Fremtidens klassikere

Rolex Datejust var ikke på den opprinnelige listen, føler den er selvskreven, er vel den mest gjenkjennelige Rolex blant folk flest?

En sykt bra kandidat men lurer på om de ikke har rotet seg vekk med for mange modeller og versjoner

Å ja?
For det har liksom ikke Audemars Piguet gjort med alle posørmodellene i RO Offshore serien sin?
For ikke å snakke om denne lekkerbisken.;)
Rolex-GMT-Patriot_01.jpg

Å ja?
For det har liksom ikke Audemars Piguet gjort med alle posørmodellene i RO Offshore serien sin?
For ikke å snakke om denne lekkerbisken.;)
Rolex-GMT-Patriot_01.jpg

Mener AP har gjort sitt ytterste for å vanne ut RO og at grunnen til at de ikke har klart det er at grunnmodellen er så ikonisk og designet så fullkomment at det er og slett ikke mulig p ødelegge det. Når det kommer til Rolex sine Stephen Tyler modeller så har jeg ingenting å si til mitt eller deres forsvar :)

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og UJU
Goldflex. Kan ikke helt forklare hvorfor. Noe med designet som jeg synes er særdeles vellykket og tror kan være ganske tidløst. i tillegg virker det som om yachtmaster har unngått den sinnsyke massepopulariteten submarineren har hatt. Hittil.

Stjålet bilde:

IMG_4967.JPG

Alle produsenter har vel et eller flere svin på skogen, også innenfor klassikerfamiliene. ;)

Jeg vil nok si at en klassisk Zenith El Primero kronograf allerede er en klassiker. Det samme kan man nok si om flere Rolex-modeller.

En modell-linje som jeg mener har potensiale til å bli en klassiker er JLCs Duometre. Selv om den består av ulike modeller har de et unikt og felles designspråk og en felles urverkfamilie.

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Morsomt å se at mange forslag er re-edition/varianter av gamle vintage-modeller. :) De er vel i utgangspunktet re-lansert nettopp fordi de blir oppfattet som klassikere. Men bevares, ikke se på meg, jeg liker jo disse.

Skal ikke beskylde folk for historieløshet, men personlig tenker jeg her på klokker som bringer noe nytt til torgs I DAG, og som om 10-15-20 år vil ha samme status som f.eks. Submariner, Speedmaster, Reverso etc. Gitt nostalgia-bølgen som herjer, mangler det kanskje gode kandidater... Men det er kanskje bare vintage-hodet mitt som snakker. :)

Ressence Type 3 kan kanskje være en kandiat? Den har i alle fall særpreg og skiller seg ganske markant fra hopen:

upload_2017-4-15_11-22-7.png

En eller annen Richard Mille variant, eks. RM029? Kanskje litt for high-end sånn prismessig...

upload_2017-4-15_11-29-15.png

Det var sånn top-of-my-head. Det kan nevnes at jeg pr. i dag ikke liker noen av disse klokkene. :D Men hvem vet? Kanskje når de er vintage-klassikere om 30 år? Smak og behag utvikler seg jo stadig. :)

Bare så dere vet det folkens;

Tudor Pelagos med ETA-verk er verdt millioner om 30 år. Dette blir som Panerai med Rolex urverk på dagens marked. Vil du være tidlig ute med investeringen, vurderer jeg å selge min twoliner nå. 100k, ingen pruting.

:p

Føler at det mangler IWC'er her. Både i den opprinnelige listen (Portugese), men også av nyere modeller. F.eks GST Aquatimer.

picture

Det som taler mot GST'en er vel kort produksjonstid, vidt spenn i Aquatimer-familien generelt og ETA-verk?

ETA-verk gjelder vel også når det kommer til Ressence? Men på den andre siden er vel ikke nødvendigvis ETA ekskluderende?

Angående Pelagos så selger jeg min 1.0 billig for 90K. Den har patina i form av et hakk der den traff en ammunisjonskasse på Heistadmoen. Military Pelagos anyone?

ETA-verk gjelder vel også når det kommer til Ressence? Men på den andre siden er vel ikke nødvendigvis ETA ekskluderende?

Nei, hvorfor skulle ETA-verk være ekskluderende? Eller noe som helst egentlig? Det er jo synsing på høyt plan vi driver med. :) For alt vi vet kan en obskur G-shock modell med quartz-verk være talk-of-the-day om 30-40 år.

Ta vintage f.eks.: Første Daytona ref 6239 med Valjoux 72 er vel å regne som en klassiker i dag. Det samme gjelder tidligste Breitling Navitimer ref. 806 med Valjoux 72. Valjoux 72 er som kjent "bestefaren" til ETA 7750. På 60-tallet fant man Valjoux 72 i alt fra LeJour solgt i postordrekataloger til nettopp Daytona og Navitimere. Det er kun de sistnevnte som kan regnes klassikere i dag. Klassikerstatus mer knyttet til design enn verk slik jeg ser det.

Ikke noe problem med ETA slik jeg ser det, men når en klokke ikke lenger er i produksjon kvalifiserer den ikke etter kriteriene jeg la til grunn. Det kan man være uenig i, men da snakker vi vel strengt tatt om en vintageklassiker?

• Liker
Jeg liker forslagene dine @SpaceCowboy. Begge to har absolutt klassikerpotensiale. Og kriteriet om å bringe noe nytt til torgs er sentralt, enten det er teknisk eller designmessig. Så må de selvsagt vise stayerevne i markedet.

Redigert:
  • Liker
Rolex Cellini. En flopp i dag med dårlig salg siden få gidder ta det massive verdifallet, superettertraktet klassiker i morgen

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Tudor har vært nevnt, men av en eller annen grunn har North Flag flydd litt under radaren, og den synes jeg har klassiker-potensial. Den er forholdsvis unik, selv om den tar elementer fra klassikere, den er forholdsvis moderne, og den ligner vel egentlig ikke noe annet. In-house-verk, fornuftig størrelse og fornuftig pris trekker også opp. På stående fot, så ser jeg lite negativt med denne, kanskje bortsett fra at den er litt "skrikende".

Bilde skamløst rappet fra interweben...

150317_DSC_5091-759x500.jpg

Både Cellini og North Flag er interessante forslag. Cellini fordi modellen som @2JHead skriver selger lite (i forhold til Rolex' storselgere, men kanskje likevel en god del i andre markeder hvor badeklokker i mindre grad brukes sammen med dress?) og samtidig er en fast del av Rolex' lineup. North Flag fordi modellen representerer noe nytt for Tudor. Så får vi se om den er en stayer.

Rolex Cellini. En flopp i dag med dårlig salg siden få gidder ta det massive verdifallet, superettertraktet klassiker i morgen

Er ganske sikker på at de aller fleste klokkekjøpere ikke ofrer verditap et tanke.
Dette er vel forbeholdt en ganske liten gjeng klokke-entusiaster/flippere.;)
Grunnen er nok heller at sportsmodellene blir markedsført noe sinnsykt ift Cellini line-up'en.
Ellers hadde intet varmet mitt hjerte mer om du hadde rett.:)

Hva med IWC Big Pilot som fremtidig klassiker? Semi-interessant og særpreget design, og har den ikke noe historikk med Pellaton movement på de senere modellene? Lages vel fremdeles?

Temaet ble diskutert på TheGreyNato-podkasten en tid tilbake.
Deres liste var som følger:
Future Classics:
Bremont MBII
Tudor Pelagos
Sinn U1
IWC 3548
IWC 3536
IWC 3548-06 Cousteau LE
IWC 3717
JLC Master Compressor Diver
A Lange and Sohne
Ressence