Finns intresse för ett Rolexlotteri?

Medlem
8. mai 2019
Innlegg
53
Sted
Stockholm
Hej, Jag är ny här och vill gärna informera er om det Rolexlotteri som nu startats på Timetotalk.se.

2019 blir 8e året i rad som vi kör Rolexlotteri och det är världsunikt i sig. Vi har idag deltagare från Sverige, Danmark och Finland, så jag tänkte - varför inte bjuda in Norge också?

100 lotter, 1 lott per deltagare. Lottpris SEK800:-. (Just nu 65 lotter sålda - sedan i söndags) Din anmälan blir bindande när du betalat in. Efter anmälan får du lotteriets regler och betalinformation. Dragning 25 maj.

Priset är en ny Rolex Explorer II Svart tavla Ref:216570 från Krons som pris. Krons är Rolex AD i Stockholm.

Edit:
Det första ni skall göra är att registrera er som medlem på TimetoTalk.se.
När ni sedan anmäler er så ange ert TTT-alias och ert namn och adress. Detta är viktigt för att identifiera en vinnare vi inte känner personligen.
Därefter skickar Tony ut information inklusive betalningsinformation.
När ni betalat är anmälan bindande.

Vi har kört på detta sätt i 7 år utan problem.

Ni som anmält utan att registrera er kan väl göra det och sedan skicka ett nytt mail till Tony. Tony Axelzon är ju ägare och grundare till TimeToTalk.

Läs mer här http://www.timetotalk.se/timetotalk/ttt-rolexlotteri-2019-oppet-65-lotter-salda-t25441.html

och här http://www.watchlinks.net/rolexlotteri2019.htm

Varmt välkommen att delta i vårt Rolexlotteri / Rivalen

rolexexpIIblack.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EBH og BRIO1368
Hei Rivalen. Denne skulle du egentlig ha avklart med meg eller moderator.

Men jeg kjenner både Tony, Jocke og TimeToTalk, så denne posten skal få stå :)
 
Ok Jon Henrik, det borde jag tydligen, tack för ditt tillmötesgående. Fick en ide om ett nordiskt Rolexlotteri så jag bara körde på... :D

Jag är initiativtagaren till lotteriet 2012 en av arrangörerna tillsammans med Tony, Jocke och Stefan G. 2019 är 8e året i rad. Köp en lott Jon Henrik - vi skulle uppskatta att ha dig och många andra tidszonen-medlemmar med!:)
 
Redigert:
Så kul att ni anmäler er till lotteriet! :) Läs gärna i inbjudningstråden till lotteriet så att allt blir rätt. Jag kunde också varit tydligare i mitt inlägg ovan.

Det första ni skall göra är att registrera er som medlem på TimetoTalk.se.
När ni sedan anmäler er så ange ert TTT-alias och ert namn och adress. Detta är viktigt för att identifiera en vinnare vi inte känner personligen.
Därefter skickar Tony ut information inklusive betalningsinformation.
När ni betalat är anmälan bindande.

Vi har kört på detta sätt i 7 år utan problem.

Ni som anmält utan att registrera er kan väl göra det och sedan skicka ett nytt mail till Tony. Tony Axelzon är ju ägare och grundare till TimeToTalk.

Lycka till! Edit: 70 (av 100) anmälda nu.

Edit: Ett "Ok" bakom din alias i anmälningstablån (länken längst ner) med lottnumren visar att din betalning kommit in.

http://www.timetotalk.se/timetotalk...441.html?sid=606c6f1505602ffc996409be7f4040b8

http://www.watchlinks.net/rolexlotteri2019.htm
 
Redigert:
Tar mig friheten att bumpa denna tråd en sista gång. 83 lotter (av 100) sålda nu och däribland ett antal Tidssonen-medlemmar. Verkligen trevligt att ni vill vara med. Lycka till !!! :)
 
Hvis en nordmann vinner, hvordan blir det med mva ved innføring av klokken?
 
Kan inte norsk skattelagstiftning eller Norges regelverk mot EU-land. Att det skulle bli skattepliktig intäkt i tillegg håller jag för otroligt för då skiljer sig norsk lag helt från svensk och t ex finsk lagstiftning.

Jag rekommenderar att vinnaren hämtar vinsten i Sverige oavsett vem som vinner och var vinnaren bor.

När vi startade lotteriet 2012 fick vi massor av frågor av denna karaktär och det spekulerades vilt om olika extra kostnader vinstskatter etc som skulle tillkomma. Vi tog kontakt med Svenska lotteriinspektionen och beskrev vad vi tänkte göra. Det blev ett trevligt samtal som slutade med att kontaktpersonen på Li önskade oss att varmt lycka till med vårt lotteri. Detta finns beskrivet i den information och det regelverk som man får av Tony när man anmäler sig.

Vi har kört detta lotteri 7 år utan problem och utan att extra kostnader uppstått för vinnaren. TTT kör ett årligt jullotteri sedan mycket längre tid tillbaka - problemfritt. Grannforumet i Sverige kör flera passarounds varje år som avslutas med ett lotteri - problemfritt.

Vi har ett antal norska deltagare och vi önskar dem Lycka Till!

Vinner du så kommer vi att hjälpa till med alla frågor på ett sätt som vi både hoppas och tror att du kommer att bli nöjd med.
 
Redigert:
Ser for meg annonsen allerede:

"Rolex Explorer II 216570 selge som den er da den ble vunnet på lotteri. Kan sendes på kjøpers ansvar og risiko. Merk at ansvaret også innebærer skatteplikt overfor norske myndigheter. Du vil måtte dokumentere verdien av gevinsten og du vil ikke få momspapirer på lovlig innførsel..."

Hm - veldig legit. :) Sign me up. :D
 
Vi har idag drygt 10 Tidssonen-medlemmar anmälda i Lotteriet och tycker det är mycket trevligt!

Just nu återstår 10 lotter att sälja.

Vi är 4 privatpersoner/klocknördar som driver detta lotteriet helt ideelt utan vinstintresse. Alla lottinsatser går tillbaks till vinst/er. Vi vill ha lite kul och ge andra möjligheter som inte finns annars - att vinna en Rolex.

Vi har nu bjudit in klockentusiaster från utanför EU för första gånger och det väcker frågor.

Om du måste skatta i Norge för en lotterivinst i Sverige så är det inte mycket vi kan göra åt det. Jag trodde att det fanns kvar gamla samordningsregler från tiden då Norden var ett viktigt samarbetsområde med många gemensamma skatteregler. EU-gränsen kan ha gjort att det inte är så? Om din klockvinst registreras vid din införsel till Norge av norska myndigheter inför din framtida deklaration eller om det bygger på att du frivilligt tar upp det i deklarationen har jag ingen aning om.

Vi avråder från transport/fraktbolag för att få hem klockan för vi har inte hittat ett fraktbolag som låter privatperson fullvärdeförsäkra stöldbegärligt gods som klockor i denna prisklass. Detta har diskuterats på svenska klockforum i evigheter och ingen har presenterat en säker lösning. Jag beskriver detta dilemma på min hemsida. Mot denna bakgrund kan vi inte ta ansvar för eventuell frakt/transport utan vill vinnaren absolut ha den fraktad så sker det på vinnarens risk. Inget konstigt i det mot bakgrund av vad jag beskrivit ovan. Men, skulle vinnaren ändå absolut vilja ha den fraktad så kommer vi att göra allt vi kan för att hjälpa till och hitta den lösning som ger minst risk.

Norsk moms? Vinnaren väljer hur han vill föra in klockan i Norge. Om det deklareras och betalas norsk moms, så skall det normalt inte utgå svensk moms. Eftersom det är samma momssats så finns förutsättningar att det inte blir någon extra kostnad för vinnaren. Detta kräver att vinnaren beskriver för oss hur han tänker göra så att vi förbereder på rätt sätt här i Sverige. Detta undersöker vi i nästa vecka med vår leverantör. Vi vet i nuläget inte hur de hanterar Tax Free / Export.
Edit: Nu är det bekräftat att säljaren erbjuder tyvärr inte Tax Free.

Om du har köpt lott eller avser köpa lott och detta är viktiga frågor för dig, eller du har andra frågor, så PMa mig, så får du information av mig i PM så snart jag vet mer.

Mvh
/Riv
 
Redigert:
Vi har idag drygt 10 Tidssonen-medlemmar anmälda i Lotteriet och tycker det är mycket trevligt!

Just nu återstår 10 lotter att sälja.

Vi är 4 privatpersoner/klocknördar som driver detta lotteriet helt ideelt utan vinstintresse. Alla lottinsatser går tillbaks till vinst/er. Vi vill ha lite kul och ge andra möjligheter som inte finns annars - att vinna en Rolex.

Vi har nu bjudit in klockentusiaster från utanför EU för första gånger och det väcker frågor.

Om du måste skatta i Norge för en lotterivinst i Sverige så är det inte mycket vi kan göra åt det. Jag trodde att det fanns kvar gamla samordningsregler från tiden då Norden var ett viktigt samarbetsområde med många gemensamma skatteregler. EU-gränsen kan ha gjort att det inte är så? Om din klockvinst registreras vid din införsel till Norge av norska myndigheter inför din framtida deklaration eller om det bygger på att du frivilligt tar upp det i deklarationen har jag ingen aning om.

Vi avråder från transport/fraktbolag för att få hem klockan för vi har inte hittat ett fraktbolag som låter privatperson fullvärdeförsäkra stöldbegärligt gods som klockor i denna prisklass. Detta har diskuterats på svenska klockforum i evigheter och ingen har presenterat en säker lösning. Jag beskriver detta dilemma på min hemsida. Mot denna bakgrund kan vi inte ta ansvar för eventuell frakt/transport utan vill vinnaren absolut ha den fraktad så sker det på vinnarens risk. Inget konstigt i det mot bakgrund av vad jag beskrivit ovan. Men, skulle vinnaren ändå absolut vilja ha den fraktad så kommer vi att göra allt vi kan för att hjälpa till och hitta den lösning som ger minst risk.

Norsk moms? Vinnaren väljer hur han vill föra in klockan i Norge. Om det deklareras och betalas norsk moms, så skall det normalt inte utgå svensk moms. Eftersom det är samma momssats så finns förutsättningar att det inte blir någon extra kostnad för vinnaren. Detta kräver att vinnaren beskriver för oss hur han tänker göra så att vi förbereder på rätt sätt här i Sverige. Detta undersöker vi i nästa vecka med vår leverantör. Vi vet i nuläget inte hur de hanterar Tax Free / Export.

Om du har köpt lott eller avser köpa lott och detta är viktiga frågor för dig, eller du har andra frågor, så PMa mig, så får du information av mig i PM så snart jag vet mer.

Mvh
/Riv

Her er fasiten:

Ta utgangspunkt i ja. Gevinst minus innsats og mva, så skal du vel skatte av resterende.
Noen lotteri som er lovlig i EU/EØS skattefrie, men tviler på at dette er det:)

Dette blir en dyr gevinst hvis vinneren er norsk, og gjør det som IMHO bør kunne forventes av et seriøst TS-medlem....

Men, for all del - et artig konsept :)
 
Redigert:
Artig konsept ja, men som nordmann blir det jo litt dyrere enn 800SEK, men igjen langt billigere enn uret i seg selv.
Hadde noen dratt i gang det samme her på berget hadde jeg nok blitt med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Vad är det som blir så dyrbart för en nordmann? Hur stor är skattesatsen som en del hävdar uppstår i tillegg. Får man skatta för vinsten som löneinkomst med progressiv skatt eller som kapitalinkomst med fast skattesats. Nyfiken.

Vad är det mer som skulle kosta extra för en nordmann?
 
25% moms blir det väl bara om det inte finns Tax Free service hos leverantören. Finns Tax Free service så skall vinnaren kunna återfå den svenska momsen och det borde väl vara intressant - det vet vi mer om i nästa vecka. Om jag förstått svensk lagstiftning rätt så är inte alla svenska affärsidkare skyldiga att erbjuda Tax Free service. Så vi får se. Jag har googlat och jag skulle önskat att jag hade ett klart besked att ge, men det har jag inte i nuläget.
Edit: Säljaren erbjuder tyvärr inte tax free.

Jag är mer nyfiken på det her att vinsten i sig beskattas i tillegg - vad är det ooch vad blir kostnaden?
 
Redigert:
Ingen Tax-Free mellom Sverige og Norge (ei heller Danmark) jfr. nasjonale avtaler. Så 25% moms blir det på verdien av klokken uansett når man tar den med hjem over grensen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rivalen
Det er ut som det skal skattes av gevinster over 10 000,- fra utlandet. Det er noen unntak, men jeg er ikke jurist og klarer ikke å tolke det.
https://www.skatteetaten.no/rettski...lfeldige-inntekter-gevinster/T-6.005/T-6.100/

Det er vel best å anta at Staten skal ha sitt og at du må ut med både mva og skatt for gevinsten.
Hvis det ikke er tilfellet så får man ta det som en positiv overraskelse.:)

Kjempemorsomt tiltak og takk for invitasjonen til deltagelse!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rivalen
Ja tiltaket berømmer jeg @Rivalen! :)

Problemet er at vi i Norge er utenfor EU og derfor ikke kan handle uten å betale mva fra andre nasjoner. Det betyr at vi i enkelte land kan få denne tilbake ved utførsel (herunder de fleste land i EU), men denne er stort sett alltid lavere enn den norske 25% store avgiften. I tillegg har man bestemt at dette IKKE gjelder for handler i Sverige/Danmark, slik at vi kommer svært dårlig ut med å skulle handle klokke (eller noe annet) i disse landene, siden vi i praksis må betale merverdiavgift til både salgsland og eget land :rolleyes: Det er nok også mye av grunnen til at du ser dårlig interesse for auksjoner i Sverige/Danmark fra norske kjøpere.

I dette tilfellet, hvor man i tillegg må skatte av "inntekten" av premien, vil et lodd til 800,- fort bli en utgift på 40.000,- +, men man sitter jo da igjen med en klokke til en antatt verdi rundt ~ 80.000, så..:confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: Rivalen