Girard-Perregaux

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Et merke jeg er lite kjent med. Sett etpar modeller som er interessante men utover det lite kjennskap. Noen som vil øse av sin kunnskap eller sine fordommer mot GP, ja utover en link til hjemmesiden deres :p

Ser du sett på Mogens Sea Hawk :)
Har sett mye morsomt vintage fra GP.
Dukker stadig vekk opp på min eBay-turer,
har ikke helt kommet up-to-speed på hva de har i katalogen om dagen men jeg har absolutt godfølelse for dem som brand/manufaktur(?)

Ser du sett på Mogens Sea Hawk :)
Har sett mye morsomt vintage fra GP.
Dukker stadig vekk opp på min eBay-turer,
har ikke helt kommet up-to-speed på hva de har i katalogen om dagen men jeg har absolutt godfølelse for dem som brand/manufaktur(?)

Ja sett på den, ikke i kjøpemodus men det er noe med den. Men som sagt så er jeg nyfiken på GP så kom med innspill folkens.

Jeg har hatt flere GP, og det er virkelig flotte klokker. De har en god standing internasjonalt, og oppnår generelt greie priser i Norge også. Synes de som oftest er lettsolgte også, men de går jo ikke alltid like kjapt som "melk og brød".

De har en lang og "WIS-vennlig" historie, og regnes vel som blant de aller første produsentene som laget et 100% inhouse ur. Alf Lie er vel fortsatt AD, men usikker på utvalget der om dagen.

Finish og håndtverk overgår prisen IMO, og særlig på bruktmarkedet er det mange gode kjøp. Spesielt WW.TC, dressurene 1966 og Sea Hawk-serien synes jeg er knakandes fine.

girard-perregaux-1966-annual-calendar-eot-rutherium-3.jpg

Helt enig med Mogens, 1966 fra GP er noe av det fineste man har sett de siste årene :

perpetual calender-en er et syn :

DSC_7490.jpg

og chronographen er en av de peneste auto-chrono som finnes :

gp_image.2357523.jpg

GP-s Tourbillon sous 3 Ponts d'Or er et ikon i Haute Horlogerie segmentet :

%2Fdata%2Fnews%2F443_Image_480x480_nac.jpg

Girard Perregaux ( dessverre ? ) har lenge vært langt flinkere til å lage ur enn til å markedsføre dem.

Helt enig med Mogens, 1966 fra GP er noe av det fineste man har sett de siste årene :

gp_image.2357523.jpg

Girard Perregaux ( dessverre ? ) har lenge vært langt flinkere til å lage ur enn til å markedsføre dem.

Jeebus, dette var saker! Hmm, dette må sjekkes ut nærmere :D

perpetual calender-en er et syn :
Veldig stilig både denne og chronoen (hvit skive + blånerte visere på chrono er vel velkjent MM23? :) )
Mulig det er en uheldig vinkel, men dag-dato ser veldig flytende ut. Dag-dato på en hederlig Seiko (unnskyld lignelsen) hopper jo over "digitalt" ved midnatt. Er disse girede om fra timeviseren så du på natt mellom lørdag og søndag står mitt emellom Sat/Sun
Kanskje tilfelde at alle (perpetual) calenders er slik.

Jeg har også veldig sansen for GP og har hatt et par innom, blant annet en WW.TC en kompis kjøpte.
Fikk glede av å bruke den en dag og det ga helt klart mersmak.:D
Synes man får mye klokke for pengene i bruktmarkedet med tanke på historie og finish.

FB_IMG_13487342116516007.jpg

DSC_7057.jpg

DSC_9611.jpg

20120913_110521.jpg

,,,
gp_image2357523.jpg

Jeebus, dette var saker! Hmm, dette må sjekkes ut nærmere :D

GP er åpenbart mer anerkjent og etterspurt utenfor landegrensen vår, enn innenfor. Det er synd, for GP er god value for money.
Nyter mangt et hyggelig øyeblikk når jeg er innom ADer og slår av en klokkeprat.

Blant mye pent, er jeg enig i at denne chronograph-modellen er et godt forsøk.
Dessverre blir den for mye kopi av PP og VC, som begge sitter på "originalene". Designelementene den har i seg avslører litt for mye hvor benchmarken ligger.

Men, den er så definitivt et godt alternativ prismessig.

603-1.jpg

vcmcgl6.jpg

Vacheron-Constantin-Patrimony-SIHH-2010-5-thumb-450x511-5503.jpg

Mens vi venter på @Hammerfjord sin review..
Fantastiske ur dette her. Store ja men fantastiske.
[video=youtube;lu1oXf6lRMY]http://www.youtube.com/watch?v=lu1oXf6lRMY[/video]
[video=youtube;S2qJHMBunJM]http://www.youtube.com/watch?v=S2qJHMBunJM[/video]

Redigert av en moderator:
Ja, GP lager mye godt… Er ikke spesielt begeistret med bruken av gummi på kronen og bezel i den siste SeaHawk…
Er veldig fornøyd med min SHIIPro: 0 sekunder i avvik siden lørdag kveld.:cool:
Og, ja, jeg skriver en review…Det kommer!