Fremtidens klassikere

Medlem
16. mars 2011
Sted
Bærum
Inspirert av endgametråden begynte jeg å tenke på hvilke av dagens modeller som kanskje kan bli fremtidens klassikere.

Med klassikere mener jeg her ikoniske klokker av følgende kaliber:

Reverso
Submariner
Speedmaster
Royal Oak
Nautilus

Vi snakker altså om klokker som har overlevd i flere tiår uten vesentlige designendringer, og som "alle" er enige om er klassikere.

Med dette utgangspunktet, er det noen av dagens andre klokker som kan tenkes å oppnå en slik elevert status?

Jeg kom frem til følgende kandidater:

Seiko Marinemaster. Den har allerede noen år på baken, og er nylig kommet i en nennsomt oppdatert utgave.
F.P. Journe Chronometre Bleu. Det som taler mot er kanskje det lave antallet som lages. Det betyr at få vil kunne få et forhold til den.

Det er sikkert kandidater jeg har oversett.

Er tiden for ikoner over, eller vil vi om en tyve års tid ha noen nye?

Morsomt spørsmål, og det blir spennende å se hva som popper opp i tråden. Jeg kom nettopp inn døren etter en snurr, og tar høyde for både skrivefeil og feiltolkning av spørsmålet ditt.

Seriøst forslag:

Seiko SKX-serien.

Tanke-virrvarr:

Det er lenge siden noe har utfordret det konforme, og alle modellene du ramser opp er modeller som har hopetall med variasjoner av originalen. Submariner er vel den som har viket minst, men har likevel blitt påført grønnfarge og ulike størrelsekombinasjoner gjennom tidene.

Det første som slo meg var Grand Seiko. Ikke at Grand Seiko har manglet på klassiske klokker, men at muligheten for anerkjennelse blant massen ligger til stede. For det er vel litt der det ligger? At for at det skal bli en ekte klassiker, må den vekke gjenkjennelse blant de utenfor våre svært smaksrike fire vegger og udødeliggjøres.

En spesifikk kandidat jeg vil trekke frem er SBGA011, "Snowflake". Et armbåndsur som har fristet flere klokkefrelste ut av den fullmekaniske sonen og inn i asiatisk ingeniørkunst gjennom Spring Drive-verket. Og enda viktigere; inn i Grand Seiko-universet.
2c67450ec41b4c12681261131c419b3c.jpg

Gangreserve på tre døgn. Avvik på +/- 1 sekund om dagen (nær null i praksis). Særegen skive. Moderne størrelse. Fjærlett vekt.
Komfort. Måleverktøy. Smykke.

En nær slektning, limiterte (og dessverre utsolgte) SBGA125 "Blizzard":
Grand-Seiko-Limited-Edition-SBGA125-aBlogtoWatch-02.jpg

Når det er sagt, skulle jeg satt penger på en av alternativene, ville det blitt at tiden for ikoner av kaliberet du nevner er over.

Omega Railmaster
Omega-Railmaster-wrist.jpg

Alle Rolex modellene som har eksistert i mer enn 50 år er kandidater
Man kan nesten si at at hele forretningsmodellen er basert på at modellene er eller blir klassikere

Redigert:
Vanskelig å få mange kandidater til fremtidige klassikere når alle er kjørt fast i å enten reprodusere gamle design eller lar seg inspirere i overkant mye. Ferdig patina osv. Føler dette gjelder spesielt de "tilgjengelige" merkene. Fra 100k opp ser ting mye bedre ut.
Uansett, slik det er nå tror jeg dagens klassikere er fremtidens klassikere.

Edit.
Kanskje tudor pelagos kan være aktuell.

Redigert:
Enig i at Grand Seiko har potensiale, og snowflake er en god kandidat.

SKX-serien er vel utgått av produksjon? I så fall diskvalifiserer dette.

Omega PO kan også være en mulighet. Gjenstår å se om stayerevnen er der.

Bakoverskuende modeller som Railmaster eller Pelagos har jeg problemer med å se vil bli klassikere av den typen vi snakker om her. De treffer et behov for nostalgi, og det skifter fort.

Kanskje det er slik at når klokker, og da særlig mekaniske klokker, ikke lenger er et allemannsprodukt så er tiden for store klassikere over?

Iwc Ingenieur. Her får du Genta stilen uten at det behøver å koste skjorta. Dette er dessuten skikkelige bruksklokker som jeg tror tåler tidens tann.
Tror dessuten "Genta Ingenieurene" vil holde seg bra nå som IWC tydeligvis går bort fra disse.

^^^ I følge min foreslåtte definisjon er opphør av produksjon diskvalifiserende, så om ikke IWC gjenopptar produksjon av denne linjen så ryker disse.

^^^ I følge min foreslåtte definisjon er opphør av produksjon diskvalifiserende, så om ikke IWC gjenopptar produksjon av denne linjen så ryker disse.

Så vidt jeg forstår så skal de ut av produksjon:(..men de tar nok til vett igjen og da er de innenfor din definisjon igjen;)

Håper jeg har misforstått, og et raskt søk gir ikke bekreftelse på at jeg har rett. Jeg mener jeg leste noe slikt ved lansering av de nye Seikodykkerne, derfor den spørrende formen.

Enig i at bakoverskuende modeller ikke gjør det. Jeg ser på Pelagos som litt mer moderne.
Men det var jo litt av poenget mitt, det lages jo nesten bare bakoverskuende modeller.

• Liker
Reaksjoner: Todda og hakotorg
IMG_1326.JPG
Dette er et spørsmål/problemstilling som jeg har tenkt en god del på. Om jeg viste noe såen ville jeg neppe fortalt det til noen, men kjøpt opp alt jeg kunne.... dette er og blir en nermest ubesvarlig problem. Etter mye om og men falt jeg ned på PP 3940 som en blivende klassiker på følgende grunnlag:
Første masseprodusert PP med Perpetual Kalender
Produsert i 21 år = stor nokk utbredelse for gjenkjenning
Første modell med 240Q verket som er i produksjon den dagen i dag!
Og det faktum at Mr. Stern valgte å gå med den hver dag selv om han kunne valgt hvilken PP

Men bare tiden får vise om mine antakelser slår til!

Blancpain Fifty Fathoms ser jeg på som en klassiker. Egentlig mener jeg kravet er minst 50 år med samme modell med relativt beskjedne utseendemessig endringer, typisk en slik evolusjon Rolex er så bra på. Urverket er noe annet, selv om det er en fin balanse mellom utvikling og bevaring sv det klassiske. Denne er innafor selv om den er ny
Blancpain-Tribute-Fifty-Fathoms-Mil-Spec-18.jpg

Ut fra dette kriteriet:
Vi snakker altså om klokker som har overlevd i flere tiår uten vesentlige designendringer, og som "alle" er enige om er klassikere.

Med dette utgangspunktet, er det noen av dagens andre klokker som kan tenkes å oppnå en slik elevert status?
.. Så vil jeg trekke frem "Base" variantene av Panerai "Radiomir", "1940" og "Luminor 1950".
Dette er modeller som alle er tilnærmet like i dag, som for 60-70 år siden.

Redigert: