Flere ran i Barcelona

Trulle75

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2012
Innlegg
2.195
Sted
Oslo
Barcelona har vært en av mine favorittbyer. Kanskje på tide å ta frem g-shocken når jeg skal dit neste gang?
«Myndighetene i Catalonia sier voldelige overfall og ran har økt med 30 prosent siden starten av året sammenlignet med samme periode i fjor.»

« Tidligere denne uken ble den afghanske ambassadøren til Spania banket opp av en gruppe personer som stjal klokken hans.»

«Tidligere i august var en amerikansk FBI-agent utsatt for tyveri da han var på ferie i storbyen og fikk frastjålet klokken sin.»

 
  • Trist
Reaksjoner: chrbir
Tidene forandrer seg, og ikke til det bedre. Jeg følte meg rimelig trygg når jeg spaserte rundt i Barcelona, også på La Rambla, med Rolexen på arma i 2001 og 2004.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg har reist til Barcelona årlig de siste 15 åra uten problem. Det har alltid vært en by hvor det har vært mye tyverier. Men er man litt mer påpasselig så går det fint er mitt inntrykk.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Jeg har reist til Barcelona årlig de siste 15 åra uten problem. Det har alltid vært en by hvor det har vært mye tyverier. Men er man litt mer påpasselig så går det fint er mitt inntrykk.

Jeg har tilsvarende reist til Barca jevnlig i 20 år. Etter det jeg vet aldri forsøkt ranet, men jeg har venner som har blitt loppet for vesker og blitt truet med kniv når de løp etter gjerningsmannen. MEN, når myndighetene melder om 30 % økning er det noe seriøst galt med utviklingen.
 
Skal snart til Barcelona igjen, men skal hovedsakelig være i Les Comes området og der er det nok stille og rolig, satser på en rimelig beater...
 
Tror det er lurt å ta inn over seg at lett omsettelige og kostbare verdisaker er svært attraktive for ranere, både i større byer i Norge og i utlandet.

Regelen om å ikke flashe dyre gjenstander, ikke drikke seg fra telt og reinsdyr på by’n og holde seg unna enkelte steder på nattestid gjelder fortsatt ;)

Personlig tar jeg ikke med meg uforsikrede klokker på by’n eller på tur, og diskresjonen øker jo lengre hjemmefra jeg er....
 
Var en uke i Sitges i sommer med dagstur til Barcelona. Kjørte SKX hele ferien. Jeg hadde aldri gått med noe fancy på armen der. Synd, men sånn er det noen steder, og det er ingen vits i å utfordre skjebnen.
 
Som i all annen statistikk, så kan det være spuriositet som påvirker det man ser. Kanskje tid på året betyr mer enn selve byen og egen ferie der. Det kan være typisk i Europeiske storbyer at slike lommetyver er mer aktive ultimo juli og hele august enn i året ellers, fordi de aller fleste europeere er på ferie i disse storbyene da. Nordmenn er stort sett på ferie utenom den perioden og er egentlig tilbake på jobb i august og det kan være grunnen til at en del i denne tråden aldri har opplevd slike lommetyver.
 
Egentlig so pleier eg å bruke klokkene , men ser jo at eg kanskje kjem til å velge noke billigere når familien er med på slile steder.
 
Jeg ble forsøkt frastjålet Sub like ved Metro Diagonal klink edru midt på dagen. Aldri skjedd noen annet sted i verden. Blir nok den gamle Swatchen neste gang jeg drar dit.
 
Oppdaterer denne tråden som en liten advarsel. Jeg var nylig på ferie i Barcelona, og ble overfalt og ranet på gaten. Frastjelte penger og klokke, Speedmaster Racing.
Kom fra det med en del fysiske skader, så mer voldelige metoder er nok trenden dessverre.
 
En kompis av meg ble ranet i Barcelona for to år siden. En dame utenfor et utested ville ha mobilen hans.
Da han nektet satt hun en brukt sprøyte i armen hans.

Det ble noen måneder med testing for diverse sykdommer, heldigvis fikk han ingenting annet enn en skikkelig støkk.
Er vel en av jævligere måtene å bli ranet på vil jeg tro.

Gi fra deg mobilen / klokka. Alternativene er ikke verdt det.
 
Ikke fred å få for de lokale fotballstjernene heller. Frastjålet klokken mens han skrev autografer :cautious:
76725973-1EE3-4277-B170-374D19074AD5.png
 
Absolutt ikke verdt det nei, man vet aldri hva disse personene kan finne på. Det snakkes mye om at sprøyter er mye brukt nå for tiden.

De var ikke interessert i telefonen min, men klokken ble revet tvert av håndleddet, så antar at lenken har gitt etter siden den ikke ble tredd av hånden.