GMT

Medlem
11. okt. 2019
Innlegg
39
Sted
Trondheim
Hei!
Med litt velvilje kan jeg nok si at jeg har identifisert et behov for å kunne vite hva klokka er i to tidssoner med et raskt blikk, og derfor bør vurdere å skaffe en GMT-klokke. Har dere noen erfaringer og tips til modeller av den litt rimeligere sorten? F.eks har jeg sett så vidt på Oris Rega Fleet, og et par modeller fra Sinn.
Tanker, tips eller råd?
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Enda rimeligere enn Oris el. Sinn. Kommer også i svart og blått.
Hvis du skal kun vise to tidssoner og ikke reise så funker det. Hvis du skal reise så foretrekker jeg en hvor du stiller timeviseren (ikke GMT) uavhengig, men da må du dessverre opp i pris.
1678353195854.png
 
Hmm. Det var jo et fristende alternativ. Må visst innom Seiko-forhandleren senere i dag!
Men hører fremdeles gjerne om alternativer +/- 20.000,- ettersom jeg er mest glad i litt flate klokker.
:)
 
1678353735401.png

SBGN005 er riktignok kvarts om ikke det er en dealbreaker? Veldig kul klokke med fin størrelse og bærekomfort, pent design - og disse finnes vel å få tak i rundt 20k eller så?

Og denne er samme prisklasse som Oris Rega Fleet, og i alle fall i min verden mye mer interessant:
1678353782198.png
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Kvarter
Vis vedlegg 324341
SBGN005 er riktignok kvarts om ikke det er en dealbreaker? Veldig kul klokke med fin størrelse og bærekomfort, pent design - og disse finnes vel å få tak i rundt 20k eller så?

Og denne er samme prisklasse som Oris Rega Fleet, og i alle fall i min verden mye mer interessant:
Vis vedlegg 324342
Takk! Foreløpig er quartz dealbraker, er jeg redd. Den Tudoren skal jeg se nærmere på! Hvis du har glede av å utdype hvorfor du synes den er mye mer interessant, så kan jeg love at jeg ville ha stor glede av å lese en slik utdyping :)
 
For det første - og dette er jo selvsagt subjektivt, men jeg liker designet på Tudoren mye bedre enn Orisen. Men det er nå rent estetisk. Den har også et verk som ikke alle andre GMT-er i verden har ("inhouse"-verket MT5652 - som det faktisk var litt barnesykdommer med), i motsetning til Orisen, som har et mer eller mindre bearbeidet Sellita-verk.

Når det kommer til selve klokken, så synes nå jeg helst at en GMT-klokke bør ha en stor og lettlest 24-timers ring på bezelen, da GMT-funksjonen er for mange en stor grunn til at man kjøper klokken. På Orisen har man av uforståelige grunner en base 30 tachymeter-bezel, noe som vel vanligvis brukes for å beregne pulsen på folk. Og da kanskje helst på en chrono? Uansett, 24h-skalen er gjemt innenfor denne, og mister da i stor grad sin funksjon.

Tudoren kommer på lenke, det gjør ikke Orisen. Jeg liker at klokker kommer på lenke, det er det jeg bruker mest, også kan jeg evt sette på reim om jeg vil. Og når prisen da er ish det samme, hvor kommer premien på Orisen fra?

Sist men ikke minst: Koblingen til Rega Fleet synes jeg er superteit, kanskje med unntak om man jobber i eller har en annen forbindelse til Rega Fleet.

Men dette er dessverre litt symptomatisk for mange klokkeprodusenter og -fans: denne trangen til en kobling med tøffe mennesker. "Jeg råtner bort på et kontor mens jeg skriver tørre rapporter som ingen leser - men hvis jeg kjøper denne tøffe klokken som antagelig brukes av de tøffe gutta som setter livet på spill for å redde andre, da blir jeg kanskje litt kul likevel? Og den har til og med en tøff inngravering av et tøft helikopter på baksiden!" Give me a break:)

Mye verre er det selvsagt når det er overtøffe forbindelser til overtøffe mennesker med våpen og omtrentlig forhold til menneskerettigheter, men dette er ikke så mye bedre i min verden.
 
For det første - og dette er jo selvsagt subjektivt, men jeg liker designet på Tudoren mye bedre enn Orisen. Men det er nå rent estetisk. Den har også et verk som ikke alle andre GMT-er i verden har ("inhouse"-verket MT5652 - som det faktisk var litt barnesykdommer med), i motsetning til Orisen, som har et mer eller mindre bearbeidet Sellita-verk.

Når det kommer til selve klokken, så synes nå jeg helst at en GMT-klokke bør ha en stor og lettlest 24-timers ring på bezelen, da GMT-funksjonen er for mange en stor grunn til at man kjøper klokken. På Orisen har man av uforståelige grunner en base 30 tachymeter-bezel, noe som vel vanligvis brukes for å beregne pulsen på folk. Og da kanskje helst på en chrono? Uansett, 24h-skalen er gjemt innenfor denne, og mister da i stor grad sin funksjon.

Tudoren kommer på lenke, det gjør ikke Orisen. Jeg liker at klokker kommer på lenke, det er det jeg bruker mest, også kan jeg evt sette på reim om jeg vil. Og når prisen da er ish det samme, hvor kommer premien på Orisen fra?

Sist men ikke minst: Koblingen til Rega Fleet synes jeg er superteit, kanskje med unntak om man jobber i eller har en annen forbindelse til Rega Fleet.

Men dette er dessverre litt symptomatisk for mange klokkeprodusenter og -fans: denne trangen til en kobling med tøffe mennesker. "Jeg råtner bort på et kontor mens jeg skriver tørre rapporter som ingen leser - men hvis jeg kjøper denne tøffe klokken som antagelig brukes av de tøffe gutta som setter livet på spill for å redde andre, da blir jeg kanskje litt kul likevel? Og den har til og med en tøff inngravering av et tøft helikopter på baksiden!" Give me a break:)

Mye verre er det selvsagt når det er overtøffe forbindelser til overtøffe mennesker med våpen og omtrentlig forhold til menneskerettigheter, men dette er ikke så mye bedre i min verden.
Strålende og tusen takk. Dette fikk meg faktisk til å revurdere min ganske store sympati for Rega Fleet-modellene. Jeg liker at Orisen er mindre, og det ser ut til at den kan fås en god del rimeligere. Men læll, som vi sier i Trondheim.
 
Redigert:
Hei!
Med litt velvilje kan jeg nok si at jeg har identifisert et behov for å kunne vite hva klokka er i to tidssoner med et raskt blikk, og derfor bør vurdere å skaffe en GMT-klokke. Tanker, tips eller råd?
Heisann.
Jeg brukte en god del tid i høst til å se på diverse GMT-modeller. Jeg endte i vinter opp med Longines Spirit Zulu Time, ref. L3.812.4.63.6. Det er nok ikke en klokke for alle, kanskje mest fordi den har et relativt bredt vingespenn (horn til horn 49,4 mm). Men den har et stort spekter med detaljer og er en fryd for øyet. Sikkert ikke alle som er enig. Prisen ligger nå litt over det du har angitt som budsjett.

Noen av modellene jeg noterte meg, i tillegg til Tudor BB GMT, var disse:
Sinn 856 UTC, Sinn 105 St Sa UTC W og Sinn 6060 B
Baltic Aquascaphe GMT
Nomos Tangomat GMT
Nodus Sector GMT
Christopher Ward C1 Worldglow (World timer, og utsolgt, men utrolig kul)
Monta Skyquest

De nye GMT-dykkerne fra Seiko liker jeg
 
Heisann.
Jeg brukte en god del tid i høst til å se på diverse GMT-modeller. Jeg endte i vinter opp med Longines Spirit Zulu Time, ref. L3.812.4.63.6. Det er nok ikke en klokke for alle, kanskje mest fordi den har et relativt bredt vingespenn (horn til horn 49,4 mm). Men den har et stort spekter med detaljer og er en fryd for øyet. Sikkert ikke alle som er enig. Prisen ligger nå litt over det du har angitt som budsjett.

Noen av modellene jeg noterte meg, i tillegg til Tudor BB GMT, var disse:
Sinn 856 UTC, Sinn 105 St Sa UTC W og Sinn 6060 B
Baltic Aquascaphe GMT
Nomos Tangomat GMT
Nodus Sector GMT
Christopher Ward C1 Worldglow (World timer, og utsolgt, men utrolig kul)
Monta Skyquest

De nye GMT-dykkerne fra Seiko liker jeg
Tusen takk! Her var det mye å sjekke ut :) Gull!
 
Etter å ha identifisert et behov for en klokke med GMT funksjon, kommer jobben med å identifisere hvilken type GMT funksjon du vil ha ;)

En grov inndeling:

1. "Kontor GMT". Klokker med 24t viser som kan stilles uavhengig. Fungerer greit til å kun vise tiden i en annen tidssone. Typisk rimeligere modeller, f.eks Seiko eller klokker med ETA 2893-2/ Sellita SW330-1. Sikkert det mest aktuelle for klokker under 20.000,-

2. "Ekte GMT". Klokker der den "vanlige" 12t timeviseren kan stilles uavhengig. Gjør jobben med å stille klokken en del enklere når du reiser mellom tidssoner (og hvertfall visst du har dato). Typiske klokker er Tudor Black Bay GMT, Rolex GMT-Master.

3. Worldtimer. Her er vi nok litt utenfor budsjett :mrgreen:
 
Det var den greia med etisk forsvarlig, da... Jeg har en Vostok med GMT. 24-timersviseren kan ikke stilles uavhengig av timeviseren, så du er avhengig av å skru på bezelen.