet for oppover jo lenger man gjør research…

Jeg skal igang å lage et relativt enkelt utekjøkken. Skal jeg ha frittstående men innebygget eller fullintegrert grill? Jeg ønsker gass med 4+1 brennere og gjerne sub 20k.

Weber ser ut til å ha økt prisene sine noe hinsides de siste årene - vil anta det finnes mye annet med bedre qpr? Kikket litt på Boretti fra kokkenogbakeren.no - ser pene ut, men umulig å finne noe særlig reviews, noen som har testet?
 
Har en kollega som sverger til Napoleon sine gassgriller. Mener de er overlegne når det kommer til effekt. Ser at @Callahan linker til Napoleon og, så det er nok verdt å sjekke ut!
 
  • Liker
Reaksjoner: Talisker
Veldig happy med mitt grønne egg.
Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag så hadde jeg valgt den samme.
Velg størrelse etter hvor mange man skal grille for og budsjett.
1649677498816.jpeg
 
Veldig happy med mitt grønne egg.
Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag så hadde jeg valgt den samme.
Velg størrelse etter hvor mange man skal grille for og budsjett.
Vis vedlegg 286757

Som nevnt over, har jeg vurdert en mindre en som no 2 til gass… vil du enable meg til hvorfor jeg burde droppe alt og bare kjøre en xl som eneste? Hvordan fungerer den i hverdagen? Hvor lang tid tar det å komme igang?
 
Som nevnt over, har jeg vurdert en mindre en som no 2 til gass… vil du enable meg til hvorfor jeg burde droppe alt og bare kjøre en xl som eneste? Hvordan fungerer den i hverdagen? Hvor lang tid tar det å komme igang?

Vi har MiniMax og den er perfekt i 90 av 100 tilfeller. Selv med fire gjester og åtte til bords har den nok plass til alt som skal grilles. Dog må man planlegge en del.
Fordelen med MiniMax er at den er så lett (sub 40kg) at den kan flyttes. Perfekt når man skal reise bort og ikke vil da den stå ute. Eller pakkes inn for sesongen om man er sesonggriller.
Tar ikke lange tiden å få i marstemp. Funger også knall til å langtidsrøyke eller low and slow.
Ulempen er at den kan bli for liten til f.eks. hel brisket, hel gås/kalkun. Begrenser seg også med hvor mye man kan legge på i høyden.
Men til vårt bruk er jeg nok sikker på at MiniMax ville blitt valgt på nytt.
Har solgt begge mine to gassgriller fra Weber.
Ble ikke brukt noe de siste par årene.
Men har lille grønne egget og en liten portabel Biltema-kullgrill som blir med på stranda og i parkene om sommeren.
Ergo: No More Gas!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Talisker og trippelj
Noen som har erfaringer med Kamado Sumo? Har en liten Weber gassgrill i dag, men ønsker å gå over til kull uten å svi av altfor mye. Noen åpenbar grunn til at disse koster godt under halvparten av Green Egg? (sånn bortsett fra størrelse)
 
Noen som har erfaringer med Kamado Sumo? Har en liten Weber gassgrill i dag, men ønsker å gå over til kull uten å svi av altfor mye. Noen åpenbar grunn til at disse koster godt under halvparten av Green Egg? (sånn bortsett fra størrelse)
Skal ikke sette to streker under svaret mht prisforskjell, men kan ha noe å si at Kamado er laget i Kina (i likhet med Weber).
Green Egg produseres i Mexico, og er et eldre merke enn Kamado, dvs. GE kan påberope seg å være «originalen». Begge er US brands.