Den ble kanskje litt intern ja.
Jeg bruker alltid Tommy Ball som referanse på situasjoner der reglene endres vilkårlig..
"Other kids' games are all such a bore!They've gotta have rules and they gotta keep score!Calvinball is better by far!It's never the same! It's always bizarre!
1 plass grid drop for Verstappen for hindring på en cool lap.
10 sekunder Stop And Go for Norris
Drive trough for Hamilton
Når skjedde noe lignende sist?
Minner om Verstappens første tittel der man slipper forbi alle som ligger mellom han og Hamilton, helt uhørt tidligere.
Tommy ball regler:
- Bill Watterson once said, "People have asked how to play Calvinball. It's pretty simple: you make up the rules as you go.
Etter å ha fått roet meg litt, samt hørt diverse "pundits" og journalister snakke om dette så ser det jo ut til at Norris sin straff er iht til praksis. Forklaringen på doble gule er noe sånt som: "Banen er helt eller delvis blokkert, slakk ned og forbered deg på å stoppe helt".
Mazepin og Latifi fikk samme straff i 2021 (Mazepin sin ble omgjort til +30 sec post race). Raikonnen fikk samme straff i 2017 i Spa. Så straffen samsvarer med forbrytelsen og tidligere "dommer". Det å fullstendig ignorere doble gule er en alvorlig forseelse og burde straffes hardt.
Så at Norris fikk den straffen ser faktisk greit ut. Det som irriterer meg er måten dette skjedde på. Han skulle aldri vært i den situasjonen da race control skulle ha aktivert SC eller VSC umiddelbart. I tillegg så vekslet det mellom doble gule og gult, uten at situasjonen på banen hadde forandret seg. Men når Norris nå engang befant seg i den situasjonen, så gjorde han en grov feil. Dette har han også sagt seg enig i til The Race:
“I’ve let the team down. The team gave me a great car today, easily the quickest out there, and I f***ed it up,” said Norris.
“I’m not an idiot, if there’s a yellow flag I know I need to slow down. That’s rule number one. You learn it in go-karts. For some reason I didn’t do that today because I’ve not seen it or I’ve missed it or something. I have to take it on the chin. If they think I’ve done something wrong, I must’ve done something wrong. I can only apologise for the rest of the year to the team.”
Norris had no complaints when told Verstappen had flagged up his offence over team radio and suggested it deserved a penalty.
“Good on him. It’s what everyone does, I would do the same,” he replied when told of Verstappen’s radio message.
Hamilton sin straff er forsåvidt grei også. Det ser ut som om han glemte å slå på pit-limiteren sin. Han fikk faktisk samme straff i Miami. Dette var i sprinten, men reglene er det samme som for i et løp. Der står det at iht guidelines så er 6-15 km/t over fartsgrensen satt i pit (80 km/t) en drive trough. Noe som må bety at mellom 0,1 og 5,9 km/t over så får du en 5 eller 10 sek straff. Så det er ingenting å si på den heller:
Verstappen sin 1-grid drop for å "hindre" Russel når ingen av de var på en out-lap har jeg derimot null forståelse for. Ei heller klarer jeg å finne noe tilsvarende som har skjedd tidligere. Alonso hadde et fint sitat, som hinter til hva jeg skrev i første posten min om dette løpet:
If that's the case, I'll speed up towards my rival on my warm-up lap in Abu Dhabi and ask for him to be punished.
En ting jeg glemte i første post: Hamilton. GUD BEDRE meg som han syter om dagen! Jeg skjønner at han muligens er lei av å være i en bil som ikke alltid fungerer og at han er veldig klar for Ferrari, men måten han sutret over radioen og truet med å stoppe bilen neste gang han pittet var direkte flaut. Han fyrer også opp under konspirasjonsteorier med uttalelser som "en bil fungerer bedre enn den andre" når han blir slått av Russel. Det sømmer seg ikke for en 7x WDC å sutre på den måten. Fordømt irriterende å høre på. Ikke første gangen de siste årene han har bitchet som en liten unge over radioen heller. Østerike 23, anyone?
"Lewis, the car is bad, we know. Please drive it!"