Gallet Multichron Calender. Har jeg gjort noe dumt?

Hadde isåfall vært et kult prosjekt å følge fra start til slutt. Så om du bestemmer deg for å kjøre full restaurering har du et solidarisk ansvar for å holde oss oppdatert ;)

Det skal nok mye til at jeg ikke restaurerer den. Av hva jeg kan forstå, er vel klokken på tross av at det blir en redial, trolig verdt de omkring 20 den kommer til å koste meg allikevel ;)
Og ja selvsagt blir det da bilder!!

Forøvrig har jeg fått svar av selger på diameter nå. Den er 35mm uten krone (som er akkurat det jeg trodde) og ca 17,5mm lug-lug. Skal jeg da ha 18 eller 17mm band/lenke tro? :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: acnorway
Du har, så vidt jeg kan se, ikke kjøpt katta i sekken her, men du har heller ikke gjort et kupp. Så pust med magen.

Gallet er en steingammel sveitsisk produsent som kan traces tilbake til 1400-tallet (!). De produserte mange fete kronografer frem til rundt kvartskrisen, mange med Valjoux 72. Selv er jeg fan av modellene fra rundt 60- og 70-tallet. Sjøl kom jeg borti Gallet som en av de store innovatørene av militære kronografer. Nesten like bra som Breitling, men bare nesten (neida, jeg er ikke inhabil i det hele tatt). :) Fokuset i mellomkrigstida og frem til slutten av andre verdenskrig var klokker levert til militæret, derav min interesse for disse, og de kom med den første vanntette kronografen på 30-tallet en gang.Det er ganske imponerende. Breitling klarte aldri det, og var en av grunnene til at Navitimeren ble ditchet av NASA som astronaut-ur på 60-tallet. Mange Gallet som ble solgt i det amerikanske markedet het Excelsior Park, og i 83, da slektslinja fra 1400 døde ut, tok noen andre over selskapet i hovedsak for å gi service-støtte alle eierne av Excelsior Park-klokker. De er således en av de få som overlevde quartz-krisen. På 90-tallet ble en forlenger av Gallet til Marathon, produsent av profesjonelle ur til bl.a. brannmenn, dykkere og militært personell (US Government Issue). Marathon eksisterer den dag i dag, det gjør også Gallet.

Den du har er en Multi-chron Calendar (day-date) med Valjoux 72C, tilstanden er ganske begredelig, og er som det blir nevnt ovenfor en re-dial. Her trengs en full oppussing, kassen ser ikke bra ut den heller. Men slik jeg ser det, er det verdt det. Din variant som ble produsert i perioden 46-55 går fort for rundt USD 4-5000 i original og mint tilstand. Så å spandere en USD 1000-1500 på din vil etter mitt syn være innafor.

Gallet er blandt samlere ganske så ettertraktet. Enda høyere enn Calendar går pilot-urene fra 60-tallet, spesielt Exel-O-Graph, en konkurrent til Breitling Navitimer (og like tøff spør du meg). Flight Officer er ikke så ueffen den heller, og Truman gikk med en Flight Officer gjennom hele sin president-periode. Disse må du punge ut rundt USD 8-10.000 for.

Kontakt med Bruno Park er opprettet, bilder av skive er sendt og NOS Forstner Komfit er bestilt (har lest de skal passe klokkene godt, og at de er gode å bære).

• Liker
Reaksjoner: acnorway
Er det en urmaker på Østlandet med god greie på vintage jeg kunne fått til å ta en titt på denne 5 min for å bedømme litt?
Jeg har nå fått den i posten, og den ser overhode ikke så ille ut som bildene skulle tilsi. Og 2-tallet er mye mer helt enn på de forrige bildene. Jeg med min (dog manglende) kunnskap klarer ikke se noe særlig galt med den, med unntak av at sirklene ikke er 100% innenfor markeringene. Men selv det er vanskelig å se med det blotte øyet.
IMAG0782.jpg

Redigert:
Glem det med skiva. Klokken er sendt inn til rens nå, så får jeg se hva jeg gjør med skiven senere. Men mest sannsynlig viss noe blir gjort i nærmeste framtid, blir det å sende den hit. http://www.galletwatch.com/repair

Han jeg var i kontakt med tidligere i tråden sluttet å svare meg på mail etter jeg sendte bilder av skiven. Så kanskje han mente han ikke kunne gjøre det noe bedre selv. :)

Hør med Vidar på Kolborn ur, han har fikset flere for meg

Oppdaget ikke innlegget ditt før jeg kom på pc igjen.
Sist jeg var hos Vidar så mener jeg han nevnte noe om at den yrkesgruppen som fikset/tegnet skiver her i landet lå 7 fot under?

Men han har selv tegnet opp igjen skiver for deg altså?