Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Jeg ville absolutt vurdert et systemkamera med utskiftbar optikk - et speilløst er ganske så kompakt, og du har en mye mer fleksibel løsning enn selv det mest fantastiske kompaktkamera.

Se om du kan få prøvd et par kandidater - et Olympus eller et Fuji ville være åpenbare valg. Ikke bry deg for mye om tekniske finesser - alle kameraer er mer enn gode nok for de fleste praktiske formål.

Fokusér (pun intended) mer på hva som føles bra - godt å holde, ikke knotete menyer, god søker, kjapp respons når du trykker på noe osv - det er IMHO langt viktigere at du føler at kameraet spiller på lag enn at det har superduperspec.

Så skaffer du et 23mm objektiv, relativt lyssterkt, og Bob er en nær, mannlig slektning.

Selv er jeg veldig svak for det meste Fuji leverer (Har 'bare' et X100V selv, jeg solgte sjelen min til Nikon F for tredve år siden og kommer aldri til å kunne skifte system...) - Uansett, Fuji leverer mye solide saker, med fysiske kontroller for alt du trenger - lukkertid, blender og kompensasjon - så en fryd å bruke.

Men, prøv selv, jeg ville tro du meget fort finner ut om denne familien var noe for deg, eller om du heller burde prøve en annen.

Om jeg skal forsøke å være bittelitt spesifikk, heller enn bare å si 'Sjekk ut blant et hundretalls kameraer...' -

Se etter en pent brukt Fuji X-T30. Liten og lett, jeg ville tro du lander rundt halvkiloet med en 23mm f/2 på. Koster nok rundt 15' for den komboen i butikken, men brukt? Vesentlig mindre.

Eventuelt om du vil ha en kompakt alt-i-ett-løsning: Se om du finner et Canon Powershot G7X. Ultrakompakt, meget brukervennlig, glimrende optikk (moderat zoom - fra vidvinkel til kort tele) tåler 'alt'. Googlet nettopp, veier like over 300g ferdig til bruk.

Så er det bare å gå ut for å fotografere. Mye. Plutselig har det blitt en vane å ha med seg kameraet, og du trekker det opp av lomma og har komponert et bilde av noe interessant du ser før hjernen din egentlig har rukket å registrere hva kroppen er i gang med.
Takk for omfattende tilbakemelding. Dette gir inspirasjon og X-T30 er på blokka.

Takk for omfattende tilbakemelding. Dette gir inspirasjon og X-T30 er på blokka.

-Prøv gjerne å få sjekket ut et, man kjenner gjerne veldig fort om det kjennes 'Riktig (tm)' når man håndterer et litt. Olympus' OM-D serie er også veldig flotte, men for mine svære never er de rett og slett for små til å være komfortable å bruke. (Jeg synes en D5 er akkurat passe, ellers mange takk.)

Det er gode argumenter for et kompaktkamera, også - litt avhengig av hvilken retning interessen går i - men fordelen, i min bok, med et speilløst systemkamera, er at man kan få noe som er (nesten) like kompakt - men om man så finner ut at det ville være moro å kunne fotografere på litt større avstand, fotografere makro eller noe annet, så må man jo kjøpe nytt kamera. Med systemkamera? Vel, nytt objektiv, og du er i gang.

• Liker
Reaksjoner: Sciarra
-Prøv gjerne å få sjekket ut et, man kjenner gjerne veldig fort om det kjennes 'Riktig (tm)' når man håndterer et litt. Olympus' OM-D serie er også veldig flotte, men for mine svære never er de rett og slett for små til å være komfortable å bruke. (Jeg synes en D5 er akkurat passe, ellers mange takk.)
Men dette er igjen et ganske gammelt kamera, som ingen burde kjøpe nytt i 2025. Egentlig sprøtt at OM System fortsatt har nye OM-D med Olympus branding årevis etter at sistnevnte forsvant.

Er selv fornøyd med OM-5 + Panasonic Leica Summilux linser og et ekstra grep nettopp fordi det er et lite kamera. (25 og 35-100mm, tilsvarer 50 og 70-200 for fullframe.) Men du har helt klart et poeng i at kamerakroppen må passe hendene, det er halve opplevelsen. Blir derfor aldri helt venn med OM-3 og Nikon ZF og lignende såpestykke kamera.

Værforseglingen har reddet meg mer enn en gang så det kan være en lur ting å ha, spesielt i Norge.
Bare vær obs på at XT30 finnes i 3 versjoner, XT30III kom i oktober. Lurt å bruke mer på linsa enn på kamerakroppen.

Anbefaler en titt på denne kanalen, han tar ofte for seg eldre og derfor rimelige kamera:

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sciarra og OddE
Vurderer å gå til innkjøp av et kompakt kamera for å se om foto kan være en alternativ hobby. Har ingen erfaring fra tidligere. Hva kjøper mann om Fujifilm X100 blir litt overkill?
Olympus TG-7 er et godt alternativ. Om du interesserer deg for makro har dette fokus ned til 1cm! Det er vanntett (ordentlig vanntett) og robust. Det er en grunn til at undervanns-makrofotografer over hele verden -som ikke orker å drasse med seg tungt og stort fotoutstyr- sverger til TG-4/5/6/7. TG er nærmest blitt standardvalget for undervanns makrofoto og gir ofte imponerende resultater.

Så, om du er aktiv på land, i byen, på fjellet, ved sjøen og i naturen generelt og ønsker et virkelig robust kompaktkamera som er mer enn godt nok ville jeg vurdert TG-7.

Selv bruker jeg det som sekundær/backup-kamera ved siden av Canon R7.

Men dette er igjen et ganske gammelt kamera, som ingen burde kjøpe nytt i 2025. Egentlig sprøtt at OM System fortsatt har nye OM-D med Olympus branding årevis etter at sistnevnte forsvant.
-DET er helt riktig, og det kunne jeg med fordel ha presisert. (Der har jeg for konsekvent å handle i bruktmarkedet - jeg er varm tilhenger av at noen andre får gleden av å tape halve verdien på vei ut butikkdøren... (Ikke fullt så ille for optikk, heldigvis - kjøper man kvalitetsobjektiver, holder de seg godt i pris. Lenge.))

Og selv et gammelt kamera gir jo strålende resulater under ordinære forhold - visst er det moro å kunne ta nær støyfrie actionfotos av flaggermus i kullgruver mens man kun bruker naturlig lys (for å overdrive en smule...), men om man holder seg til 'vanlige' forhold, så vil selv et ti-femten år gammelt kamera gjøre jobben, så lenge det faktisk fungerer og ikke motarbeider deg.

Jeg jobber i et firma som produserer kjemiske produkter, og har behov for et kamera til produktfotografering. Bildene skal brukes både til nettbutikk og i materiell mot grossister.

Produktene består hovedsakelig av 5- og 25-liters kanner, så det er relativt store objekter som skal fotograferes.

Har dere noen anbefalinger til hvilket kamera som egner seg til dette formålet?

Bør vi gå for speilrefleks (DSLR), eller er speilløst kamera et bedre valg?

Budsjett maks 10 000-ish

Tja.

Speilrefleks eller speilløst burde være hipp som happ, men bruk noen (få) kroner på en nøytral bakgrunn, så får dere et helhetlig inntrykk i nettbutikken. Eller, du bør ha minst to - en som gir moderat kontrast mot lyse produkter, en annen som gir det mot mørke.

...og har du bra lys der de skal fotograferes? Ideelt sett noe mykt, indirekte lys så du slipper å sukke over kraftige refleksjoner og slagskygge.

Gjerne en blitz eller to på stativ for å få produktet til å poppe ut fra bakgrunnen eller løfte skygger.

Kamera? Hva som helst som kan monteres på stativ og kan ta en moderat vidvinkel opp mot normalobjektiv - la oss si 24-35mm i APS-C.

Gjerne et noenlunde lyssterkt objektiv, så du kan isolere bakgrunnen om du vil.

Jeg er fristet til å si en Fuji X 35mm f/2 og et hvilket som helst kompatibelt kamerahus...

• Liker
Reaksjoner: Yallaboy og seiltid
Tja.

Speilrefleks eller speilløst burde være hipp som happ, men bruk noen (få) kroner på en nøytral bakgrunn, så får dere et helhetlig inntrykk i nettbutikken. Eller, du bør ha minst to - en som gir moderat kontrast mot lyse produkter, en annen som gir det mot mørke.

...og har du bra lys der de skal fotograferes? Ideelt sett noe mykt, indirekte lys så du slipper å sukke over kraftige refleksjoner og slagskygge.

Gjerne en blitz eller to på stativ for å få produktet til å poppe ut fra bakgrunnen eller løfte skygger.

Kamera? Hva som helst som kan monteres på stativ og kan ta en moderat vidvinkel opp mot normalobjektiv - la oss si 24-35mm i APS-C.

Gjerne et noenlunde lyssterkt objektiv, så du kan isolere bakgrunnen om du vil.

Jeg er fristet til å si en Fuji X 35mm f/2 og et hvilket som helst kompatibelt kamerahus...
Takk for svar! :)

Lysforholdene er ikke de beste, gult lys fra lysstoffrør og sliter med gjennskinn på blanke etiketter på produktene. Jeg har sett på ledlamper for å skape et mykt indirekte lys og et fototelt med hvit bakgrunn.

Takk for svar! :)

Lysforholdene er ikke de beste, gult lys fra lysstoffrør og sliter med gjennskinn på blanke etiketter på produktene. Jeg har sett på ledlamper for å skape et mykt indirekte lys og et fototelt med hvit bakgrunn.
Kan det være aktuelt å ta bildene utendørs i en skyggeside, da med nøytral bakgrunn?

Mitt største ønske er å få etablert et dedikert rom for produkt fotografering, hvor jeg kan ha et fast oppsett. Slik at jeg kan sikre jevne og konsistente lysforhold i alle bildene.

-Det er jo det ideelle, men det sitter nok langt inne mange (de fleste!) steder... :D

Forslag: Du kommer veldig langt med et par kompromisser -

Lysrør er ikke nødvendigvis noe dårlig lys, men det er lurt å gjøre det litt mer diffust. På mitt kontor (som, etter lysarmaturene i taket å dømme har gjort tjeneste som lakkboks tidligere...) tok jeg ut 2/3 av rørene og monterte så ganske enkelt hvite A4-ark rett fra kopirommet over armaturene etterpå. Resultat? Diffust lys i hele rommet, som å sitte i en softbox.

Fargetemperaturen vil jo være helt på tur, men det kan du enten fikse i etterbehandling eller sette manuelt i kameraet til du er fornøyd med fargegjengivelsen - dette gjør du én gang og er så happy inntil nytt merke lysrør kjøpes inn. Dette kan du nok ta på feelingen - for kundene vil uansett ikke ha fargekalibrerte monitorer...

Så trenger du et par bakgrunner og gjerne et slags podium produktet kan stå på. Bonuspoeng om du har en liten slaveblitz som kan aksentuere omrisset av produktet og få det til å nærmest poppe ut av bakgrunnen.

Og, til sist - om du ikke allerede har gjort det, anbefales det STERKT å kikke innom endel av leksjonene i (Det gratis og fantastiske) lyssettingskurset hos strobist.com. Her finner du også en hel del fotos sammen med 'oppskriften' på hvordan det ble utført - veldig lærerikt og moro, også om man skulle ha litt erfaring med lyssetting og foto fra før av.

-Det er jo det ideelle, men det sitter nok langt inne mange (de fleste!) steder... :D

Lysrør er ikke nødvendigvis noe dårlig lys, men det er lurt å gjøre det litt mer diffust. På mitt kontor (som, etter lysarmaturene i taket å dømme har gjort tjeneste som lakkboks tidligere...) tok jeg ut 2/3 av rørene og monterte så ganske enkelt hvite A4-ark rett fra kopirommet over armaturene etterpå. Resultat? Diffust lys i hele rommet, som å sitte i en softbox.

Fargetemperaturen vil jo være helt på tur, men det kan du enten fikse i etterbehandling eller sette manuelt i kameraet til du er fornøyd med fargegjengivelsen - dette gjør du én gang og er så happy inntil nytt merke lysrør kjøpes inn. Dette kan du nok ta på feelingen - for kundene vil uansett ikke ha fargekalibrerte monitorer...

Så trenger du et par bakgrunner og gjerne et slags podium produktet kan stå på. Bonuspoeng om du har en liten slaveblitz som kan aksentuere omrisset av produktet og få det til å nærmest poppe ut av bakgrunnen.

Og, til sist - om du ikke allerede har gjort det, anbefales det STERKT å kikke innom endel av leksjonene i (Det gratis og fantastiske) lyssettingskurset hos strobist.com. Her finner du også en hel del fotos sammen med 'oppskriften' på hvordan det ble utført - veldig lærerikt og moro, også om man skulle ha litt erfaring med lyssetting og foto fra før av.
Dette svaret bør være nær fasit.

• Liker
Reaksjoner: Yallaboy

Tusen takk for gode tips! :)

• Liker
Reaksjoner: OddE
IMG_8917.jpeg