Du har, så vidt jeg kan se, ikke kjøpt katta i sekken her, men du har heller ikke gjort et kupp. Så pust med magen.
Gallet er en steingammel sveitsisk produsent som kan traces tilbake til 1400-tallet (!). De produserte mange fete kronografer frem til rundt kvartskrisen, mange med Valjoux 72. Selv er jeg fan av modellene fra rundt 60- og 70-tallet. Sjøl kom jeg borti Gallet som en av de store innovatørene av militære kronografer. Nesten like bra som Breitling, men bare nesten (neida, jeg er ikke inhabil i det hele tatt).

Fokuset i mellomkrigstida og frem til slutten av andre verdenskrig var klokker levert til militæret, derav min interesse for disse, og de kom med den første vanntette kronografen på 30-tallet en gang.Det er ganske imponerende. Breitling klarte aldri det, og var en av grunnene til at Navitimeren ble ditchet av NASA som astronaut-ur på 60-tallet. Mange Gallet som ble solgt i det amerikanske markedet het Excelsior Park, og i 83, da slektslinja fra 1400 døde ut, tok noen andre over selskapet i hovedsak for å gi service-støtte alle eierne av Excelsior Park-klokker. De er således en av de få som overlevde quartz-krisen. På 90-tallet ble en forlenger av Gallet til Marathon, produsent av profesjonelle ur til bl.a. brannmenn, dykkere og militært personell (US Government Issue). Marathon eksisterer den dag i dag, det gjør også Gallet.
Den du har er en Multi-chron Calendar (day-date) med Valjoux 72C, tilstanden er ganske begredelig, og er som det blir nevnt ovenfor en re-dial. Her trengs en full oppussing, kassen ser ikke bra ut den heller. Men slik jeg ser det, er det verdt det. Din variant som ble produsert i perioden 46-55 går fort for rundt USD 4-5000 i original og mint tilstand. Så å spandere en USD 1000-1500 på din vil etter mitt syn være innafor.
Gallet er blandt samlere ganske så ettertraktet. Enda høyere enn Calendar går pilot-urene fra 60-tallet, spesielt Exel-O-Graph, en konkurrent til Breitling Navitimer (og like tøff spør du meg). Flight Officer er ikke så ueffen den heller, og Truman gikk med en Flight Officer gjennom hele sin president-periode. Disse må du punge ut rundt USD 8-10.000 for.