Forsikring av klokke

Medlem
29. nov. 2015
Innlegg
7
Sted
Bergen
Lurer på om folk stort sett forsikrer klokkene sine når de er i klassen 50 000 +++ ?

Hvordan gjør dere det da med klokker som er kjøpt brukt?

Jeg har kjøpt en Tag Heuer Carrera. Denne klokken kjøpte jeg brukt på finn.no for 31000,-
Jeg fikk da med kvittering fra Urverket.no som viser en pris på 40595,- og at det da er betalt norsk mva.

For å få forsikret klokken gikk jeg til urmaker for å få en forsikringsverdi. Har da fått ett dokument som bekrefter hvilke klokke det er og hva nyprisverdi er som da er 55 000,-

Forsikringsselskapet sier at bekreftelsen på nypris ikke kan benyttes da det ikke er en takst, men at de kan bruker prisen fra original kvittering.

Urmaker sier at takst kun er vanlig på gammelt arvegods og lignende og ikke på en klokke fra 2015. Dokumentet de har skrevet ut er det som vanligvis benyttes for å bekrefte verdi til forsikringsselskap.

Om jeg går ut fra prisen på kvittering vil jeg jo få dekket mer enn jeg betalte for den, men det vil jo være 15000 kr for lite i forhold til å få kjøpt nytt ur av samme type.

Har noen vært borti tilsvarende "problem" og hva gjorde i såfall dere?
 
Beklager, men ser at denne posten havnet i feil forum, men jeg finner ikke noe måte å flytte den på. Kanskje moderator kan flytte den til riktig forum.

Beklager feilpost
 
Søk "forsikring", mener det ligger en utfyllende tråd om emnet:

Copy/paste fra annen tråd. To år gammel:

Jeg har måttet fremskaffe verditakst for alle klokkene jeg ville forsikre i Eika (Terra) og fra begynnelsen forsikret jeg dem til «nypris i dag» som er det eneste urmakere kan bekrefte, hverken Lervik, Bjerke eller andre jeg har snakket med gjør noe annet.
Det gikk greit med flere klokker helt til 16758 fra 1985 skulle forsikres, da ble den stoppet på hovedkontoret til Eika pga. 225.000,- for en 28 år gammel klokke ikke kunne la seg gjøre.
Mye frem og tilbake så fikk jeg ut av agenten at uansett forsikringssum så ville de aldri utbetale 225.000,- for denne, men ca. gjenkjøpsverdi ved skade/tyveridato, noe som ville være under 50 % av hva jeg betalte for.

Så jeg har satt ned forsikringssum (som man selv bestemmer) og betaler derfor mindre, er jo ingen vits å betale for f.eks. 100K, hvis f.eks. utbetaling vil bli 50K.

Jeg har fått en del gratistakster, men betalte 150,- for 16758 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jensen92
Paneraien min er forsikra utifra nypris.
Var hos Bjerke og fikk bekreftelse på at klokka var kjøpt der, samt dagens kjøpesum.
 
Dette er noe som har vært oppe flere ganger - men jeg har vært i nøyaktig samme situasjon, samme selskap og fikk samme informasjon fra forhandler.
Du må ha en av følgende for å forsikre klokken din:
Kvittering eller takst.
Når det gjelder Storebrand - kan ingen av delene være eldre enn ett år gammel.
Når det gjelder takst, er det ikke riktig at det er forbeholdt gammelt arvegods.
Bekreftelse på nypris er noe annet enn takst.
Gratulerer med ny klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: VanOrton
Lurer på om folk stort sett forsikrer klokkene sine når de er i klassen 50 000 +++ ?

Hvordan gjør dere det da med klokker som er kjøpt brukt?

Jeg har kjøpt en Tag Heuer Carrera. Denne klokken kjøpte jeg brukt på finn.no for 31000,-
Jeg fikk da med kvittering fra Urverket.no som viser en pris på 40595,- og at det da er betalt norsk mva.

For å få forsikret klokken gikk jeg til urmaker for å få en forsikringsverdi. Har da fått ett dokument som bekrefter hvilke klokke det er og hva nyprisverdi er som da er 55 000,-

Forsikringsselskapet sier at bekreftelsen på nypris ikke kan benyttes da det ikke er en takst, men at de kan bruker prisen fra original kvittering.

Urmaker sier at takst kun er vanlig på gammelt arvegods og lignende og ikke på en klokke fra 2015. Dokumentet de har skrevet ut er det som vanligvis benyttes for å bekrefte verdi til forsikringsselskap.

Om jeg går ut fra prisen på kvittering vil jeg jo få dekket mer enn jeg betalte for den, men det vil jo være 15000 kr for lite i forhold til å få kjøpt nytt ur av samme type.

Har noen vært borti tilsvarende "problem" og hva gjorde i såfall dere?

Urmaker Sutterud på Bjølsen i Oslo kan hjelpe deg med dette. Han er godkjent for takst til Storebrand. Taksterte min ett år gamle 5167 blandt annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: VanOrton
Er det noen som vet om det er noe plasser i Bergen man kan få en forsikringstakst?
Er det noen som vet hva en slik takst vanligvis koster?

Har nå betalt 800,- kr for bekreftelse på nypris hos Bjerke som da viser seg at jeg ikke kan bruke til noe...
 
Noen med lignende erfaring eller forklaring på dette?

Fikk akkurat mail fra Storebrand om at de evt måtte kreve at jeg tegnet innbo- eller bilforsikring i tillegg til verdisakforsikring. Dette var på bakgrunn av verdien til klokken som var så høy..? Ser ikke helt logikken her?
 
Noen med lignende erfaring eller forklaring på dette?

Fikk akkurat mail fra Storebrand om at de evt måtte kreve at jeg tegnet innbo- eller bilforsikring i tillegg til verdisakforsikring. Dette var på bakgrunn av verdien til klokken som var så høy..? Ser ikke helt logikken her?

Dette tyder vel på at Storebrand ikke ønsker å ha deg som kunde kun på dette produktet. I utgangspunktet er det ikke anledning for et forsikringsselskap å tilby et produkt under forutsetning av at kunden samtidig kjøper et annet produkt, med mindre produktene er knyttet sammen på en måte som gjør det umulig å tilby produktet uten bruk av et annet. Det er heller ikke tillatt å gi en kunde særlig gunstige vilkår under forutsetning av at kunden samtidig kjøper flere produkter, med mindre "produktpakken" kan begrunnes med kostnadsbesparelser.

Du kan lese mer om dette her; http://www.finanstilsynet.no/no/Art...rtal/Ulovlige-produktpakker-i-finansmarkedet/
 
  • Liker
Reaksjoner: RickBauzz
Dette tyder vel på at Storebrand ikke ønsker å ha deg som kunde kun på dette produktet. I utgangspunktet er det ikke anledning for et forsikringsselskap å tilby et produkt under forutsetning av at kunden samtidig kjøper et annet produkt,...

Du kan lese mer om dette her; http://www.finanstilsynet.no/no/Art...rtal/Ulovlige-produktpakker-i-finansmarkedet/

Jeg har også fått dette svaret, at både verdigjenstand- og båtforsikringer kun selges til kunder som også har et annet hovedprodukt, eks bil eller hus. Regner med dette henger sammen med risiko. De stoler vel mer på en kunde som setter hele sin portefølje i et selskap enn en som sjåpper etter dekning på lett omsettelige varer. Forstår det.

Finansinstitusjoner kan ikke tilby et produkt under forutsetning av at kunden samtidig kjøper et annet produkt... Vanskelig setning. Tolker Storebrands krav til at kunden har andre forsikringer før du kan kjøpe verdigjenstandsforsikring som innafor.