Generasjonsklokke. Valg av manufaktur (PP, AP, VC)

Da mitt eget ur var på service hos Bjerke, tok jeg frem den gamle Seiko quarts klokka jeg arvet etter min far. Den er ikke spesiellt dyr eller uvanlig. Han fikk den til 50års presang av noen naboer i 1970 og bar den på arma hver dag til han døde nesten 40 år senere. Klokken hans minner meg om fjell - og fjord turer vi hadde sammen og blir i mitt eige til neste generasjon.

Dette er hele poenget. Påtvunget arvegods har ingen verdi. Det er minner og følelser som betyr noe i denne sammenheng, ikke at det er en superfancy klokke. Fett med en fet klokke dersom avkommet tilfeldigvis blir klokkeinteressert, men det blir som det blir.

Det som er synd er at vi som er klokkeinteresserte med all sannsynlighet ikke kommer til å gå med den samme klokka i 40 år, så allerede der har vi ødelagt dette aspektet for neste generasjon.

Så fancy klokke eller ikke, om slike tanker skal ha noen som helst betydning så må du etter min ringe mening forplikte deg til å gå med den samme klokka hver dag resten av livet, det være seg ALS eller Seiko eller hva som helst annet...

Lykke til! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver og JonasV
Dette er hele poenget. Påtvunget arvegods har ingen verdi. Det er minner og følelser som betyr noe i denne sammenheng, ikke at det er en superfancy klokke. Fett med en fet klokke dersom avkommet tilfeldigvis blir klokkeinteressert, men det blir som det blir.

Det som er synd er at vi som er klokkeinteresserte med all sannsynlighet ikke kommer til å gå med den samme klokka i 40 år, så allerede der har vi ødelagt dette aspektet for neste generasjon.

Så fancy klokke eller ikke, om slike tanker skal ha noen som helst betydning så må du etter min ringe mening forplikte deg til å gå med den samme klokka hver dag resten av livet, det være seg ALS eller Seiko eller hva som helst annet...

Lykke til! :)

Ser poenget ditt, men er noe uenig. Det går ann å ha en liten samling av klokker (3-4-5 stk) som du beholder selv om man flipper regelmessig. Denne "stammen" av klokker vil nok bli husket av barn og barnebarn den dagen vi går bort. Og arve fars samling er også stas. Det er jo tross alt selve symbolet på hobbyen hans. Blir litt som frimerkesamling.
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH
Ser poenget ditt, men er noe uenig. Det går ann å ha en liten samling av klokker (3-4-5 stk) som du beholder selv om man flipper regelmessig. Denne "stammen" av klokker vil nok bli husket av barn og barnebarn den dagen vi går bort. Og arve fars samling er også stas. Det er jo tross alt selve symbolet på hobbyen hans. Blir litt som frimerkesamling.

I en ideell verden, men ja, la oss håpe det er slik med barna til trådstarter! Dersom man imidlertid ønsker å etablere et minne etter seg selv gjennom klokker, så tror jeg nok fremdeles mer på én klokke som følger deg i tykt og tynt resten av livet.

Bottom line, la neste generasjon være neste generasjon og kjøp heller den klokka du har lyst på.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Grubler på det samme temaet selv innimellom...
Når det kommer til selve klokken er nok nøkkelen kanskje edelt metall, relativt tidløst design og en produsent med en viss historie og integritet som vil bestå i fremtiden.
Ellers tror jeg veldig mange her er inne på det viktigste, du må faktisk bruke den og få et forhold til den. Da kan(!) også neste generasjon få det samme. Og da blir vel den fjerde og viktigste egenskapen ved klokken at du selv har lyst på den og liker den.
 
Fin tråd. Hadde samme tanke før med 5711 og 5712, men man blir grå og gammel før den er på håndleddet. Altfor lite tid til å få bruksmerker og patina med minner før den arves. Tør heller ikke å bruke den, siden «bruksminner» ikke kler Genta-design, Kunstig dyre er de og. Ekstra penger bør brukes på barna og ikke på klokker.

Arveklokken bør være tidløs og litt «kjedelig». Bør heller ikke ha dato (datograph er unntaket).
Humble forslag:

1) PP Calatrava (5196) med gravering og bruk den den mye med barna. Men litt delikat.
2) Lange RL/1816 (Datograph). Sjel. Unik. Sincerity. Robust for å være dressur.
3) VC Patrimony Tradiontionelle. Økonomens svartelisteklokke, men tidsløs og unik. Ærverdig.
4) Rolex med gravering. Daytona. Sub. OP. Explorer. Milgauss. Kjedelig og lite unik, men kler «bruksminner» og duger til det meste.
...
8) JLC Grande Reverso. Litt for spesiell.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og centro