Formel 1

Men altså . Ingen som nevner Sauber opp i dette. Når dette laget blir Audi så er jo sjansen stor for at det kan bli et seriøst lag. I tillegg til Audi sin satsing i endurance racing og kobling til Porsche for utvikling av motorer. Red Bull skal jo til å bygge motorer sjølv no , noke som er ganske ukjent terreng for dei.
 
Har ikke vært innlogget på en stund, så denne posten blir muligens litt lang og oppstykket :p

Del1:
Nico HUUULKEEENBEEEERG! Endelig! Jeg satt å nistirret på sektortidene til Hamilton vs Hulkenberg de siste 5 rundene.. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hvem som krysset mållinjen først av Norris og Piastri, for de 20-30 sekundende mellom P2 og P3 ble brukt til å be til racing-gudene om at ingenting skulle skje med Hulkenberg. Rett og slett vakkert! 238 løp uten et podium er egentlig helt sinnsykt for en fører av det kaliberet..

Del2:
Straffen til Piastri. Mange trekker paralleller til hva Russell gjorde (også med verstappen bak seg) bak sikkerhetsbilen, men det er et par veldig viktige forskjeller på de to situasjonene: Lysene på SC var PÅ når Russell gjorde det, mens AV når Piastri gjorde det. Når lysene til SC er av er det mer strengt på hva som anses som "erratic driving". Russell bremset fra 140 til 85kmt, Piastri bremset fra 218 til 52kmt. Russell gjorde det på tørt føre, Piastri på vått. I tillegg til det så var dette andre gang det hadde skjedd, for Piastri gjorde det samme på SC på runde 17 (208 til 51kmt).

Så race controll hadde allerede merket seg det Piastri gjorde og var "påan" ved neste SC. Verstappen måtte bremse fra 221 til 32kmt. Så i mine øyne er den straffen forsåvidt ganske grei. 218 til 52 på vått føre er ganske drøyt.

Del3:
Red Bull kaoset fortsetter. Horner har fått fyken, men ingen vil si hvorfor. Horner uttalte til Sky at han ikke hadde fått vite grunnen når han ble avskjediget. Av nøkkelpersonell bak den helt absurde 23-sesongen til Red Bull så er det kun Verstappen igjen (Og Marko, hvis han teller). Jonathan Wheatly er blitt TP hos Sauber, Adrian Newey har gått til AM, Horner har fått fyken, og Perez har fått fyken.

Så spørsmålet er vel egentlig hva han gjør nå, for ingen tror han er ferdig i F1. Spesielt Alpine blir pekt på mtp vennskapet til Flavio Briatore, muligheten til å bygge opp noe nytt og muligheten til å faktisk kjøpe seg inn i laget (Han eier ingenting av Red Bull).

Mange journalister spekulerer i følgende: Enten så fikk han sparken fordi Verstappen hadde allerede signert for Mercedes, eller så fikk han sparken fordi Team Verstappen, med pappa Jos i front hadde det som krav for at Verstappen skulle bli. Dette har dog blitt tilbakevist av alle de nederlandske journalistene som følger Verstappen tett.

Del4:
Max Verstappen rykter. Oh lord her har det tatt fyr på internett! Verstappen har signert med Mercedes, Verstappen har ikke signert med Mercedes, Mercedes vil kjøpe ut Verstappen for 102 millioner euro, Mercedes vil ikke kjøpe ut Verstappen. Altså, gud bedre. Det flyter av rykter, men ingen vet noe som helst egentlig. Folk sitter å tracker privatflyene til Wolf og Verstappen fordi de har begge blitt observert på Sardinia og hu hei hvor det går!

My two cents: Hvorfor gå til et lag året før nye regler trer i kraft? Ingen vet med sikkerhet hvem som kommer til å ha den beste bilen i 26, så hvorfor gamble? Jeg tror han blir i Red Bull ut 26 sesongen for å se hvem som faktisk har nailet det og så tar han et valg. Det er nesten ikke et lag på gridden som ikke ville signert han uansett, så jeg er rimelig sikker på at han kan gå hvor han vil (Bortsett fra McLaren, de lever godt med Norris og Piastri enn så lenge).

Såe, ja. Den som lever får se :LOL:

EDIT: Horner har ikke fått "sparken" fra Red Bull. Han er fjernet fra stillingen som TP og CEO. Han har fortsatt en kontrakt med Red Bull og er teknisk sett fortsatt ansatt. Hvilken rolle, om noen, han kommer til å ha i framtiden må gudene vite. Det lukter advokat-mat lang vei.
 
Redigert:
Har ikke vært innlogget på en stund, så denne posten blir muligens litt lang og oppstykket :p

Del1:
Nico HUUULKEEENBEEEERG! Endelig! Jeg satt å nistirret på sektortidene til Hamilton vs Hulkenberg de siste 5 rundene.. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hvem som krysset mållinjen først av Norris og Piastri, for de 20-30 sekundende mellom P2 og P3 ble brukt til å be til racing-gudene om at ingenting skulle skje med Hulkenberg. Rett og slett vakkert! 238 løp uten et podium er egentlig helt sinnsykt for en fører av det kaliberet..

Del2:
Straffen til Piastri. Mange trekker paralleller til hva Russell gjorde (også med verstappen bak seg) bak sikkerhetsbilen, men det er et par veldig viktige forskjeller på de to situasjonene: Lysene på SC var PÅ når Russell gjorde det, mens AV når Piastri gjorde det. Når lysene til SC er av er det mer strengt på hva som anses som "erratic driving". Russell bremset fra 140 til 85kmt, Piastri bremset fra 218 til 52kmt. Russell gjorde det på tørt føre, Piastri på vått. I tillegg til det så var dette andre gang det hadde skjedd, for Piastri gjorde det samme på SC på runde 17 (208 til 51kmt).

Så race controll hadde allerede merket seg det Piastri gjorde og var "påan" ved neste SC. Verstappen måtte bremse fra 221 til 32kmt. Så i mine øyne er den straffen forsåvidt ganske grei. 218 til 52 på vått føre er ganske drøyt.

Del3:
Red Bull kaoset fortsetter. Horner har fått fyken, men ingen vil si hvorfor. Horner uttalte til Sky at han ikke hadde fått vite grunnen når han ble avskjediget. Av nøkkelpersonell bak den helt absurde 23-sesongen til Red Bull så er det kun Verstappen igjen (Og Marko, hvis han teller). Jonathan Wheatly er blitt TP hos Sauber, Adrian Newey har gått til AM, Horner har fått fyken, og Perez har fått fyken.

Så spørsmålet er vel egentlig hva han gjør nå, for ingen tror han er ferdig i F1. Spesielt Alpine blir pekt på mtp vennskapet til Flavio Briatore, muligheten til å bygge opp noe nytt og muligheten til å faktisk kjøpe seg inn i laget (Han eier ingenting av Red Bull).

Mange journalister spekulerer i følgende: Enten så fikk han sparken fordi Verstappen hadde allerede signert for Mercedes, eller så fikk han sparken fordi Team Verstappen, med pappa Jos i front hadde det som krav for at Verstappen skulle bli. Dette har dog blitt tilbakevist av alle de nederlandske journalistene som følger Verstappen tett.

Del4:
Max Verstappen rykter. Oh lord her har det tatt fyr på internett! Verstappen har signert med Mercedes, Verstappen har ikke signert med Mercedes, Mercedes vil kjøpe ut Verstappen for 102 millioner euro, Mercedes vil ikke kjøpe ut Verstappen. Altså, gud bedre. Det flyter av rykter, men ingen vet noe som helst egentlig. Folk sitter å tracker privatflyene til Wolf og Verstappen fordi de har begge blitt observert på Sardinia og hu hei hvor det går!

My two cents: Hvorfor gå til et lag året før nye regler trer i kraft? Ingen vet med sikkerhet hvem som kommer til å ha den beste bilen i 26, så hvorfor gamble? Jeg tror han blir i Red Bull ut 26 sesongen for å se hvem som faktisk har nailet det og så tar han et valg. Det er nesten ikke et lag på gridden som ikke ville signert han uansett, så jeg er rimelig sikker på at han kan gå hvor han vil (Bortsett fra McLaren, de lever godt med Norris og Piastri enn så lenge).

Såe, ja. Den som lever får se :LOL:

EDIT: Horner har ikke fått "sparken" fra Red Bull. Han er fjernet fra stillingen som TP og CEO. Han har fortsatt en kontrakt med Red Bull og er teknisk sett fortsatt ansatt. Hvilken rolle, om noen, han kommer til å ha i framtiden må gudene vite. Det lukter advokat-mat lang vei.
Apropos del 1, kan anbefale denne analysen av Palmer:
 
Korfor han bør komme seg ut av Redbull no før 26 . Vel Red Bull skal til med egenproduserte motorer , som er no blitt bygd opp i alt rotet . All erfaring tilsier at den bilen neppe er konkurransedyktig uansett hverken neste år eller fleire år fram i tid . Så korfor gidde å henge rundt når en er på topp i karrieren og egentlig har kun nokre år igjen ? Siste mann lukker døren tenker eg
 
Har ikke vært innlogget på en stund, så denne posten blir muligens litt lang og oppstykket :p

Del1:
Nico HUUULKEEENBEEEERG! Endelig! Jeg satt å nistirret på sektortidene til Hamilton vs Hulkenberg de siste 5 rundene.. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hvem som krysset mållinjen først av Norris og Piastri, for de 20-30 sekundende mellom P2 og P3 ble brukt til å be til racing-gudene om at ingenting skulle skje med Hulkenberg. Rett og slett vakkert! 238 løp uten et podium er egentlig helt sinnsykt for en fører av det kaliberet..

Del2:
Straffen til Piastri. Mange trekker paralleller til hva Russell gjorde (også med verstappen bak seg) bak sikkerhetsbilen, men det er et par veldig viktige forskjeller på de to situasjonene: Lysene på SC var PÅ når Russell gjorde det, mens AV når Piastri gjorde det. Når lysene til SC er av er det mer strengt på hva som anses som "erratic driving". Russell bremset fra 140 til 85kmt, Piastri bremset fra 218 til 52kmt. Russell gjorde det på tørt føre, Piastri på vått. I tillegg til det så var dette andre gang det hadde skjedd, for Piastri gjorde det samme på SC på runde 17 (208 til 51kmt).

Så race controll hadde allerede merket seg det Piastri gjorde og var "påan" ved neste SC. Verstappen måtte bremse fra 221 til 32kmt. Så i mine øyne er den straffen forsåvidt ganske grei. 218 til 52 på vått føre er ganske drøyt.
Veldig enig her. Huuuuulkenbeeerg fortjente denne. Hamilton hadde nok lyst på pallen på hjemmebane i Ferrari, men Hulken ble for sterk. Gøy å se i løpet at han flere ganger gikk mot teamet mtp. dekkskift og pitstopp. Må ha hatt beste strat av alle på dette løpet.

Angående Piastri er jeg helt enig av grunner du nevner. En annen grunn er at man må tenke på at fører har utrolig dårlig sikt, og enda verre i regn (vannsprut, skittent visir etc.). Er nok mye mer dramatisk for fører enn det er filmet med et kamera 50 meter unna med god oversikt. Det er jo sikkert slik at de vil unngå at førere gjør dette, så at det settes en presedens er nok helt ok.
 
Korfor han bør komme seg ut av Redbull no før 26 . Vel Red Bull skal til med egenproduserte motorer , som er no blitt bygd opp i alt rotet . All erfaring tilsier at den bilen neppe er konkurransedyktig uansett hverken neste år eller fleire år fram i tid . Så korfor gidde å henge rundt når en er på topp i karrieren og egentlig har kun nokre år igjen ? Siste mann lukker døren tenker eg
Ja, det ser jo ikke akkurat bra ut for den 26-bilen til Red Bull mtp alt kaoset som har vært rundt laget i det siste. Men, det er jo ingen som vet hvem som får til 26-reglene før tidligst pre-season testing. Så hvorfor gamble? 25-sesongen er tapt for Verstappen og RB med mindre ikke noe eksepsjonelt skjer i siste halvdel av denne sesongen. Etter alle solemerker så går WCC til McLaren og WDC til enten Norris eller Piastri.

Så hva skal lokke han bort fra Red Bull et år før nye regel? Lovnader om en rask bil? Okei, men det blir jo bare snakk? Hva skal de vise han? Simulator-data? Jeg minnes i 22 når Mercedes introduserte no-sidepods konseptet sitt. Det konseptet hadde eksepsjonell ytelse i både vindtunnellen, CFD og simulator. Det sa Mercedes selv. Men det hjalp jo fint lite når bilen ikke fungerte i virkeligheten.

For å dra den veeeldig langt: Alpine skal bruke mercedes motorer fra 26. McLaren bruker i dag motorer fra mercedes, og de gjør det bedre enn mercedes selv. Så for alt vi vet, så nailer Alpine det noe vanvittig i 26 også er plutselig Gasly i teten for WDC :p

Eller på en teori litt nærmere virkeligheten: Aston Martin. De får motorer fra Honda i 26 (Som Verstappen har vunnet 4 WDC med) og de motorene skal i et chassis designet av Newey (Som Verstappen har vunnet absolutt alt med), i tillegg så har AM lagt enorme summer i campusen sin ved Silverstone og de har bygd et topp moderne anlegg med en topp moderne vindtunnel. Men per nå er AM et mid/backfield lag, så å gå dit før man vet noe om ytelsen på bilen vil være vill gambling! Når det er sagt, Alonso og Verstappen som lagkamerater? Ja takk!

Så ja, jeg tror vi alle kan være enige om at akkurat nå virker Red Bull som et synkende skip. Men det skipet går ikke fullstendig under før 26-sesongen uansett. F1 har ikke et overgangsvindu slik feks PL har, så i teorien kan han ta en pre-seson test med Red Bull og et løp eller to før han hopper til Mercedes (Må isåfall bli en helsikkes utkjøpsklausul og heftige advokatregninger, men det er teoretisk mulig!)
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Ja, det ser jo ikke akkurat bra ut for den 26-bilen til Red Bull mtp alt kaoset som har vært rundt laget i det siste. Men, det er jo ingen som vet hvem som får til 26-reglene før tidligst pre-season testing. Så hvorfor gamble? 25-sesongen er tapt for Verstappen og RB med mindre ikke noe eksepsjonelt skjer i siste halvdel av denne sesongen. Etter alle solemerker så går WCC til McLaren og WDC til enten Norris eller Piastri.

Så hva skal lokke han bort fra Red Bull et år før nye regel? Lovnader om en rask bil? Okei, men det blir jo bare snakk? Hva skal de vise han? Simulator-data? Jeg minnes i 22 når Mercedes introduserte no-sidepods konseptet sitt. Det konseptet hadde eksepsjonell ytelse i både vindtunnellen, CFD og simulator. Det sa Mercedes selv. Men det hjalp jo fint lite når bilen ikke fungerte i virkeligheten.

For å dra den veeeldig langt: Alpine skal bruke mercedes motorer fra 26. McLaren bruker i dag motorer fra mercedes, og de gjør det bedre enn mercedes selv. Så for alt vi vet, så nailer Alpine det noe vanvittig i 26 også er plutselig Gasly i teten for WDC :p

Eller på en teori litt nærmere virkeligheten: Aston Martin. De får motorer fra Honda i 26 (Som Verstappen har vunnet 4 WDC med) og de motorene skal i et chassis designet av Newey (Som Verstappen har vunnet absolutt alt med), i tillegg så har AM lagt enorme summer i campusen sin ved Silverstone og de har bygd et topp moderne anlegg med en topp moderne vindtunnel. Men per nå er AM et mid/backfield lag, så å gå dit før man vet noe om ytelsen på bilen vil være vill gambling! Når det er sagt, Alonso og Verstappen som lagkamerater? Ja takk!

Så ja, jeg tror vi alle kan være enige om at akkurat nå virker Red Bull som et synkende skip. Men det skipet går ikke fullstendig under før 26-sesongen uansett. F1 har ikke et overgangsvindu slik feks PL har, så i teorien kan han ta en pre-seson test med Red Bull og et løp eller to før han hopper til Mercedes (Må isåfall bli en helsikkes utkjøpsklausul og heftige advokatregninger, men det er teoretisk mulig!)
Jeg er enig i det alle mester du skriver her, men jeg synes ikke man skal avskrive RB fordi Horner og et par til er borte. Og om eventuelt Verstappen går.
RB har penger og organisasjon, og kommer overhode ikke til å legge seg ned med brukket nakke. De kommer til å satse som alltid. De kommer til å bruke penger, kompetanse og det de trenger for å fortsette. Hvis ikke kunne de like godt trukket seg fra F1 og det er ikke i RB sjelen.
 
Jeg er enig i det alle mester du skriver her, men jeg synes ikke man skal avskrive RB fordi Horner og et par til er borte. Og om eventuelt Verstappen går.
RB har penger og organisasjon, og kommer overhode ikke til å legge seg ned med brukket nakke. De kommer til å satse som alltid. De kommer til å bruke penger, kompetanse og det de trenger for å fortsette. Hvis ikke kunne de like godt trukket seg fra F1 og det er ikke i RB sjelen.
Nei, man skal aldri avskrive RB helt. Men nå har det forsvunnet nøkkelpersonell i alle deler av organisasjonen i tillegg til mannen som bygde opp laget iløpet av 20 år. Bilen er ikke i nærheten av det den burde være og per nå er det bare en av førerne som kan kjøre den. Om verstappen stikker så er de i beste tilfelle et midfield team med mindre ikke de klarer å gjøre den bilen enklere å kjøre raskt. Men det virker ikke som om de har noen fiks på det området. Perez sin dalende form begynte med en "upgrade" og det har jo vist seg at han ikke var problemet da både Lawson og Tsunoda ikke har fått det til heller.

Det største usikkerhetsmomentet er jo motoren. Horner sa noe sånt som at "det ville være ekstremt flaut for mercedes om vi var foran de på motorfronten i 26". Så kan man spørre seg om det var såkalt sandbagging, eller om de virkelig er bakpå. Uansett så er det første motoren de bygger selv (i samarbeid med Ford), så det ville ikke vært usannsynlig at den hadde noen barnesykdommer eller at de ikke har klart å maksimere ytelsen.

Uansett, så blir det jo egentlig bare spekulasjoner. For som jeg sa, inntil vi får sett minimum pre-season testing så vet vi egentlig ikke noe om hvem som kommer seirende ut av 26-reglene.
Største bakdelen med RB for 26 er motoren. Her har alle andre lag en klar fordel .
Som jeg sa, usikkerhetsmoment. Mercedes ryktes jo å ligge bra ann, men er det bare fordi 26-reglene er mer motorfokusert og folk bare antar at Mercedes kommer til å gjøre det bra fordi de hadde en rakettmotor fra 2014 til 2021? Det var også før costcap, når Mercedes bare kunne kaste penger og ingeniører på hvilket som helst problem. Ferrari har vi ikke hørt så mye om, så hvem vet. AM får Honda som tidligere har vist seg å levere motorer kapable til å vinne mesterskap. McLaren, Williams og Alpine kjører også Mercedes-motorer fra 26.

Red Bull er vel de eneste som bygger egen motor for første gang, så det kan jo gå begge veier.
 
Sånn historisk sett så har det det alltid gått dårlig med egne motorbygg. Då har eg egentlig meir tru på Audi/ porsche . Sjølv om det er første sesongen så har dei et bra system og årevis med erfaring med racemotorer.
 
Tenker du på første sesongen med egne motorer eller sånn generelt? Mercedes tok jo 8 WCC på rappen med sin egenprodusert motor. Men ja, jeg er enig i det du skriver.

Audi har jo hatt suksess i alle grener av motorsport de har deltatt i og de har backingen til en av verdens største bilprodusenter. I tillegg har de som du sier, mye erfaring med å bygge racemotorer. Så det knyttes selvfølgelig noen forventninger til det.

Nå er jo ikke (enn så lenge) kostnader knyttet til utvikling av 26-motorer dekket av costcapen som gjelder for F1 lag, så kanskje spørsmålet er hvem som vil kaste mest penger på problemene?

Men man hadde jo troen på Toyota også... Det viste seg å bli en av de største fiaskoene i F1 da Toyota etter ca 2 milliarder USD, 139 løp, 4 poles, 13 podiums og 0 seire trakk seg ut av F1. Hele historien kan leses her: https://www.the-race.com/formula-1/why-toyota-first-f1-venture-failed-so-badly/
 
Eg tenker vel på føeste sesong med egne motorer. Mercedes også hadde jo en betydelig teknisk avdeling allerede med mengder av data frå andre motorer i tillegg til konstruksjon og bygging av motorer til annen racing og endurance som kunne overføres. Men ja , alt blir jo nytt. Men eg er ekstra skeptisk til Redbull neste årene.