Gode dressråd?

Tiger of Sweden er noe man kjøper når man er 14-20 kanskje, men etterhvert som man blir litt mer bevisst på kvalitet etc, så kjøper man noe annet.

Lillehammer er en veldig fin by. Har mange kompiser derfra. Men når det gjelder utvalget av klær, og da ihvertfall dresser må jeg si det er helt elendig, hvis ikke du vil se ut som en klovn da (Moods of Norway).

Du trenger ikke å dra lenger enn til Hamar eller Gjøvik for å finne en ok dress. Snakker da om 4men og Backe Match. Allikevel drar man ikke til Hamar frivillig håper jeg... !

Kommer an på hva budsjettet ditt er. Boss butikken er et alternativ. Ricco Vero og Bruuns Bazar synes jeg er enda verre enn Tiger igjen.

Lacrosse har også noen ok dresser med tanke på kvalitet i forhold til pris.

Hehe man reiser forbi eller gjennom Hamar ;) Men gjøvik blir besøkt innimellom.

Budsjettet er litt slik at jeg vil helst bruke minst mulig, men jeg har regnet med å bruke en max 4000,- Noe mer en det så blir den nye sommerklokken en gshock. Jeg har jobbet på dressmann før og har som resultat av det dresser fra dressmann. Hadde synest det var ok med noe som holdt litt høyere kvalitet en de "beste" dressmann dressene.

Jeg så på en pen Boss dress her i Lillehammer men de hadde bare standardstr. Ikke var den så veldig mye dyrere en fire tusen heller. Noe jeg ble litt overasket over da jeg trodde disse var mye dyrere.
Men jeg får vel bare gå å prøve, kan jo hende jeg er heldig å finner noe på salg. Av erfaring ender ofte dresser i min str opp på salg.

Takk for alle råd hittill

Målsøm - valgets kvaler

ok bestemt meg for målsøm. hva er hett om dagen?

farge: grå/svart/striper/ruter?

jakke: tre knapper/to knapper/en knapp/dobbeltspent?

bukse: vid/smal, oppbrett/ikke oppbrett?

og ikke minst stoff: ull? hvor fint i så fall holder det med super 100 eller bør vi opp mot super 200

og takk for alle svarene forresten, det er en fest å poste på sonen med så mange hjelpsomme entusiaster :D

Skal du ha en dress som kan brukes til det meste ville jeg gått for svart/svært mørk blå. Gjerne striper i stoffet så det ikke ser ut som du skal i begravelse hver dag, men ikke synlige av typen hvite/lyse, da dette ser både billig og ekstremt harry ut.
Grå dress er fett nok det, men passer seg kansje best om sommeren. Evt, en ganske mørk koksgrå er også stilig, men da ville jeg unngått striper.

Når det gjelder knapper er to å foretrekke. Veldig tidløst.
3 knapper er for konfirmanter og dobbeltspent er for skipsredere etter min mening :p

Har man en bra figur ville jeg gått for slim fit, da dette ser mye bedre ut ved målsøm.

og ikke minst stoff: ull? hvor fint i så fall holder det med super 100 eller bør vi opp mot super 200

og takk for alle svarene forresten, det er en fest å poste på sonen med så mange hjelpsomme entusiaster :D

Farge og mønster kommer jo litt an på bruk. Snakker vi sommerdress, noe til bruk i business sammenheng eller mer til festlige anledninger som krever dress?

Generelt sett er det 2 knapper som gjelder, men er man opptatt av å skille seg litt ut fungerer også én knapp. Den siste tiden har jeg sett dette på noen dresser fra bla. Dunhill og Richard James, og føler kanskje én knapp gir et litt mer avslappet uttrykk enn to.

Buksene skal være smale, men ikke tights ;). Oppbrett har vel de siste 10 årene vært ganske fy fy, men har fått en viss oppsving igjen i stilbevisste miljøer. Når du spør om hva som er "hett" er vel kanskje oppbrett en av disse detaljene, men personlig ville jeg styrt unna.

Når det gjelder stoff bør du igjen se på bruksområde og ift. til prisen du har tenkt. Zegna tilbyr "cool effects" dresser hvor stoffet er behandlet slik at de (visstnok) holder seg kaldere på varme sommerdager. Valgene er mange, og cluet er vel å finne det som passer både ditt budsjett og bruk best. :)

Koksgrå og Mørk blå er vel standard "go to" dresser i de fleste sammenhenger. Svart funker også men kan fort ende opp som litt for sermoniell om man ikke velger med omhu.
2 knapper og uten oppbrett på buksa er vel også mest safe.
Pin stripes hadde jeg ventet med til dress nummer 2. Synes pin stripes blir litt for styrerom-aktig om man kun skal ha 1 dress som også brukes privat.

pal zileri vs corneliani

Takker for mange gode innspill. Moro med så mye engasjement, så jeg prøver med et spørsmål til. Har vært en tur på Ferner og Follestad. Ferners flaggskip er Corneliani, mens Follestad har Pal Zileri. Så langt jeg kan skjønne er det høy kvalitet på begge og de er i samme prisklasse. Så da er det vel kanskje spørsmål om smak og behag.

Noen av dere som har erfaringer/anbefalinger i forhold til disse to?

Jeg har både dresser og skjorter fra Corneliani og kan anbefale det på det sterkeste. Har ikke prøvd pal zileri, men det er vel som du sier noenlunde det samme.

Det er nok mye smak og behag. Finn en dress du liker og gå for det ;)
Det viktigste er at du føler deg komfortabel i dressen

Kom deg opp i annen etasje hos Ferner Jacobsen. Spør etter Kristian Melkild og du vil få svarene du er på utkikk etter. Hils fra Alexander.