Grand Seiko-tråden

SBGA003 kommer også i en titanvariant, SBGA011, som har en helt fantastisk skive:

ph-SBGA011-02.jpg
 
Kjente at jeg blei litt gobsmacked av GS og foråvidt KS! Imponert.. og så sobert og enkelt (det meste) at mye av sveitserdillet bare kan gå hjem og vogge.....
 
På en måte en reflektert uttalelse, han sier altså at det ikke er noe for de som først og fremst vil at så mange som mulig skal forstå at de har noe dyrt på armen.

Det var ca slik jeg også tolket teksten :)

Blir spenende å se hvordan Grand Seiko vil utvikle seg som merke fremmover og hvordan (om) de vil "jobbe" med ryktet osv i Europa og USA.
 
Spacewalk er en fantastisk klokke! Desverre så alt for stor...

De hadde den inne på Seiko Center i Paris når jeg var innom der første gangen høsten 2010. Større opplevelse enn de andre fantastiske klokkene hos Chronopassion! Begge steder er selvsagt et must å besøke når man er i byen!

Konservative Europa vil nok bruke lang tid på å venne seg til Grand Seiko (som for Lexus - det tok Lexus kun ti år å eablere seg på toppen i USA).
 
På en måte en reflektert uttalelse, han sier altså at det ikke er noe for de som først og fremst vil at så mange som mulig skal forstå at de har noe dyrt på armen.
Men når han hevder at Seiko kun satte nye standarder gjennom 70 tallet med sine Quarts-verk, blir han en tanke endimensjonal i betraktningene. Jeg har tidligere vært av den oppfatning at det var Quarts-urene til Seiko som var unntatt COSC-konkurransene. Når bedrevitende kilder på sonen forteller om at det var de mekaniske urene fra GS/KS som fikk sveitsergarden til å sette Tobleronen i halsen kaster det et nytt lys over tingene.

Ressonnementet rundt Mercedes og Lexus blir for meg surrete føleri, uansett om det er riktig. Det handler om referanserammer - mer enn både faktisk og opplevd kvalitet. (Og jeg fyrer daglig opp en V6 MB!). For meg er Bling-faktoren lite viktig, men jeg har respekt for at andre vil verdsette det estetiske elementet ved et ur høyere enn meg. Det betyr jo ikke at utseendet ikke er viktig, men i for meg vil innsiden av uret ha den største fascinasjonen - og så vidt jeg kan se leverer både gamle og nye GS/KS varene så det holder.
 
Tørr jeg spørre hvilke ur du har i boksen TEA66?
Det er en i boksen, en Swatch med en elendig plastikkkasse, og med et ETA 2842 V8-Z3A verk. Jeg gir den æren for min interesse for mekaniske ur. På armen har jeg en Certina DS i stål. Kjøpte den for 150,- for 12 år siden - og siden har den vært på armen. Et strålende ur, med bra gangkonstans og ren og flott design. Urverket som sitter i er mest sannsynlig 25-65, http://www.vintagecertinas.ch/img/daten/94.jpg. Den klokken tar det meste på strak arm. Tåler vann, støv og støt. Funker til dress også.

Skal jeg skaffe meg flere da? Ja, absolutt! Jeg jobber meg litt gjennom innleggene på sentralen her mens jeg ser og forhåpentligvis lærer. Blant annet legger jeg merke til at mange går gjennom faser med påfølgende variasjon i preferansene. Jeg ønsker å skaffe meg ur med ulike uttrykk - dress, sport/chrono (gjerne en eldre Certina DS), hverdag feks... i noen variasjoner. Hva slags ur det skal bli? I utgangspunket ganske enkle i stilen, slik jeg tenker om dem i dag.

Men for ikke å gå helt off-topic: KS/GS passer godt inn i slike planer.
 
Det skal bli spennende å følge ferden videre TEA66. Skal jeg være ærlig sliter jeg med både designet og Seiko som merkevare. Når det er sagt synes jeg det er utrolig kult at andre har en annen smak, lenge leve mangfoldet! :)
 
Det skal bli spennende å følge ferden videre TEA66. Skal jeg være ærlig sliter jeg med både designet og Seiko som merkevare. Når det er sagt synes jeg det er utrolig kult at andre har en annen smak, lenge leve mangfoldet! :)

Det er rette holdningen synes jeg. Det finnes ingen objektive grunner for å avskrive Seiko, og da bør man være så trygg på seg selv at man si akkurat det du skrev der. Det er mye subjektivt i å like noe for de aller fleste, og min generelle sans for Japan er selvfølgelig med på å gi meg en ekstra sans for Seiko, selv om jeg også har en generell sans for Sveits.

Her er forresten litt interessant Seiko-historie: http://general.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-757773/

Jeg tror ikke det er veldig viktig for Seiko å få bakstreberske folk til å kjøpe de kostbare urene deres. Credor gidder de vel ikke prøve å selge her i det hele tatt, og de har vel bare såvidt begynt å ha noe Grand Seiko her og der gjennom spesielle forhandlere (ikke å se på de europeiske nettsidene). Ananta er det de satser på her av påkostede ur, men det er nok ikke så lett å selge inn til den gjennomsnittlige litt anti-japanske dingsekjøper. Jeg har ikke super-sansen for alle Anantaene selv, men de har et spesielt særpreg.


Men uttalelser om å ikke like noen Seikoer overhodet lukter litt fisk, må jeg si :confused: :

200758d1247566214-grand-seiko-gmt-sbge001-10072009016.jpg


(sneket herfra)



Spacewalken nærmer seg $15000 i skrivende stund, kun få timer igjen om noen vil ofre seg og få en slik til Norge: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260994892711
 
Det skal bli spennende å følge ferden videre TEA66. Skal jeg være ærlig sliter jeg med både designet og Seiko som merkevare. Når det er sagt synes jeg det er utrolig kult at andre har en annen smak, lenge leve mangfoldet! :)

Takk for tilbakemeldingen, Flyback. Det du sier å ha en annen smak oppfatter jeg som riktig. Jeg har allerede opplevd at møte med andre, gjennom deres innlegg på sonen, har endret mine holdninger. Jeg har tenkt på Rolex som jåle-ur. Det gjør jeg ikke lenger, særlig ikke når jeg ser en Sub i grønt! :) Jeg tror du peker på noe essensielt når du sier at det kan være vanskelig å akseptere Seiko som merkevare. Japanerne har helt andre holdninger til dette enn de europeiske fabrikantene. Se bare på Sony - de har alt fra latterlige alt-i-ett-anlegg til det absolutt tyngste innen lydgjengivelse. Det er IKKE god merkevarebygging - men det er kanskje ærlighet?
 
Takk for tilbakemeldingen, Flyback. Det du sier å ha en annen smak oppfatter jeg som riktig. Jeg har allerede opplevd at møte med andre, gjennom deres innlegg på sonen, har endret mine holdninger. Jeg har tenkt på Rolex som jåle-ur. Det gjør jeg ikke lenger, særlig ikke når jeg ser en Sub i grønt! :) Jeg tror du peker på noe essensielt når du sier at det kan være vanskelig å akseptere Seiko som merkevare. Japanerne har helt andre holdninger til dette enn de europeiske fabrikantene. Se bare på Sony - de har alt fra latterlige alt-i-ett-anlegg til det absolutt tyngste innen lydgjengivelse. Det er IKKE god merkevarebygging - men det er kanskje ærlighet?

Jeg synes det er god merkevarebygging jeg. Evne til å konkurrere i alle prissjikt, value for money samme hvilket prisnivå. Det er en bedre målestokk for en produsent enn prisen de velger for det billigste produktet de selger, som er den utbredte måten å tenke på.