Grand Seiko kjøpetips

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
948
Sted
Oslo
Hei,

Nå er jeg relativt ny når det kommer til klokker i prisklassen over 1000 kroner, men har nå begynt og tenker å fortsette. :)

Har en Citizen eco-drive jeg kjøpte i 2010 og som har sittet på armen nesten hver dag siden. Nå fikk jeg en JS Watch fra Island for et par uker siden som jeg er veldig fornøyd med, men det virker som om den kom med en solid dose klokke-dilla. Så nå har jeg lyst på en klokke til(skattepengene kommer jo snart :)) , og av sentimentale grunner har jeg rett og slett umåtelig lyst på en Grand Seiko. Men jeg har ikke funnet noen forhandler i Oslo-området som fører dem, og de butikkene som har hatt Seiko har ikke skjønt hva forskjellen på Seiko og Grand Seiko er. Der jeg har vært har de ikke helt visst forskjellen på quartz og mekaniske heller. Men det gjorde forsåvidt ikke jeg heller helt før nå nettopp. :)

Endte med å sende en mail til Optura, og de ba meg gå til Christensen. Der fikk jeg vel egentlig ikke noe informasjon som helst, de ba meg komme tilbake med ref.nr på den klokken jeg var interessert i og så skulle de sjekke om de kunne få den inn.. Men nå vil jo ikke jeg bare bestille, jeg vil se dem, få sammenlignet priser, og høre litt hva erfaringene er med de forskjellige modellene. Så til dere Japanklokkefans - er det noen annen løsning enn å sjekke rundt på nettet og bestille og håpe?

Fwiw er det SBGH005, SBGR083 og SBGA003 som ser mest aktuelle ut fra bildene på nettsidene til Grand Seiko. Synes vel spring drive'n pirrer mest, men gode tips mottas. :)
 
Grand Seiko er ikke det dummeste merket å like!

Jeg har kjøpt mine GS fra Japan og USA. Men jeg var i Amsterdam for noen uker siden, og Seiko-butikken der hadde ganske mange modeller. Så hvis du tar turen...

Selv har jeg SBGX061 og SBGA095. Veldig fornøyd med begge.

Den jeg kunne tenke meg nå, er sbga011, Snowflake. Nydelig! Eller en diver...

444471d1306694332-thinking-grand-seiko-seeking-views-alternatives-sbga011_4.jpg


Todda
 
Redigert:
Amsterdam står ikke på listen over reisemål fremover, men skal foreslå det for den bedre halvdelen. At det er en god Seikobutikk er kanskje ikke det første argumentet jeg kommer med. :p

Men vi haren Londontur på vårprogrammet, så mulig jeg kan finne noe der..

Ellers så ser den snowflake'n fantastisk bra ut. Jeg vil i utgangspunktet ha en med sort skive, selv om de sorte GSene ikke ser så slående bra ut på bilder. Litt derfor jeg helst vil se dem live. Men bestiller jeg blindt blir jeg sikkert fornøyd likevel. :)

Så at de hadde godt utvalg på seyiajapan.com, har du (eller noen) erfaringer med bestille derfra?
 
Seiya skal være dønn solid.

Merk at flere nye Grand Seiko-modeller blir lansert på Basel denne måneden, så det kan være verdt å vente bittelitt. Om jeg husker riktig kommer det større kvarts-modeller, 40mm i stedet for 37, og en kvarts dykker.

Kvarts er litt tabu i verdenen vår, men jeg er veldig sjarmert av Seiko sine dyrere kvartsverk. Disse er "High Accuracy Quartz" og rent rasjonelt det beste du får for å holde tiden. :)

Jeg har en Seiko Tuna med kvarts-verk (som ikke er like bra som Grand Seiko sine verk), og den sakker 2 sekunder på 6 måneder.
 
GS med sort skive er skikkelig flotte. Bilder på nettet, og særlig GS' egne bilder yter dem ikke rettferdighet. Her er et par bilder av min SBGX061. Jeg bruker den dessverre for sjelden, men 37mm er ikke lite (kommer jo selvsagt an på håndleddet). Jeg har hatt den i ett år nå, og på den tida har den sakket under fire sekunder!

grand_seiko_2013_zps430b5dc1.jpg


IMG_5291lite_zps9d868e33.jpg


Det ser ut for at Selfridges i Oxford Street fører GS. De har nylig utvidet Rolex-delen av butikken også, så denne klokkeavdelingen må være verdt et besøk.

UK | Store Locator | Grand Seiko | SEIKO WATCH CORPORATION

Todda
 
Godt å høre. Det er vel noe med fotografering som gjør at det er vanskeligere å få med detaljene i sorte skiver enn lyse. Da er i alle fall ikke jakten avblåst. :)

Sendte en mail til Selfridges og spurte litt om utvalg og priser, men tar nok turen innom når vi drar over.

GS med sort skive er skikkelig flotte. Bilder på nettet, og særlig GS' egne bilder yter dem ikke rettferdighet. Her er et par bilder av min SBGX061. Jeg bruker den dessverre for sjelden, men 37mm er ikke lite (kommer jo selvsagt an på håndleddet). Jeg har hatt den i ett år nå, og på den tida har den sakket under fire sekunder!

Det ser ut for at Selfridges i Oxford Street fører GS. De har nylig utvidet Rolex-delen av butikken også, så denne klokkeavdelingen må være verdt et besøk.

UK | Store Locator | Grand Seiko | SEIKO WATCH CORPORATION

Todda


Sendte en mail til Seyia og fikk både raskt og godt svar. Godt tegn. Han skulle ha 4.460USD for SBGA003, ca 27k norske, så med mva og fortolling ender vel det opp på rundt 34 tusen. Vet ikke om det er billig eller dyrt for akkurat den modellen, men vet med sikkerhet at det er for dyrt når man ikke har prøvd den på. :)

Jeg har ikke noe imot quartz som sådan. Tag Heuer Link Calibre S står på ønskelisten (dog et lite stykke ned). Men akkurat GS sine synes jeg er litt kjedelige. I motsetning til de mekaniske, spesielt spring drive, så forstår jeg ikke helt hva som gjør at quartzene skiller seg ut. Kinetic, Citizens ecodrive, og den nevnte Heueren gir meg litt følelse av noe helt spesielt, mens fra GS er det bare de mekaniske jeg "catcher". Ikke helt rasjonelt kanskje.. :)
Edward skrev:
Seiya skal være dønn solid.

Merk at flere nye Grand Seiko-modeller blir lansert på Basel denne måneden, så det kan være verdt å vente bittelitt. Om jeg husker riktig kommer det større kvarts-modeller, 40mm i stedet for 37, og en kvarts dykker.

Kvarts er litt tabu i verdenen vår, men jeg er veldig sjarmert av Seiko sine dyrere kvartsverk. Disse er "High Accuracy Quartz" og rent rasjonelt det beste du får for å holde tiden.

Jeg har en Seiko Tuna med kvarts-verk (som ikke er like bra som Grand Seiko sine verk), og den sakker 2 sekunder på 6 måneder.
 
Grand Seiko quartz-verk er i en klasse for seg (sammen med Citizen Chronomaster). Jeg ville lest meg opp på disse verkene før jeg sammenligner dem med andre.

Springdrive er unikt for (Grand) Seiko, så der er det ingen alternativer.

De "vanlige" automatiske verkene er også fascinerende, spesielt High Beat-verkene, men jeg vil våge den påstanden at på dette området har GS konkurranse fra MANGE andre (om enn stort sett mye dyrere) merker, mens i quartz-segmentet er de top-notch. Jeg har en Breitling Aerospace også. Den er en fin beater og en anvendelig klokke, men den faller gjennom når jeg sammenligner den med GS, både i nøyaktighet og utførelse. Så hvis quartz er noe du vurderer, så ville jeg sett nærmere på GS. Er det flere funksjoner og "bells and whistles" en er på jakt etter, ser jeg jo at GS kanskje ikke appellerer.

Nå skal ikke jeg reklamere for quartz. Hverken Aerospacen eller GS Quartzen min får særlig armtid etter at jeg for alvor ble fascinert av mekaniske klokker. Jeg følte bare trang til å ta GS i forsvar når du sammenligner dem med for eksempel de billige verkene som sitter i eco-drive-klokkene.

Det eneste quartz-verket du etter min mening kan sammenligne 9F-verket med, er som nevnt det som sitter i Citizen Chronomaster. Omegas calibre 1376 er forresten også et inhouse quartzverk som går veldig nøyaktig.

Todda
 
Redigert:
GS med sort skive er skikkelig flotte. Bilder på nettet, og særlig GS' egne bilder yter dem ikke rettferdighet. Her er et par bilder av min SBGX061. Jeg bruker den dessverre for sjelden, men 37mm er ikke lite (kommer jo selvsagt an på håndleddet). Jeg har hatt den i ett år nå, og på den tida har den sakket under fire sekunder!

grand_seiko_2013_zps430b5dc1.jpg


...
Todda

Veldig fin klokke, lurer på å kjøpe denne selv. Hvorfor bruker du den ikke mer? Jeg har lurt på om den er litt for liten (både i diameter og i størrelse på lenka), men på håndleddet ditt ser den meget bra ut.
 
Veldig fin klokke, lurer på å kjøpe denne selv. Hvorfor bruker du den ikke mer? Jeg har lurt på om den er litt for liten (både i diameter og i størrelse på lenka), men på håndleddet ditt ser den meget bra ut.

Den har en fin størrelse. Mine håndledd er ikke så veldig store. Det skal sies. Noe annet er at den er veldig behagelig på.

Grunnen til at jeg ikke bruker den så mye, er at jeg har for mange klokker. Og som jeg skrev, jeg foretrekker mekaniske klokker. Men hver gang jeg bruker den, tenker jeg at hvis jeg ikke hadde rotet meg inn på Tidssonen, hadde jeg klart meg kjempegodt med bare den...

Todda
 
Det er vel ikke akkurat bells and whistles jeg er ute etter, men med klokker som med alt annet hvor tilbudet er bortimot uendelig så må det jo noe helt spesielt til for å fenge. Personlig merker jeg at det er andre ting som fenger når det er quartz enn når det er mekanisk. Med quartz er det ikke nok at det er enda mer nøyaktig enn andre quartzer. De quartzene jeg har hatt i mitt liv har vært nøyaktige nok til at jeg bare har stilt dem ved overgang sommer/vinter, og da kan jeg ikke ønske mer. Så enten må det være noe spesielt design, eller en teknologi ekstra, f.eks eco-drive. (Det kommer såvidt jeg ser også The Citizen Chroomaster-lignende urverk med eco-drive: (watchuseek-tråd)). Og så fenger gps-klokkene til Seiko Astron, men designet og størrelsen gjør ikke det.

Jaja, nå er ikke quartz aktuelt akkurat nå da uansett, men fint å høre noen forsvare det likevel. Jeg pratet litt med en kompis her om dagen som vurderte en TH F1, og så etter en stund så skjønte jeg at han ikke hadde sjekket at det var både automatiske og quartz-versjoner. Da jeg forklarte forskjellen så han bare dumt på meg og lurte på hvorfor i svarte noen ville ha automatisk, hehe. :)

Ganske sikker på at det blir en GS SBGA003 etter hvert når lommeboka har fått ladet seg litt opp. Og hvis jeg ikke finner ut at passer dårlig på hånda. London, Stockholm og Amsterdam er foreslått som vårtur, så får vi se hva det blir. :)
 
Sendte en mail til Seyia og fikk både raskt og godt svar. Godt tegn. Han skulle ha 4.460USD for SBGA003, ca 27k norske, så med mva og fortolling ender vel det opp på rundt 34 tusen. Vet ikke om det er billig eller dyrt for akkurat den modellen, men vet med sikkerhet at det er for dyrt når man ikke har prøvd den på. :)

Jeg fikk også et raskt svar da jeg henvendte meg til dem tidligere i denne uka. Svaret var at de ikke selger til Norge.

Så om noen har en SBGM 001 eller en 029 liggende å flyte, så gi lyd.
 
Jeg fikk også et raskt svar da jeg henvendte meg til dem tidligere i denne uka. Svaret var at de ikke selger til Norge.

Så om noen har en SBGM 001 eller en 029 liggende å flyte, så gi lyd.

Snodig, fikk nettopp en pakke fra Seiya, riktignok kun en Seiko Sumo, så ja, de selger til Norge.
Må være akkurat den modellen/klokken de ikke vil selge?
 
Det er tydeligvis noe annet med GS. Ser det samme på f.eks. Ebay; japanske selgere leverer worldwide utenom stort sett alle europeiske land.
Slik jeg forstår det er dette en eller annen slags "overenskomst" gjeldende GS. Det europeiske markedet skal tydeligvis kun betjenes av GS AD.

Men i morra reiser jeg til Florida.....
 
Kjøpte Grand Seiko fra Seiya tidligere i år. Med sedvanlig ekstrem japansk høflighet og fokus på service.

"Hello Jon San from sunny Tokyo, hope all is well in beautiful Oslo!"