Generelt om trykktest, og litt om forventninger etter glassbytte

-Jeg testet min Planet Ocean på redneckmåten for mange år siden (mens den fortsatt var under garanti...) - stripset den fast til en ROV og kjørte den ned på 600m.

Det skal Omega ha, da jeg sendte dem et bilde av kameraskjermen med dybdeangivelse, sendte de meg et sett mansjettknapper og litt annet merch sammen med et brev der de i praksis sa "Tulling."

Om noen vil teste sine ur, tar jeg oppdrag ned til 7000m med litt forvarsel. 😂
Hehe, så lenge klokka er under garanti høres det ut som en artig måte å teste på. Hadde vært interessant å høre hva produsenten ville sagt dersom klokka ikke hadde bestått denne testen…

-Jeg testet min Planet Ocean på redneckmåten for mange år siden (mens den fortsatt var under garanti...) - stripset den fast til en ROV og kjørte den ned på 600m.

Det skal Omega ha, da jeg sendte dem et bilde av kameraskjermen med dybdeangivelse, sendte de meg et sett mansjettknapper og litt annet merch sammen med et brev der de i praksis sa "Tulling."

Om noen vil teste sine ur, tar jeg oppdrag ned til 7000m med litt forvarsel. 😂
Vi har trykktank til 460 bar om det er enklere :mrgreen:

Når Bjerke byttet glass og pakninger på min 1680 ( wr 200 meter) nektet de å utføre en trykktest på 200 og testet den istf for 100. Det slår jeg meg til ro med.
De fleste 4 sifret referanser som fantes igjen på slutten av 80 tallet hadde en rating på 100 meter men det hadde de ikke i starten og det er veldig vanskelig å finne noe dokumentasjon på når de gikk fra 50 til 100 : ser man på eldre kataloger laget for kunder finner man ikke noe rating for op, datejust, date, AirKing før de får oppjustert rating til 100 m. men jeg ville blitt veldig overrasket om en AirKing allerede var 100 m. i 1973.
Hei,

Jeg har ikke sett etter kataloger eller lignende, men med unntak av en annonse på en nettside finner jeg bare 100wr på ref 5500 på de sidene jeg finner som omhandler Air King. KI sier seg enig.

Tidligere Air King med bubble back derimot er oppgitt til 50.

Greien min er at de i runde en med feil glass oppnår 6 bar.
I runde to monterer de et glass som faktisk ser riktig ut, men sier seg ferdige med når klokken bare klarer 3 bar.

Vil tro de hadde fått nok av hele saken, og ikke ville bruke mer tid på å oppnå samme resultat som ved første glasskifte.

Redigert:
Jeg spør kun av ren nysgjerrighet; har Bjerke utstyr for å trykkteste noe mer enn 10 bar? Isåfall hvor høyt trykk kan de teste?
En ansatt hos en urmaker (ikke Bjerke) fortalte meg at han tvilte på at det var så mange som hadde utstyr til å teste over 10 bar.
Hvis jeg forstod Bjerke i Bergen rett var 10 bar max på maskinen der i hvert fall.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Hadde vært artig å fått med "sponsorer" på et dypdykk for å sjekke Sinn sin DNV-godkjenning av Ezm 2B. :mrgreen: Kassen er ratet til 12.000m, med sertifikat.

-UX er tøffere enn toget, og jeg har veldig lyst på en. Fikk låne meg en et par dager for noen år siden, og det var utrolig tøft å bruke den i vann - siden den var oljefylt, var det som om glasset bare forsvant med én gang man var under vann. Kjempetøft.

I tillegg kan den nok brukes til å slå inn spiker med om man er i beit for mer egnet verktøy.

Edit: Jeg ble nysgjerrig, og sendte en mail til Sinn for å spørre hva som legges i at urverket er ratet til 5000m mens urkassen er ratet til 12000m. Betyr det at verket skades på 5000m-ish, mens selve kassen holder seg intakt?

Eller betyr det bare at verket slutter å tikke rundt 5000m et sted, men kommer i gang igjen når trykket synker? (Skal ned på 7000m litt innpå nyåret, så det VILLE jo unektelig være tøft å ta med en UX, stroppe den fast og ha bilder for bragging rights.)

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: havarduf
Hvis jeg forstod Bjerke i Bergen rett var 10 bar max på maskinen der i hvert fall.
Jeg tviler ikke på at noen der har sagt det, og det er helt sikkert mange klokker de kun tester til 10 bar. Den vurderingen tar de nok fra klokke til klokke.

Men ved autorisert service på f.eks. en Rolex Submariner, skal den trykktestes. Er det en nyere Sub, så skal den trykktestes til full vanntetthet, altså 30 bar. Dermed har Urmaker Bjerke dette utstyret, som autorisert Rolex-verksted.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Hei,
Penser litt tilbake til utgangspunktet:

De klarte 6 bar med jalla-glasset i post 1.
Resultatet er tydeligvis oppnåelig med denne klokken, og jeg synes det er synd at de sender det fra seg når det ikke klarer det samme med det som i det minste ser ut til å være originalt glass.

Kanskje litt krass uttalelse; hvor er yrkesstoltheten og lysten til å levere best mulig blitt av?

Det var kanskje en «Alt var mye bedre under krigen» - uttalelse…:)

Vennlig hilsen
Mann 50+

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: cityhpper
Jeg tviler ikke på at noen der har sagt det, og det er helt sikkert mange klokker de kun tester til 10 bar. Den vurderingen tar de nok fra klokke til klokke.

Men ved autorisert service på f.eks. en Rolex Submariner, skal den trykktestes. Er det en nyere Sub, så skal den trykktestes til full vanntetthet, altså 30 bar. Dermed har Urmaker Bjerke dette utstyret, som autorisert Rolex-verksted.
Ja, gir mening. Tror svaret er at de har flere maskiner. Syntes de sa «på den maskinen» når det var snakk om max 10 bar. Og testen på min klokke (som skal tåle 30 bar) var ikke en del av en service.

Når tråden er penset over i generell diskusjon om trykktestmuligheter her og der, var en ny trådtittel sin plass:)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
Liten oppdatering.

For sjelefredens skyld leverte jeg klokken inn til Bjerke her i Bergen. Forøvrig en veldig hyggelig opplevelse.

De byttet glass, pakninger, hals og krone.
På grunn av pitting på 53-åringen hadde de, etter første inspeksjon, liten tro på noe godt resultat.

De hadde rett. Klokken klarte ingen trykktester etter byttene. De forstår ikke helt hvordan den med to forskjellige glass oppnådde hhv. 6 og 3 bar hos selger.

Senere var jeg innom urmaker Gjertsen, og fikk de samtidig til å trykkteste.
Samme resultat som hos Bjerke - klarte ingen tester.

Jeg kan ingenting om trykktesting - hvordan kan det være at den passerer testene hos selger, men ikke hos Bjerke og Gjertsen?
Jeg vil tro at disse to har tingene på stell.

Har lagt ved utskriften fra selger.
Bortsett fra at det står Test ok, må jeg innrømme at resultatet ikke forteller meg noe.

Eneste jeg ser, er at deformasjon ser veldig høy ut i forhold til det jeg finner på nettet.

Er det noen av dere som kan mer om dette og kan forklare utskriften?

1769242233871.png

Edit: ryddet litt i innlegget

Redigert: