Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Har iCloud og dropbox som skyløsninger. Bruker en ekstern harddisk som lokal lagring for bilder fra kamera. Betaler også for Lightroom, men ikke testa den siste updated skikkelig ennå. Lagrer også backup på Airport (apple sin wifirouter).
 
Nytt år og nye muligheter gjør at 2018 krever et nytt kamera.
Jeg har lest en del i denne tråden, men tar gjerne imot innspill.

Er det mulig å finne et relativt kompakt kamera som tar gode bilder av mennesker i begrenset lys, flotte naturbilder og gode detaljbilder (les klokkebilder), og ikke minst mulighet for film?
Finnes et slikt kamera med enkel overføring av bilder til nettet, evnt til telefonen?
 
Har inntrykk av at Pansonic gjør det godt mtp allround kameraer som også er gode på film. tek.no pleier å ha ganske oppdaterte kameratester i flere segmenter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Nytt år og nye muligheter gjør at 2018 krever et nytt kamera.
Jeg har lest en del i denne tråden, men tar gjerne imot innspill.

Er det mulig å finne et relativt kompakt kamera som tar gode bilder av mennesker i begrenset lys, flotte naturbilder og gode detaljbilder (les klokkebilder), og ikke minst mulighet for film?
Finnes et slikt kamera med enkel overføring av bilder til nettet, evnt til telefonen?

Dette blir nok kompromiss uansett. Vet heller ikke noe om budsjett. Mine raske forslag (som jeg kjenner veldig godt):
Sony r100 (Mener mk II er på tilbud til 2.990 nå - det er en god pris)

Fujifilm xt1, xt2, xt10, xt20.

Vil anbefale å tenke hvilken prioritet kravene dine har. Noen kameraer er bedre på noe. Andre på annet. :)
 
Dette blir nok kompromiss uansett. Vet heller ikke noe om budsjett. Mine raske forslag (som jeg kjenner veldig godt):
Sony r100 (Mener mk II er på tilbud til 2.990 nå - det er en god pris)
Fujifilm xt1, xt2, xt10, xt20.
Vil anbefale å tenke hvilken prioritet kravene dine har. Noen kameraer er bedre på noe. Andre på annet. :)

Budsjett er i området: Sony CyberShot RX100 Mark 5 / Fujifilm xt20.
 
Bytta ut Nikon D7100 med Fuji XT20 (med 18-55mm) i sommer for å ha et kamera som er lettere å ta med seg på ferie, tur i skogen osv. Er meget fornøyd så langt, god kvalitet på bilder, grei størrelse. Tar litt tid å lære seg snarveier og funksjonshjul osv., men det kommer av seg selv om man bruker kameraet litt. Bruker stort sett skjermen på baksida både til å ta bildene, ikke viewfinder. Kan tiltes opp og ned, noe jeg bruker ofte. Kan filme i 4K, men kun 10 min av gangen. Bruker stort sett kun å filme noen minutter av gangen, så har ikke merket noe til dette foreløpig. Pluss for kul retrolook med sølv og svart :)

Det som trekker litt ned er batteritid (i hvertfall opp mot Nikon speilrefleks), plassering av batteri/minnekortluke hvis man bruker mye stativ. Har planer om å kjøpe et batteri til, så da løser det problemet seg.

Ligger noen bilder i fototråden her, og på instagramen min som er tatt med kameraet.
 
Bytta ut Nikon D7100 med Fuji XT20 (med 18-55mm) i sommer for å ha et kamera som er lettere å ta med seg på ferie, tur i skogen osv. Er meget fornøyd så langt, god kvalitet på bilder, grei størrelse. Tar litt tid å lære seg snarveier og funksjonshjul osv., men det kommer av seg selv om man bruker kameraet litt. Bruker stort sett skjermen på baksida både til å ta bildene, ikke viewfinder. Kan tiltes opp og ned, noe jeg bruker ofte. Kan filme i 4K, men kun 10 min av gangen. Bruker stort sett kun å filme noen minutter av gangen, så har ikke merket noe til dette foreløpig. Pluss for kul retrolook med sølv og svart :)

Det som trekker litt ned er batteritid (i hvertfall opp mot Nikon speilrefleks), plassering av batteri/minnekortluke hvis man bruker mye stativ. Har planer om å kjøpe et batteri til, så da løser det problemet seg.

Ligger noen bilder i fototråden her, og på instagramen min som er tatt med kameraet.

Byttet selv fra D7000 til XT-1. Enig med deg. Har veldig god erfaring med det byttet. Fujifilm objektivene er også utrolig skarpe. Men ekstra batteri anbefales:) Har RX100 mkI når et mindre kamera er nødvendig.
 
  • Liker
Reaksjoner: natu86
Sparker litt liv i denne tråden igjen.

Håper noen kan hjelpe meg.
Jeg er på utkikk etter kompakt systemkamera som reisekamera.
Har aldri eid et kamera på lenge og da var det speilreflekskamera til en billig peng, så dette er et område jeg er helt grønn på.

Kamera skal brukes til reise, familiebilder og stillbilder.
Det jeg har sett er at Olympus og Fujifilm har noen lekre kamerar med retro look som appelerer, men jeg har ikke snøring på om innholdet og kameraet i seg selv er bra.

Om det ligger noen gode kjøp i brukt markedet gjerne tips meg om det :)
 
Sparker litt liv i denne tråden igjen.

Håper noen kan hjelpe meg.
Jeg er på utkikk etter kompakt systemkamera som reisekamera.
Har aldri eid et kamera på lenge og da var det speilreflekskamera til en billig peng, så dette er et område jeg er helt grønn på.

Kamera skal brukes til reise, familiebilder og stillbilder.
Det jeg har sett er at Olympus og Fujifilm har noen lekre kamerar med retro look som appelerer, men jeg har ikke snøring på om innholdet og kameraet i seg selv er bra.

Om det ligger noen gode kjøp i brukt markedet gjerne tips meg om det :)

Jeg bytta fra Nikon speilrefleks til Fujifilm XT-20 da dette ble lansert, nettopp for å få et kamera som er enklere å ta med seg på ferie osv. Jeg har kun testa 18-55mm linsa som var med kameraet, og er veldig fornøyd med oppsettet så langt. Har også vært litt ute i skogen bl.a., for å være på ren fototur, og da savner jeg et speilreflekskamera som har bedre battertid og tåler mer vær og vind.

Mine erfaringer:
Positivt: Størrelse, bra bildekvalitet, lett å bruke når man har blitt kjent med menyer og knapper, stilig med retro design, og har lest at omtrent alle fuji sine linser er av veldig god kvalitet. Får se om det blir kjøp av linser ved en senere anledning. Noen av linsene med fast optikk (spesielt 27mm) gjør at kameraet blir veldig kompakt.

Negativt: Battertid (men dette er vel noe som gjelder de fleste speilløse), plassering av batteri og minnekort (må ta av feste for tripod for å åpne luka). Ikke fullformat.

Har et par bilder på instagram og her på foto-tråden som er tatt med kameraet for eksempler.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Se på Sony A6500. Med en oppgradering fra, eller supplering til 16-50 3.5-5.6-objektivet som ofte følger med, med f.eks. en skarpere og mer lyssterk normalzoom eller et anvendelig fastobjektiv får du en veldig bra pakke. Kameraet er utrolig raskt, har et forbedret menysystem sml. med eldre Sony, og det er solid bygget i magnesium. Litt stiv pris kanskje, men det finnes også brukt. Ta også en titt på Olympus?
 
Hei

Noen som har praktisk erfaring med løsninger for bulk/batch geotagging av bilder ? Leser om noen som har en GPS logger også synker man klokke på GPS/ kamera, etter turen eksportere man ruten fra plotteren til gpx og bruker tredjepart sw til å sette batch sette geotag på bildene.

Nysgjerrig på det praktisk rundt dette. Batteri kapasitet på GPS plotter, anbefalt merke , software , hvor enkelt er det egentlig, kost ?

Brukesområdet vil være lenger fotturer , ofte med begrenset tilgang til lading/strøm.
(Tenker å unngå bluethoot mellom telefon kamera).
 
Hei

Noen som har praktisk erfaring med løsninger for bulk/batch geotagging av bilder ? Leser om noen som har en GPS logger også synker man klokke på GPS/ kamera, etter turen eksportere man ruten fra plotteren til gpx og bruker tredjepart sw til å sette batch sette geotag på bildene.

Nysgjerrig på det praktisk rundt dette. Batteri kapasitet på GPS plotter, anbefalt merke , software , hvor enkelt er det egentlig, kost ?

Brukesområdet vil være lenger fotturer , ofte med begrenset tilgang til lading/strøm.
(Tenker å unngå bluethoot mellom telefon kamera).

Har brukt ulike Garmin GPS-klokker opp gjennom, for tida Fenix 3, og brukar Lightroom til å tagge bileta i etterkant. Fungerer fint så lenge klokka i kameraet er stilt rett.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi